Brummer

Analog når det bedst

Brummer

Indlægaf id19 » tirs 11. jun 2013 17:21

Hej forum
Min ellers udmærkede pladespiller brumme for meget.
Jeg har lige sat nye kabler i min REGA 300 arm, som sidder på en hjemmebygget pladespiller med Rega´s synkronmotor og centerleje (dvs. jeg har lavet en ny plint).
De 4 ledninger fra pickup (rød/grøn og hvid/blå) kører jeg ud i hvert sit skærmede kabel, og hen til riaaen (quad 33 med nye kondensatorer mv). Armrør og base er monteret til stel på riaaen.
Er det den rigtige måde at gøre det på, eller giver det en brumsløjfe ? Rega samler stelledningerne fra pickup i armbasen, men jeg synes det var mere rigtigt at gøre som jeg har gjort, eller er der noget jeg ikke lige kan se/forstå ?
Det brummer ikke vildt, men alligevel for meget, jeg har flyttet rundt på apparaterne, men det hjælper ikke.
Jeg har ikke prøvet at spille med pladespilleren inden jeg satte nyt kabel i armen.
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19

Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Brummer

Indlægaf Tonni » tirs 11. jun 2013 18:17

Har du husket at stelforbinde selve tonearmen? Ellers kan det meget vel være årsagen...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf id19 » tirs 11. jun 2013 19:25

Ja, jeg har forbundet arm og base i med separat stelledning til forforstærkeren, og kontrolleret at der er forbindelse.
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19

Indlægaf Tonni » tirs 11. jun 2013 19:52

Hvordan har du forbundet skærmene til stel?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf id19 » tirs 11. jun 2013 20:22

Arm og base er skruet solidt på forforstærkerens stelskrue, og blå og grøn fra pickup via hver sit phonostik, mener jeg må være rigtig godt ?
id19

Indlægaf id19 » tirs 11. jun 2013 20:28

Skærmene på phonostikkene har direkte forbindelse til stel på forforstærkeren, så stelpunktet på forforstærkeren er det same som stelskruen. Jeg tænker på om en 36 år gammel forforstærker brummer mere end en mere moderne er. Transformeren sidder lige midt i forforstærkeren, og meget tæt på riaaprintet. Der er heller ikke generende brum ved moderat lydstyrke, men ved højere lydstyrke med stille passager i musikken, kan jeg høre brum.
id19

Indlægaf eggers » tirs 11. jun 2013 21:22

Prøv at frakoble skærmen og se om det bliver bedre.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf rørglad » tirs 11. jun 2013 21:55

Prøv at kortslutte grammofon-indgangen.
Skru op for volumen. Den brum du så hører er genereret i forstærkeren. Varierer styrken med vol-kontrol, ligger fejlkilden før vol-kontrol. Konstant niveau = efter vol-kontrol .
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf id19 » tirs 11. jun 2013 22:42

Så har jeg prøvet at frakoble skærmen fra selve armen (ikke de to fra pu) så brummer det vildt meget.
Jeg har kortsluttet indgangen på forforstærkeren, så forsvinder alt brum, og der er kun lidt sus når volknap er helt skruet op.

Så prøvede jeg at tage netstikket ud til pladespilleren, så var der stort set ingen brum, men kommer igen uanset hvordan jeg vender netstikket..........nu har jeg pillet motoren ud af pladespilleren, og lagt den 1 meter væk, det brummer stadig lige meget, så det går ikke igennem plinten ?
Dengang jeg læste til maskinmester hørte vi noget om at synkronmotorer kunne bruges til fasekompensering, og da det jo er en synkronmotor der sidder i en rega..........??????? det er nok for langt ude, men jeg kunne jo smide nogle nye kondensatorer på motorprintet (2 stk 220 nF-250VAC) men aner ikke om det vil hjælpe.
id19

Indlægaf rørglad » ons 12. jun 2013 12:20

Så tror jeg, at du har en "brum-sløjfe". Den opstår ved flere stelforbindelser forskellige steder. Der skal kun være een fælles stelforbindelse, og den er ideelt ved forstærker-indgangen.
De to kanaler føres fra PU i hvert sit skærmede kabel frem til forstærker-indgangen. Deres skærme må ikke forbindes - heller ikke til PU-hus, arm eller chassis. Sidstnævnte forbindes og føres med en ledning til forstærkerens stelpunkt (tæt ved PU indgangen).
(Denne ledning kan også optræde som en yderligere skærm uden om de to signalkabler. Men det er vist gået af mode med DIN stikket)
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf his067 » ons 12. jun 2013 17:50

Rega laver deres arme med en kortslutning i "bundproppen" imellem Stel og venstre kanals stel (den blå ledning). På den måde undgår de en løs stel-ledning. Regas stelforbindelse er en lille loddeflig som er klemt ind imellem "bundprop" og metallet på indersiden af armen.Ydermere har Regaen en temmelig ringe stelforbindelse til selve armen lavet af en lille kobberflig som rører ved "kontravægtholderen"

Billede

Tag et kig på Johnny "Audio Origami" Nielsen's side om armen her http://www.audioorigami.co.uk/ArmWork/RegaRB_250/RegaRB250.htm
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf id19 » ons 12. jun 2013 19:41

Hej his067
Jeg har haft armen helt skilt ad, jeg har godt nok bibeholdt stelfligen, men jeg har sørget for at den har godt fat.
Jeg fører også grøn- og blå ledning separat helt hen til forforstærkeren, og jeg har separat stelledning til selve armrør og base.
Så jeg har gjort det på samme måde som på linket.
Men tak for linket, så er jeg sikker på at jeg har gjort det rigtigt.
Jeg tror jeg vil prøve en anden forforstærker, for at se om det er det samme.
Det undrer mig bare, at hvis jeg tager netstikket ud til pladespilleren, så brummer den markant mindre, motoren har jo ingen elektrisk forbindelse til armen, plinten er jo af mdf plade?
id19

Indlægaf eggers » ons 12. jun 2013 19:56

Prøv at forbinde motoren med et skærmet el-kabel. Det lyder som om enten kablet eller selve motoren udsender et e-felt der oscillerer på netfrekvensen.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Indlægaf id19 » ons 12. jun 2013 20:48

Foran anlægget har jeg et LC Audio netstøjsfilter som er forbundet til eget jordspyd i haven, jeg har nu fjernet denne jordforbindelse, og brummeriet er væk ???? Der må være noget lækstrøm i et af mine apparater eller ??? Jeg synes det er mystisk, men der kan vel godt være noget indstråling via jordspyd ?? f.eks hvis det er monteret tæt på kraftige 400 V kabler eller ????
id19

Indlægaf eggers » ons 12. jun 2013 20:56

Lyder det ikke som om det jordspyd og din elforbindelse ikke er helt enige om hvad der er jord, og at det skaber et et brum-loop? Fx. har min computer og mine radiatorer divergerende opfattelser omkring hvad der er nul, og det får jeg at føle hver gang jeg lige har glemt det :QQS:
Brugeravatar
eggers

Næste

Tilbage til Grammofoner