Brug for hjælp til L78.

Analog når det bedst

Brug for hjælp til L78.

Indlægaf GSmed » man 8. okt 2012 09:37

Hej hvis der findes dumme spørgsmål er her et: Jeg har fået min L78 hjem og skal have phono stik på men der er ingen Stel/jordledning som i den gamle grammofon til at montere i fingerskruen bag på forstærkeren, skal jeg selv montere den? og hvor i L78 skal den monteres?
Mvh Gert
Brugeravatar
GSmed

Geografisk sted: Rebild Syd
Lokalitet: Rørbæk

Re: Brug for hjælp til L78.

Indlægaf mickr » man 8. okt 2012 11:28

GSmed skrev:Hej hvis der findes dumme spørgsmål er her et: Jeg har fået min L78 hjem og skal have phono stik på men der er ingen Stel/jordledning som i den gamle grammofon til at montere i fingerskruen bag på forstærkeren, skal jeg selv montere den? og hvor i L78 skal den monteres?

Nu gætter jeg: Den har et DIN-stik monteret og du har phono/RCA-interface på din forstærker? I så fald skal du bruge noget i stil med dette: http://www.av-connection.dk/?PGr=2126&ML=421
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Indlægaf his067 » man 8. okt 2012 11:48

Så vidt jeg husker (jeg havde en Lenco L75 for næsten fyrre år siden: det var min første pladespiller som jeg havde sparet sammen til ved at arbejde i en Tømmerhandel i sommerferien) er venstre kanals minus-forbindelse kortsluttet til en jordforbindelse.
Du kan finde en Eksploderet tegning af Lencoen på Vinylengine http://www.vinylengine.com/library/goldring-lenco/l-75.shtml. Hvis du ser omkring del # 124002401 kan du se en stiplet linje til armen: det er stel-ledningen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf kbekke » man 8. okt 2012 14:26

Der er ingen dumme spørgsmål her

:p

Hvis du ikke er fortrolig med at rode med gamle pladespillere, vil jeg anbefale at du starter med et adapterstik, som det, mickr henviser til.

Stelpunktet på en L-75 findes under pladetallerkenen:

Billede

Jeg går ud fra, at det samme er gældende for en L-78, men jeg har aldrig haft en sådan.

Der er fem loddeflige på stelpunktet og det er det i midten (grå ledning) der føres til den centrale stelledning. De andre er til højre og venstre kanal. Jeg vil ikke umiddelbart anbefale at begynde at rode med den interne ledningsføring. -Jeg har ihvertfald ikke fået andet end brum ud af det - men selvfølgelig kan det gøres, hvis man er mere dygtig/heldig end jeg. Hvis du bruger adapterstik behøver du slet ikke at spekulere på den del.

;)

Held og lykke med det og tillykke med din Lenco - de er ret fede.

ps - check lige at armen opfører sig som den skal. Lejerne kan godt behøve udskiftning. Det er forholdsvis nemt og billigt at gøre.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf GSmed » man 8. okt 2012 16:14

Tak for hjælpen, den spiller lystigt nu og sikken en forbedring af lyden :OLO: i forhold til min gamle Scandyna med en Ortofon 5E, dog syntes jeg der mangler den dybe bas og bliver der skruet op bliver diskanten meget skarp, måske det kan hjælpe med nye lejer i armen? eller en bedre indstilling af armen.
Jeg tog lige et billede der måske viser jer erfarne om der skal nye lejer til?
Jeg var nok for sløset med skærmningen af ledningerne det blev lavet ordentlig så nu er brummen væk.

Lenco L78 med Shure M91ED.

Billede

Billede
Mvh Gert
Brugeravatar
GSmed

Indlægaf kbekke » man 8. okt 2012 19:36

Det ser ikke så godt ud det der - pickuppen skal jo helst sidde - lissom lige ;)

Du bør nok få fat i sådan et sæt her:

Billede

Det er de "lejer", som tonearmen hviler på. De originale går til over tid. De koster næsten ingenting og kan f.eks. fåes på http://www.svalander.se under "Reservdelar" > "Lenco" og der er også en anvisning på hvordan man gør. Det er ikke svært, men man skal lige være lidt forsigtig med kablerne i tonearmen.

Og ja, undskyld at jeg linker til en kommerciel side :oops: men det er jo i en god sags tjeneste.

Held og lykke med "operationen".
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf X-ray » tirs 9. okt 2012 09:11

Nej - det pickup-hus ser noget skævt ud! Men ser det ikke så skævt ud, at de knivlejer ikke kan gøre det alene? Kan det tænkes at fatningen til "huset" er drejet skævt - på en eller anden måde!

GSmed: På dit øverste billed ses det tydeligt, at hele pickup+hus hælder nedad til højre! Det skal være i vandret plan - ligesom LP'en!
Prøv at kigge/mærke efter - om ikke noget er drejet lidt for kraftigt sammen..... det ser ud til at du er Smed - så det kunne jo være... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf kbekke » tirs 9. okt 2012 10:55

Her er et eksempel fra lencoheaven.net på hvor galt det kan gå:

Billede

Lejerne er de gulbrune tingester på hver side af armen. De er lavet af noget blødt gummi-agtigt materiale og vil gå til med tiden. Hvis de er gået, skal de skiftes, inden pladespilleren kan anvendes. Ellers risikerer du at hærge din pladesamling uopretteligt. Udgiften er så lille, at jeg synes man bør gøre det under alle omstændigheder.

Hvis selve armen sidder lige og det kun er pickup-huset, der sidder skævt, kan X-ray dog godt have fat i noget rigtigt også.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf GSmed » tirs 9. okt 2012 14:49

Jeg hedder Smed selv om der sommetider ringer nogen som skal have tilbud på vvs, :D Nu har jeg prøvet om jeg kan dreje huset lidt og det kunne give lidt men ikke nok tror jeg, så nu er der bestilt nye lejer ved Svalander, så må springe ud i at skifte dem, syntes bare det lyder lidt svært men må jo prøve.. Men da jeg skulle gøre den ren kunne jeg ikke få tallerkenen af, er der et trick at få den af, er der en skrue eller noget et sted :?:
Mvh Gert
Brugeravatar
GSmed

Indlægaf ferr31 » tirs 9. okt 2012 15:04

Samtidig med at du trækker op i pladetallerkenen skal den have et lille slag på centertappen

mvh.
Nils
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31

Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Indlægaf P. M. Hedegaard » tors 15. nov 2012 00:34

GSmed skrev:så nu er der bestilt nye lejer ved Svalander

Er der sket noget nyt?