Side 1 af 2
Mørch GS6a

:
lør 6. nov 2010 19:02
af eggers
Nu har jeg jo fået fingre i en Mørch GS6a. Er der nogle erfaringer med hensyn til den? Jeg vil lave ny plinth, og gerne uden den eksisterende topplade – er det muligt? Jeg har ikke pladespilleren ved hånden så jeg kan ikke selv se efter hvad der er muligt. Jeg bor i udlandet, og den er pt. opmagazineret hos mine forældre.
Re: Mørch GS6a

:
lør 6. nov 2010 19:13
af bjerager
Uden den eksisterende topplade? Tjae, man kan godt lirke motoren ud, uden at splitte den ad og pille trappehjulet af. Kig ovre på hifi4all.dk. Der var på et tidspunkt nogen, som disukterede et fælles køb af en skiffer plade lige netop til sådan en. Men personligt, så tror jeg der er mere ræson i at tage udgangspunkt i en lenco til sådan et projekt.
Re: Mørch GS6a

:
lør 6. nov 2010 22:09
af his067
Joeh, det var mig der på den tid snakkede om skifferplader... I mellemtiden har jeg osse fundet en lidt (nej, egentlig: meget) medtagen GS6a som jeg også overvejer at få lavet en ny top-plade til. og, joh, Anders det er den noget medtagne fra Gentofte.
Jeg er gået lidt væk fra Skiffer-ideen da jeg ikke er sikker på at skiffer vil dæmpe ligeså godt som en sandwich af aluminium, bly og akryl....og så er der det at rundt om hjørnet er der et finmekanisk værksted som kunne lave top-plader medens skiffer-værkstedet er en tredive-fyrre kilometer væk. måske skulle jeg se at få gjort noget ved det....
Re: Mørch GS6a

:
lør 6. nov 2010 22:46
af r-l-b
damn eggers - toppladen er da noget af det fedeste ved sådan en mørch! det er jo nærmest en kultarvsforbrydelse at ødelægge den
Hvis nu du beholdt den og dens ydermål med de rundede hjørner som skabelon og så opbyggede en lagdelt skiffer plint til den med samme rundede hjørner så ville du få en kompakt flot og retrocool pladespiller der sparkede røv uden at ødelægge det flotte Mørch design
Går du efter vellyd fra en mellemhjuler kommer du meget nemmere, længere og billigere med en Lenco l75/78 og lige så langt og en del dyrere med en Garrard 301/401 el. Thorens 124 I/II / Beogram 3000
Mørch'en er en sværd sag at få til at spille optimalt så anstrengelserne ved at at fin trimme den bør honoreres med et projekt der er den smukke original værdig
Det er så selvfølgelig bare min stokkonservative mening
Re: Mørch GS6a

:
søn 7. nov 2010 04:13
af eggers
Det anede mig nok at 'kultarvsforbrydelse's argumentet ville kommer ;-P Tanken var at sætte en 12" arm på, og plinten kommer derfor til under alle omstændigheder til at være større end den eksisterende topplade. Pladetallerkenen er jo flot alene, og topplader har det jo med at være lavet af noget relativt tyndt metal, derfor var tanken om jeg kunne lave en ny topplade der var helt skjult under pladetallerkenen.
Pladetallerkenen vejer (kun) lidt over 2 kg, så kan den dæmpes med fx. bitumen på undersiden – altså er der plads til det for mellemhjulet? Jeg kan forstå mellemhjulet driver pladetallerkenen fra indersiden af pladetallerkenens kant?
Jeg har også en Lenco L75 som venter på at få ny plinth. Så muligvis bliver det den der kommer først til operationbordet.
Re: Mørch GS6a

:
søn 7. nov 2010 08:15
af bjerager
Toppladen er nu rimelig robust på sådan en, og dæmper man den med noget, så er man nu nået rimelig langt. Man kan godt få plads til noget dæmpemateriale under pladetallerknen - men brug noget kit eller et eller andet andet, som man kan modellere med - så kan man få plads til mere.
Hvis det er den jeg tror, du har købt, så har du fået låget med, og der er ikke plads til en 12" under det låg. Og låget er så vidt jeg kan se i så god stand, at det vil være synd ikke at bruge det. Jeg ville følge r-l-b's forslag.
Re: Mørch GS6a

:
søn 7. nov 2010 11:16
af r-l-b
hvis du lavede en separat plinth ved siden af - ca. halv bredde af mørch'en set forfra - gav denne samme runding i hjørnerne - og havde din 12 arm på den - så ville du helet undgå at rumlen fra motoren gik direkte over i din arm base
Re: Mørch GS6a

:
søn 7. nov 2010 11:18
af r-l-b
her løst på 2 meget forskellige lencoer


Re: Mørch GS6a

:
man 8. nov 2010 00:11
af his067
Hej Eggers,
jeg kan eventuelt prøve her i Aberdeen at finde ud af hvor meget det vil koste/hvor svært det vil være at lave en skifferplint som den første af Rubens forslag ovenfor. Send en PM hvis du er interesseret.
Frederik
Re: Mørch GS6a

:
man 8. nov 2010 00:39
af r-l-b
den sorte er x-finer og med med t-hansen pyntelister i forkromet-bøjeligt plast - men det er godt nok et flot illusions nummer han har lavet og den skulle vist også spille fremragende
Re: Mørch GS6a

:
man 8. nov 2010 04:55
af eggers
Tak, men ellers tak his067. Jeg har fundet et sted i DK der kan skære en ud med water-jet. Den pris jeg fik var 4000 for en 80mm tyk, og 500x 600mm med udskæring til en PTP3/Lenco, poleret på begge sider.
Re: Mørch GS6a

:
man 8. nov 2010 04:56
af eggers
r-l-b skrev:den sorte er x-finer og med med t-hansen pyntelister i forkromet-bøjeligt plast - men det er godt nok et flot illusions nummer han har lavet og den skulle vist også spille fremragende
Ja, det er nogle MDF plader.
Re: Mørch GS6a

:
man 8. nov 2010 14:03
af r-l-b
eggers skrev:Tak, men ellers tak his067. Jeg har fundet et sted i DK der kan skære en ud med water-jet. Den pris jeg fik var 4000 for en 80mm tyk, og 500x 600mm med udskæring til en PTP3/Lenco, poleret på begge sider.
ud over selve skifferen som betlares pr? vægt/ cm2 / cm3 ??
hvad betaler man så for "pr. mm udskæring"? - jeg tænker på skruehuller m.m. ?
er der plads til en 12 på 50 x 60 cm?
Hvor præcist er water jet ?
Re: Mørch GS6a

:
man 8. nov 2010 15:57
af Edge
Waterjet er meget præsist, inden for 10ende dele milimeter. Skifer er eller ikke så hårdt, man kan faktisk sav i det med en stiksav med metalklinge, eller en båndsav med en fintandet klinge.
Re: Mørch GS6a

:
man 8. nov 2010 22:42
af his067
Hej Eggers,
jeg fik en pris på 200 GBP for en 10 cm 50X60 skiferplade udskåret med Water-Jet til en Garrard 401 her i Aberdeen, men så kommer der jo transport til DK oveni.
jeg er nysgerrig efter at vide hvordan du har tæknt dig at montere lejet? Så vidt jeg husker har det et konisk gevind som Mørch bruger til at stramme bronze-lejet ganske stramt om center-tappen. så vidt jeg kan se betyder det at der måske bliver problemer med at splintre skifferen?
VH Frederik