SME 12 Tommers arm

Analog når det bedst

SME 12 Tommers arm

Indlægaf his067 » tirs 21. aug 2012 13:27

Jeg er kommet til at købe en SME 12 Tommers arm på e-Bay. Den var alt for billig: 370 Pund i alt.

Jeg vil bruge den med en SPU, så jeg har et par spørgsmål!

Var der en tungere kontravægt til SPUen, eller passede armen til den tunge SPU (32gram)?

Er der nogen af jer der ved om anti-skating loddet til en 12-tommers SME arm er tungere end standard-loddet? Og hvor tungt er det egentlig?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SME 12 Tommers arm

Indlægaf eggers » tirs 21. aug 2012 14:34

370?! Det lyder *for* billigt. Er det en 3009 der er konverteret til "3012" via et kit?
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf KlausM » tirs 21. aug 2012 15:06

Mht BIAS vægt, så se her:

http://www.ebay.co.uk/itm/Bias-weight-for-SME-3012-4-5g-anti-skate-for-SPU-EMT-/270753615271

Det ser ud til at der er forskellige afhængig af pick-up vægt?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf his067 » tirs 21. aug 2012 17:54

eggers skrev:370?! Det lyder *for* billigt. Er det en 3009 der er konverteret til "3012" via et kit?

Det tænkte jeg slet ikke over. Den ser ellers ret autentisk ud, og jeg tænkte at det helt klart var nogen som ikke vidste meget om arme (cf. den omvendte Kontravægt):

Billede
http://www.ebay.co.uk/itm/221101123347?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Nogen gange kan man være heldig.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf his067 » tirs 21. aug 2012 17:56

KlausM skrev:Mht BIAS vægt, så se her:

http://www.ebay.co.uk/itm/Bias-weight-for-SME-3012-4-5g-anti-skate-for-SPU-EMT-/270753615271

Det ser ud til at der er forskellige afhængig af pick-up vægt?

Mvh Klaus

Jeg tror sådan en er til Series II Improved. Den normale er vidst nok på 3 gram har jeg googlet mig frem til.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf High Sky » tors 23. aug 2012 10:29

De 12" arme jeg gennem tider har set, har da aldrig haft de lille kontravægt ovre på den side. Jeg mener bare, der må da være en grund til at de "normalt" sidder på den anden side.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky

Lokalitet: Middelfart

Indlægaf Tonni » tors 23. aug 2012 11:33

Som jeg ser det er det kontraloddet der er vendt forkert. Måske for at holde sammen på armen. Inde under loddet er armen samlet af to stykker armrør det lange der går forbi knivlodder og helt ud til huset bærer så det lille som lodderne sidder på. Dette ved hjælp af nogle gummiafkoblinger (som sikkert er gået til grundet alder).
Normalt er sideloddet til at balancere armen, så knivlejerne bærer ens. Samt selvfølgeligt til at justere nåletryk med...

Håber ikke dette er med til at øge forvirringen... :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf eggers » tors 23. aug 2012 12:31

his067 skrev:
eggers skrev:370?! Det lyder *for* billigt. Er det en 3009 der er konverteret til "3012" via et kit?

Det tænkte jeg slet ikke over. Den ser ellers ret autentisk ud, og jeg tænkte at det helt klart var nogen som ikke vidste meget om arme (cf. den omvendte Kontravægt):

Billede
http://www.ebay.co.uk/itm/221101123347?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Nogen gange kan man være heldig.

Den ser autentisk ud. Det ligner en tidlig series I (godt!). Siden det er 'Shure' modellen kan det være at den er med fast headshell (der er ingen fotos af den ende). Den ser beskidt ud, men det kan jo rengøres :lol: . Kontraloddet er vendt forkert, og der mangler et lod-segment på sideloddet. I har nok ret i at den gummi spacer der holder armrøret og rør-segmentet til kontraloddet er mørnet og skal skiftes. SME sælger de dele direkte via postordre, og på eBay findes der flere forskellige after-market løsninger der muligvis er billigere og/eller bedre.

Så et forsigtigt tillykke med den! Herfra krydses fingre.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Indlægaf his067 » tors 23. aug 2012 22:27

Den ser autentisk ud. Det ligner en tidlig series I (godt!). Siden det er 'Shure' modellen kan det være at den er med fast headshell (der er ingen fotos af den ende). Den ser beskidt ud, men det kan jo rengøres :lol: . Kontraloddet er vendt forkert, og der mangler et lod-segment på sideloddet. I har nok ret i at den gummi spacer der holder armrøret og rør-segmentet til kontraloddet er mørnet og skal skiftes. SME sælger de dele direkte via postordre, og på eBay findes der flere forskellige after-market løsninger der muligvis er billigere og/eller bedre.

Series I? havde den ikke et cirkelformet (kniv-)lejehus og ingen anti-skating? Men selvfølgelig hvis det er en series 1 så skulle den passe godt med mine SPUer og det er hele grunden til at jeg (med blødende hjerte) skilte mig af med min Mørch arm. Jeg har allerede bestilt et ekstra-lod, RCA-konverteringssæt og stive spændeskiver til fod-pladen. Jeg har et par Pro-ject antiskating lod som jeg vil prøve med. De er godt nok sorte, men i begyndelsen kan de nok osse bruges. Jeg har osse bestil gummityller!

Nu får vi at se når den ankommer......
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Jan » tors 23. aug 2012 23:52

Tillykke med den lækre arm :)
Måske denne side kan hjælpe http://www.analogue-classics.com/html/s ... _3012.html

Mvh
Jan
Jan

Lokalitet: Kbh

Indlægaf eggers » fre 24. aug 2012 01:00

his067 skrev:

Series I? havde den ikke et cirkelformet (kniv-)lejehus og ingen anti-skating? Men selvfølgelig hvis det er en series 1 så skulle den passe godt med mine SPUer og det er hele grunden til at jeg (med blødende hjerte) skilte mig af med min Mørch arm. Jeg har allerede bestilt et ekstra-lod, RCA-konverteringssæt og stive spændeskiver til fod-pladen. Jeg har et par Pro-ject antiskating lod som jeg vil prøve med. De er godt nok sorte, men i begyndelsen kan de nok osse bruges. Jeg har osse bestil gummityller!

Nu får vi at se når den ankommer......

Sorry – jo, Serie II. Jeg huskede forkert og tænkte at den første ikke hed 'series 1' fordi den var den første.

Har har selv monteret det samme RCA konverteringskit fra AC, og ved samme lejlighed monteret Audio Note sølvkabel i selve armrøret. Det var sådan set ikke så svært, men sølvtrådene er utroligt tynde så man skal holde tungen lige i munden. http://www.hificollective.co.uk/catalog ... 5_209.html
Brugeravatar
eggers

Indlægaf his067 » fre 24. aug 2012 10:04

eggers skrev:....Har har selv monteret det samme RCA konverteringskit fra AC, og ved samme lejlighed monteret Audio Note sølvkabel i selve armrøret. Det var sådan set ikke så svært, men sølvtrådene er utroligt tynde så man skal holde tungen lige i munden. http://www.hificollective.co.uk/catalog ... 5_209.html

Hvordan undgik du at smelte plastiken? jeg har oplevet et par gange, at når man lodder på sådan en fatning smelter plastiken en smule, og derefter "fjedrer" forbindelsesbenene ikke så godt.
Jeg har set en slags krokodillenæb/klips som virker, som varmeleder når man lodder, men jeg kan ikke finde dem på nettet. Har du nogen ide om hvor man kan finde dem eller hvad de hedder?
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf his067 » fre 24. aug 2012 10:18

his067 skrev:
eggers skrev:....Har har selv monteret det samme RCA konverteringskit fra AC, og ved samme lejlighed monteret Audio Note sølvkabel i selve armrøret. Det var sådan set ikke så svært, men sølvtrådene er utroligt tynde så man skal holde tungen lige i munden. http://www.hificollective.co.uk/catalog ... 5_209.html

Hvordan undgik du at smelte plastiken? jeg har oplevet et par gange, at når man lodder på sådan en fatning smelter plastiken en smule, og derefter "fjedrer" forbindelsesbenene ikke så godt.
Jeg har set en slags krokodillenæb/klips som virker, som varmeleder når man lodder, men jeg kan ikke finde dem på nettet. Har du nogen ide om hvor man kan finde dem eller hvad de hedder?

Ha, fandt dem: "heat sink soldering tweezers" http://www.agtshop.co.uk/acatalog/Solder_Tools.html :p
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf eggers » fre 24. aug 2012 12:24

his067 skrev:

Hvis man bruger en 20W kolbe funker det fint. Den sender ikke for meget varme ud. Det sværeste var sådanset at afisolere de meget tynde ledere. Jeg tror de var belagt med en meget tynd lak og tråd. Men ved at varme enderne af lederne godt og så forsigtigt skrabe dem med en kniv lykkedes det.

Man skal også være lidt forsigtig når man skubber balsatræ pinden med lederne ind i armrøret.
Brugeravatar
eggers

Indlægaf his067 » lør 25. aug 2012 17:24

Armen ankom idag og det er en ægte 3012 series II!

Intet Pickuphus (men jeg har et ægte SME hus liggende et eller andet sted, og forøvrigt også et par andre huse): Men planen er at at bruge mine SPUer, som lige akkurat kan udbalanceres. Gummityllerne skal skiftes, og et nyt sæt er allerede på vej. Og så mangler der bare et anti-skatinglod og en grundig rengøring, før det hele er på plads til en gennemlytning. At dømme efter armens tilstand må den tidligere ejer må have været storryger.

Armen har serienummer 100808 hvilket tyder på en tidlig arm. Knivlejerne er i fin stand ligesom V-udskæringerne (selvom den ene side er en smule slid). Kuglelejerne er imponerende "slup-frie", hundrede gange bedre justeret end dem der sidder i det leje jeg engang købte på e-bay.

Armens typeskilt siger helt klart "Shure SME 3012". Så jeg gætter på at den er købt i USA, måske af en Amerikansk soldat baseret i Tyskland?

Der medfulgte et originalt kabel med SME-fatning og SME RCA-stik. Sølvbelægningen er helt sort. Ikke meget bevendt, men dog nok værd at hold fast ved, for armen er jo trods alt en antikvitet.

Så jeg er godt tilfreds.....
Brugeravatar
his067
Redaktør

Næste

Tilbage til Grammofoner