Ortofon HMC30 - nålefane krænger

Analog når det bedst

Ortofon HMC30 - nålefane krænger

Indlægaf haflermicro » ons 7. nov 2012 00:18

Hej!

Se gerne nærbilleder af denne pick-up....hvad synes i...nålefanen krænger en kende til den ene side...men hvor alvorligt skønner i mon dette at være?
Nu har den ligget i min skuffe i mange år...og har faktisk ikke bemærket fejlen før nu, hvor jeg lige hyggemonterede den i aften...umiddelbart lyder den pragtfuldt..men er den for grel efter jeres mening eller bare petit problem?

I mellemtiden er jeg tilbage ved min MC20Super MKII i armen, men er en HMC30 ikke for god en pickup at kassere på dette grundlag?...den var sgu dyr nok dengang!

Takker for jeres input...håber billederne er basis nok for en visuel vurdering :D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Ortofon HMC30 - nålefane krænger

Indlægaf Fredmarantz » ons 7. nov 2012 00:24

Jah...Hvis den lyder pragtfuldt (som i pragtfuldt) - er du vel i mål - skulle man synes? Så er det svært at argumentere for at skulle gøre noget ved det. Hvis man retter den op, er det jo så ikke sikkert, at dette vil lykkes med et bedre resultat? - en satsning, som jeg personligt ikke ville vove mig ud i -der kan ske mange ubehagelige ting undervejs. :QQS:

Og....så fik jeg lige en tanke:

Lyd og musik er primært en auditiv affære

Hvis man nu var blind, så kunne man jo sige, at man sandsynligvis (hvis man kunne få en anden til at sætte en plade på for sig) ville nyde lyden fra denne PU - uden at have kvaler med det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf haflermicro » ons 7. nov 2012 00:34

Haha....pragtfuldt er jo et stærkt ord, som normalt kun bruges i flæng af skuespillere på det kongelige teater.
Hvis jeg nu modererer mig og siger at den lyder pokkers godt...så dækker det jo osse over en masse.
Sammenlignet med min DL103 som jeg aldrig fik noget spændstigt ud af, så er den pokkers god....måske en anelse mere lys i lyden end MC20'eren...dén betragter jeg dog som den bedste af de 3....altså i MIN konstellation med Ortofon steptrafo.

So...live and let live!
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

Indlægaf haflermicro » ons 7. nov 2012 00:49

Freddy...din kommentar med den blinde lytter er hovedet på sømmet....hvor tit lader vi os ikke snyde af
visuelle forhold...eller forhold hvor vi er indoktrinerede på forhånd?
Jeg mener...hvor stor er smagsforskellen på en Carlsberg, en Tuborg og en Odense Pilsner når det kommer til stykket?...jeg ville nødigt udpege dem ved smagning med bind for øjnene!

Jeg fandt først min gyldne hifi-tid, den dag jeg fandt ro, fordi det anlæg jeg havde fået skrabt sammen lige passede til mig...siden den dag så jeg ikke nogen grund til at rende og købe og sælge i et væk.

Der findes logiske kvantespring imellem billigt skrammel og virkeligt kram...men derfra og opefter, er prisen per
% mere vellyd heftig...og man kan i mange tilfælde spørge sig selv om man reelt får en bedre lyd eller om man snarere får en anderledes lyd?

Men det hænger jo sammen det hele...nydelsen ved de forskellige apparaters looks og feel forstærker jo lydoplevelsen/musikoplevelsen....nøjagtigt som en almindelig halvbillig flaske Chianti smager af en million, hvis den nydes i solnedgangen over Lago Maggiore...det handler om stemning!
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

Indlægaf Max » ons 7. nov 2012 01:05

For mange år siden besluttede jeg at ophøre med at lytte til HiFi anlæg, jeg besluttede mig istedet for at lytte til musiken. Det var et kvantespring der har givet mig megen glæde og fornøjelse gennem årene.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf Jan » ons 7. nov 2012 02:40

Jeg ville måske bekymre mig om det skulle slide mere på pladerne end ellers.
Men mon ikke pladeslid og lyden, et godt skykke hen ad vejen, hænger samme?
Jan

Lokalitet: Kbh

Indlægaf haflermicro » ons 7. nov 2012 10:06

Max...jeg kan kun tilslutte mig dit udsagn....det bedste hifi kan ikke rette op på elendig musik!
Bare som eksempel... Django Reinhardt var en fantastisk guitarist tilbage i en tid, hvor indspilningsteknikken ikke var så fremelsket...men skal man undlade at lytte til hans talent og musikalitet alene fordi det skratter lidt på indspilningen?
Nej....det må være musikken først og fremmest og i min verden med live-optræden som første prioritet.

HMC'en gemmer jeg til den dag der bliver behov for den....så bliver den spændt for som første-plov :-)
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

Indlægaf Max » ons 7. nov 2012 11:12

Jeg kom dengang til at tænke på hvilke musikoplevelser der stod stærkest i min erindring, og så kom jeg frem til at det var de nattelige aflytninger af radio Luxemborg der i tredserne, det var jo på mellembølge, med fading og i mono, men oplevelsen var enorm alligevel, så det gav et afslappet forhold til anlæg, det eneste jeg kræver er at det kan spille højt og rent.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Tilbage til Grammofoner