af spuncut » tors 18. jul 2013 14:01
Lidt om olie fra en motorentusiast
WD40 er lugtfri petroleum med 15% smøremiddel.
Al olie er syrefri.
Syntetisk olie har den højeste bæreevne, fordi molekylerne er mere ensartede.
Syntetisk olie er ikke temperaturafhængig, den virker med det samme.
Syntetisk olie er ganske enkelt en bedre olie end mineralsk.
Mineralsk olie er dog bedre til at kompensere for "slup" fordi oliefilmen er tykkere og mere uensartet.
Min gamle Polo vil helt sikkert elske syntetisk olie, så meget at det ville medføre et uacceptabelt olieforbrug.
Hvis der ønskes en endnu tykkere oliefilm, til slidte motorer, kan der tilsættes teflon eller grafit.
Syntetisk olie smører bedst, mineralsk olie fylder bedst.
Hvis et leje er præcist nok til at kunne fungere uden slup med syntetisk olie, så vil man opnå den længste levetid ved smøring med syntetisk olie.
Hvis lejets pasning er upræcist eller det er slidt, der er slup, så kan man til en vis grad kompensere med en mineralsk olie med en tykkere oliefilm. Er det helt galt så kan man måske få det til at virke med teflon eller grafitolie.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS