Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Analog når det bedst

Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Indlægaf Dan63 » tors 11. apr 2013 21:14

Hej. Jeg har en Ortofon OM20 på en Dual (ikke helt vintage) og en "ung" Audio Analogue forforstærker med indbygget riaa. Det jeg synes er problemet, som jeg håber en herinde kan hjælpe mig med er, at klangbalancen er lidt mørk.
Er det PU'en eller riaa'en, der skyld i det?
I første omgang skal jeg lige tilføje, at jeg skifter pladespiller til en "ægte" vintage Akai til maj fra den gæve Captain. Som jeg glæder mig til!
Det jeg så overvejer, er at skifte PU.
senere når der igen er midler til det vil jeg gerne skifte forforstærker ligeledes til en vintage ditto.
Håber en kan hjælpe mig videre.

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 614
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Indlægaf mcs_5 » tors 11. apr 2013 21:51

Dan63 skrev:Er det PU'en eller riaa'en, der skyld i det?

Det er kombinationen. Alle pickupper og RIAA'er kan lyde lyse eller mørke kombineret med den forkerte RIAA/pickup. Du kan evt. prøve at ændre belastningsmodstanden og kapaciteten hvis du kan. Det kan nogle gange ændre lyden ret meget. Kablet mellem pladespilleren og RIAA'en kan også betyde en del med MM-pickupper (kapacitet).

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Indlægaf Hackenberg » fre 12. apr 2013 12:35

Hej Dan.

Det er, efter min erfaring, PU og højttalere der har mest indflydelse på de sager.
I dit tilfælde OM 20 som jeg dog ikke husker som specielt mørk.
Prøv, som Mikkel så rigtigt siger, at give den bedre arbejdsbetingelser f.eks. kabel.
Har du prøver andre PU'er?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2115
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Indlægaf Dan63 » fre 12. apr 2013 14:43

Hej Mikkel og Claus.
Først tak for jeres indspark!:)
Jeg har ikke haft mulighed fo at prøve andre PU'er, hvad angår riaa'en i AA'en, ved jeg at der er nogle justeringsmuligheder via stikben på printet, men jeg har hverken viden eller syn til at forsøge mig med at tage svøbet af og rode der.
Jeg ved der at mulighed for skifte mellem mm og mc på printet, hvor mange indstillingsmuligheder, der egentlig er, ved jeg ikke.
Så mit kommende ønske om at udskifte PU'en og forforstærkeren må nok tages kraftigt op til overvejelse!:)
Er der nogen, der har foreslag til en f.eks. high output mc som ikke koster spidsen af en jager?

Mange venlige week-endshilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 614
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Indlægaf kbekke » fre 12. apr 2013 15:03

Hej Dan.

Inden du smadrer sparegrisen kunne det måske være en ide at checke om PU'en er optimalt justeret/alignet ift. overhang, null-punkter osv.

Det kan sagtens have en hørbar effekt og koster ingenting.

Der er sikkert nogle her på siden, der kan gennemgå proceduren for dig. Hvilken pladespiller er der tale om?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Indlægaf Dan63 » fre 12. apr 2013 15:55

Hej Kbekke.

Da jeg skifter grammofon her til maj til en Akai AP007, som jeg køber af Claus "Captainen" og han har været så venlig at tilbyde at montere min OM20 på den. Tror jeg da vil prøve det i første omgang og håbe det bedste :)
Ellers vender jeg tilbage med et nødkald.

Mange venlige week-endhilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 614
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Indlægaf kbekke » fre 12. apr 2013 22:36

Dan63 skrev:Hej Kbekke.

Da jeg skifter grammofon her til maj til en Akai AP007, som jeg køber af Claus "Captainen" og han har været så venlig at tilbyde at montere min OM20 på den. Tror jeg da vil prøve det i første omgang og håbe det bedste :)


Super. Når den kommer fra "el capitain", så behøver du ihvertfald ikke længere nøjes med at håbe. Så skal den nok være :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Indlægaf Captain Phoenix » fre 12. apr 2013 22:46

kbekke skrev:Super. Når den kommer fra "el capitain", så behøver du ihvertfald ikke længere nøjes med at håbe. Så skal den nok være :thumbsup:

Uh... Man føler ansvaret tynge sine spinkle skuldre... ;)
Nåh - men vi skal selvfølgelig nok få det til at fungere, Dan.
Den OM20'er er en helt OK pick up - det skal nok komme til at spille :cool1:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2598
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Indlægaf Dan63 » lør 13. apr 2013 15:57

Hej Claus.

Jeg må indrømme jeg glæder mig til igen at høre lidt vinyl igen, for det er lagt på hylden pga den lidt defekte Dual og hvad jeg kan regne ud på de indlæg herinde, fejljusteret pu.

Så må du og alle andre herinde ha' en dejlig week-end

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 614
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Indlægaf Dan63 » lør 27. apr 2013 22:52

Hej nu har jeg så haft glæden af min "nye" Akai AP007 nogle dage og Claus "Captainen" var så gæv at montere min Ortofon OM20 herpå. Tja jeg må indrømme at denne pu fik nyt liv her.:)
Det er lidt underligt, men den mørke klangbalance, den var plaget af før er rettet op. Hvad pokker, bare det virker.:)
Så nu kan jeg nyde vinyler igen.:)
Nu må jeg se om jeg skulle få lyst til at prøve en anden pu senere.

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 614
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 28. apr 2013 08:45

Dan63 skrev:Så nu kan jeg nyde vinyler igen.:)

Det er rigtig godt at høre!
OM 20'eren kom til at spille meget fint i Akai'en.
Jeg tror det det var en kombination af justering, armens kvalitet (solid og uden slør i lejer) samt et godt dæmpet kabinet. Armresonansen lå på 9 Hz - meget tæt på de ideelle 10-12 Hz - og er godt dæmpet. OM 20'eren sporede også fint testpladens kraftigste skæringer (80 um rilleudsving), så nålen er i orden.
Man fornemmer at der bliver snurret noget vinyl i Brøndby nu :thumbsup:

PS: Det kan godt være at førerhunden ikke vil sige noget om IMF-højttalerne.
Men jeg kan vist godt tillade mig at røbe, at Dan's hustru synes det er "nogle rigtig gode højttalere"...
Det er immervæk et stykke tid siden, jeg har hørt en hifi-entusiasts hustru sige dén slags om højttalere der måler 110 x 50 x 43 cm og har output ned til 20 Hz. Pas godt på begge dele, Dan!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2598
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Indlægaf Dan63 » søn 28. apr 2013 12:24

Hej Claus.

Ja, jeg må indrømme at da jeg engang foreslog at finde nogle andre højtalere fik jeg ballade med "fruen".:)
Noget ganske andet er en pudsighed. Kan det passe at nogle plader har trykt musik så langt ud at automatikken pladsere nålen lidt inde i det første nummer?
Ha' en fortsat rar søndag til dig og alle andre herinde!

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 614
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Indlægaf vinyl » søn 28. apr 2013 19:44

Som jeg husker kombinationen af OM20 og Audio Analouge forstærker er den bestem ikke mørk i lyden, måske modsat lidt til den lyse side. Kunne det mon ikke tænkes at den er stillet til at køre med en MC (moving coil) pick up?? Hvilken forstærkermodel er der tale om - så kan jeg måske guide dig.

Hilsen
Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem
 
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08 mar 2011
Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Re: Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Indlægaf Dan63 » søn 28. apr 2013 22:06

Hej Vinyl.

Jeg fik fortalt at min Audio Analogue skulle hedde Bellini, jeg må da lige tilføje at det er den lidt ældre model og desværre ikke den noget dyrere udgave, som er testet på hifi4all.
Jeg er ret sikker på at den er indstillet til mm, for klangbalancen lyder ok efter OM20'eren blev flyttet over på Akai'en og i samme omgang blev indstillet korrekt.
Outputtet via reaa'en ligger ikke så langt far niveauet fra linie.
Det er iøvrigt Tom fra Audio Art, som har indstillet riaa'en, da jeg købte den brugt der.
Skal jeg ind og eksperimentere med indstillingerne skal jeg have svøbet af og flytte nogle stikben på printet. Jeg må indrømme at det har jeg ikke sådan lige mod på uden hjælp af en, der kan se hvad han laver:)

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 614
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er det PU'en eller riaa'en der gør det?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 28. apr 2013 22:21

Dan63 skrev:Jeg er ret sikker på at den er indstillet til mm

Det er den helt sikkert, Dan. Dels lyder kombinationen som den skal (og glimrende) - dels ville man få overstyring (hørt som forvrængning) hvis forstærkeren havde været indstillet til (Low Output) MC-pick-up. En OM 20 har ca. 10-20 gange så højt output som en (Ortofon) MC.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2598
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster