Automatisk tonearm på Luxman PD-288

Analog når det bedst

Automatisk tonearm på Luxman PD-288

Indlægaf JakobNR » lør 22. jun 2013 10:05

Jeg er den heldige ejer af en gammel Luxman PD-288 pladespiller. Den spiller dejligt, men den har to skavanker som jeg meget gerne vil gære noget ved.

Tonearm_600.jpg

Der er en automatisk tonearm som som ikke virker helt godt. Når den skal sænke tonearmen bruger den en lille bøjle (som vist på billedet øverst). Denne bøjle bevæger sig dog kun halvvejs ned før den stopper, og musikken går derfor aldrig i gang. Jeg har åbnet ind til mekanikken for at finde problemet. Der sidder en fjeder (set på billedet nedenfor) som hiver bøjlen ned, og den virker temmelig slap. Ved folk herinde om man kan få en ny fjeder? Eller er der andre idéer til hvad fejlen kunne være?

Fjeder_600.jpg

Jeg har også et slidt hængsel (som set på billedet nedenfor). Er der noget sted man kan skaffe et nyt?

Hængsel_600.jpg

Jeg håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe mig så den daglige betjening af maskinen bliver nemmere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JakobNR

Lokalitet: København

Re: Automatisk tonearm på Luxman PD-288

Indlægaf Highmass » lør 22. jun 2013 16:18

Hej Jakob.
Den mest sandsynlige årsag til at liften hænger, er at der er for høj friktion. Hvis det var min arm ville jeg prøve at give den en dråbe teflonolie, eller flydende silikone (Den HELT tynde type som bruges til gummilister, kan købes i enhver biltilbehørsforretning), lige der hvor den lodrette del af liften går ned i basen. Derefter starter du pladespilleren og sætter den til at afspille. Hvis liften ikke går helt ned af sig selv, så giver du den et FORSIGTIGT tryk ned. Med lidt held skulle dette være nok.
Mvh. Lars.
Highmass

Indlægaf JakobNR » lør 22. jun 2013 20:55

Hej Lars
Tak for forslaget og den hurtige respons. Jeg er i udlandet for tiden, men vil prøve det af i slutningen af næste uge når jeg kommer hjem til Danmark.
Har du noget bud på hvad man kan gøre ved hængslet? Dette er det mindste af de to problemer, men det ville være rart at få fixet.
Hilsen
Jakob
JakobNR

Indlægaf Tonni » lør 22. jun 2013 21:38

Med hensyn til hængslet, tror jeg det letteste vil være at finde en defekt donor.
I øvrigt en dejlig spille, med et smukt enkelt formsprog...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf his067 » lør 22. jun 2013 22:19

Lars, jeg er ikke helt sikker, men jeg tror jeg måske har et par hængsler liggende bag i bilen (don't ask why!). Desværre er bilen til reperation, men på tirsdag skulle jeg have den tilbage.
Du kan få dem gratis hvis de passer.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf JakobNR » søn 23. jun 2013 00:26

Denne tråd har hurtigt fået en del opslag, så jeg regner med at tilbudet om nye hængsler er til mig?
Det lyder i hvert fald helt fantastisk! Jeg er dog lidt fristet af at spørge (hvis jeg tør) hvordan man får sådan nogle i overskud?
Venlig hilsen, og på forhånd tak
Jakob
JakobNR

Indlægaf his067 » søn 23. jun 2013 00:42

Hej Jakob,
Ups, jo set var til dig: de var del af et projekt med at restaurere en Pink Triangle, men de viste sig at være de forkerte.

De blev forøvrigt købt på eBay...

De ser sådan her ud:
Billede

Lidt anderledes end dine ser jeg nu,men sikkert brugbare.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf CarstenB » man 24. jun 2013 11:51

Ellers er det muligt at lime hængslerne og klemme dem ned på plads - det er da lykkes for mig, på min Luxman
Brugeravatar
CarstenB

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Horsens

Indlægaf JakobNR » tors 27. jun 2013 10:07

Carsten, det var da en glimrende idé. Det vil jeg prøve på.

Jeg vender tilbage med resultaterne af de forslag der er kommet. Jeg har nogle travle uger foran mig, men jeg vil forsøge at afprøve dem hurtigst muligt.

Jakob
JakobNR

Indlægaf JakobNR » søn 14. jul 2013 14:39

Her kommer lige en opdatering på hvad jeg har lavet.

De seneste par uger har været travle og jeg er ikke nået så langt med min Luxman som jeg gerne ville.

Bøjlen har jeg renset med isopropanol. Herefter har jeg fået noget silikone spray ned i den. Det var en omstændelig process hvor jeg sprayede ned i et plastik bæger og derefter hældte silikonen ned ved foden af metalpinden ved brug af en hjemmelavet plastik sliske. Resultatet er, at den glider meget bedre nu. Det er desværre stadig ikke nok til at sænke armen helt, men nålen stopper ca. 0.5 mm fra pladen. Min plan er at give den mere tid og måske mere smørelse for måske at få den hele vejen ned.

Angående hængslerne, så er jeg ikke kommet til dem endnu. Jeg har anskaffet mig noget kraftig lim og mangler bare noget til at klemme ordenlig sammen på dem.

Når der kommer yderligere forbedringer vil jeg skrive om dem.

Jakob
JakobNR

Tilbage til Grammofoner