Signal Master MCT 3000 - kender i den?

Analog når det bedst

Signal Master MCT 3000 - kender i den?

Indlægaf lcd12 » fre 27. jul 2012 14:10

Hej
Jeg har fået fingre i en gammel stepup trafo af mærket Signal Master MGT 3000. På kassen står der:

Signal Master MCT 3000
Dynamic Resolution MC Transformer
Mu Metal Supershield
Dynamic Headroom: (1 khz) 70 dB
THD (1 khz - 1 mv): 0.0003%
Gain 28 dB
20120725_105959.jpg

Jeg aner intet om den.
Er der nogen her som ved hvilke pickupper den er velegnet til?

Tak for hjælpen, bedste hilsner Lars
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
lcd12

Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Signal Master MCT 3000 - kender i den?

Indlægaf eggers » fre 27. jul 2012 14:53

28 dB lyder som noget der passer til en low-output moving coil pick-up. Du kan jo prøve at åbne kabinettet og se hvilke transformere der sidder i. Det er sandsynligvis mikrofon-transformatorer, og hvis de er branded kan du google dem. Hvis det er 'no-name' trafoer er den (nok) mindre interessant.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf lcd12 » fre 27. jul 2012 19:13

Hej Eggers
Jeg har prøvet at åbne den, men kan ikke komme til trafoerne. Jeg har nu indtryk af at det er god kvalitet. Desværre er impedansen ikke opgivet på kassen...
lcd12

Indlægaf Highmass » fre 27. jul 2012 21:43

Hej Lars.
Ja, jeg kender den udemærket, da jeg engang havde een. Midt i firserne havde Flemming Rasmussen en importvirksomhed, som blandt andet havde Classe og Kiseki i stalden. På kabelsiden var 2R dog ikke så godt kørende, da de så vidt jeg husker kun havde Oehlbach. De besluttede sig derfor for at få lavet deres egne kabler, som fik navnet Signalmaster Lifeline. Det er et pc occ kabel som faltisk er ganske vellydende (Jeg har et par sæt som undertiden bruges på udstyr med en lidt spids top). Der var også phonobøsninger og stik, og hvis jeg ellers husker rigtigt også bananstik. Så vidt jeg husker var det sidste Signalmaster produkt MCT3000. I slutningen af firserne kostede den et sted mellem 2000Kr. og 3000Kr. (En Ortofon T20 kostede omkring 1400Kr. på det tidspunkt). Jeg brugte min MCT3000 til Ortofon pickupper, og var faktisk rigtig glad for den. Jeg fandt dog en billig Ortofon T3000, og den var altså bedre (Nyprisen på den var dog også omkring 8000kr.). Dårlig økonomi betød dog at noget måtte sælges, og det blev så desværre MCT3000. Jeg har faktisk ledt efter een i flere år, uden at finde een, den er som tidligere nævnt ikke helt så god som Ortofon T3000, men på mit daværende setup var den faktisk forbløffende tæt på. Hvis du bruger lavimpedante pickups, er jeg sikker på at du nok skal blive glad for den. Selv har jeg brugt både Ortofon MC20Super II og MC3000 med rigtig gode resultater (Den ER faktisk god nok til at det giver mening med en MC3000). 2R mente dog ikke at den var helt god nok til Kiseki´s bedste modeller (Lapis Lazuli var den vildeste med en nypris på 40.000Kr, hvilket var RIGTIG mange penge sidst i firserne), og de introducerede derfor Gryphon headamp´en, idet de mente at en aktiv step-up ville være bedre egnet. Den bruger iøvrigt samme kabinet, men bare to af dem (Forgyldt istedet for sort), monteret bag en anden bagplade. Man kan derfor med en vis ret hævde, at det du har fået fat på er en passiv Gryphon, fra før de fik det navn. Lyden er dog en del anderledes, men rent faktisk husker jeg MCT3000 med mere glæde, end den Gryphon som engang var på besæg i mit anlæg. Hvis du bruger Ortofon pu, så skal du efter min mening op i T3000, før det vil give mening at opgradere din MCT3000. T3000 ER bedre, men det er så vidt jeg husker ikke meget, og den er typisk et sted mellem 3 og 4 gange så dyr på brugtmarkedet i dag. Eftersom MCT3000 er relativt lavimpedant, vil den fungere bedst med lavimpedante MC pick-ups. Jeg ville holde mig til noget med en generatorimpedans på 10 ohm eller lavere. Jeg vil dog ikke udelukke at en Audio Technica AT OC9 som har en lidt lys lyd også kunne være en velfungerende kombination, på trods af den højere impedans. Du kan godt glemme ALT om Denon DL103 og lignede pick-ups, det vil være LANGT fra optimalt, på gund af deres noget højere impedans, som vil betyde at du i den grad vil komme til at mangle top.
Du kan vel godt gætte hvem du godt må sende en pb, hvis du mod forventning ikke bliver tilfreds med din MCT3000, ikke?.
Mvh. (En anden) Lars.
Highmass

Indlægaf lcd12 » lør 28. jul 2012 14:51

Hej Lars
Det var lige det slags svar som jeg havde håbet på. Meget informativt og altid sjovt at høre om hifi fra firserne. Der var der min hifi interesse begyndte - med hifi og elektronik og high fidelity blade på teenageværelset. Det lyder som om at den sagtens kan bruges. Jeg vil nu prøve at finde frem til et passende match!
Mange tak for hjælpen. jeg skal nok holde dig in mente når den givet fald skal videre.

bedste hilsner Lars
lcd12

Tilbage til Grammofoner