Telefunken W250

Analog når det bedst

Telefunken W250

Indlægaf Mr.Flying Hips » tors 4. jun 2015 23:20

Hej med jer.

Efter mange år som trofast B & O sluttresser-mand, er jeg nu "kommet til" at købe en gammel drøm.
Nemlig en virkelig flot (smukt, smukt design i min verden) Telefunken w250 i umiddelbart flot stand. Den har ikke store brugsspor, men
bære dog præg af at have stået på loftet i en årrække. Umiddelbart kører motor, hastighed osv. som den skal. og der kommer lyd ud af både pickup (Shure m75B vintage) og udgang.

Bøvlet kommer ved både den manuelle og automatiske start og stop, samt er jeg ret usikker på generel justering/ ophæng, og om de mere avancerede funktioner (flere lpër af gangen i kø, osv) virker.

Jeg ved det er et meget avanceret værk i forhold til samtidens andre modeller. Men der er leveret en del originale reservedele med også, så tror jeg er godt på vej.
Det skal sige at med mit øje ser indmaden ud til at være i aldeles glimrende stand.

Da den har ry for at være lidt af en omgang, rent mekanisk, så har jeg brug for gode råd til en ordentlig reperatør i København, til en gennemgang og en justering. Hvem kan i anbefale? Har før været igennem både Finn's radio og TV og JA-Radio, men har ikke haft de bedste oplevelser nogen af stederne
Brugeravatar
Mr.Flying Hips

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Telefunken W250

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 5. jun 2015 09:57

Intressant serie.

Billede

Mellemhjulsskiftere har mekanik fra helv... forgår ;) Jeg har renoveret en Dual 1019 og der står en 1012 som jeg næsten ikke orker at starte på. Jeg tager billeder før og efter jeg skuer noget, holder minutiøst styr på skruer, skiver fjedre, låseringe osv. Og så skal det hele oftest samme vej tilbage - med mindre noget er i stykker. Her kommer rep anleitung fra f.eks Vinyl Engine fuldt til sin ret.

Jeg ved at Kbekke står med en Garrad Lab 80(?) og kikker ned i samme virvar af stød- og trækstænger, hjul og aksler, lige nu ;)

Edit: hov det kom til at se lidt sort ud :oops: . Jeg elsker min 1019 og det var både spændende og sjovt at lave den, især er det vidunderligt bagefter at spille plader på et velsmurt og tyst apparat! Rigtig god fornøjelse med Telefunken!
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf kbekke » man 8. jun 2015 10:52

Det er nu ikke så svært. Man skal bare invitere en dygtig flippermaskinemekaniker og een med forstand på at læse manualer hjem på moules frites, grillet portobello og makreller i sennep. Så går det helt af sig selv :p

https://dl.dropboxusercontent.com/u/174 ... t%20II.mp4

Tak til Leif og Mikkel. Den Garrard lyder bare helt rigtigt nu!

:OLO:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Boptilyoudrop » man 8. jun 2015 22:14

Ja, det var nogle heftige moules du lavede der! Vi fik da adskilt til mindste detalje, renset, smurt og ikke mindst læst lidt manual om automatikkens anvendelse i mkI hhv. i MKII. Og så fik vi hørt et sæt L100 der helt glemte at lyde som JBL, det var en god aften!
Boptilyoudrop

Indlægaf Mr.Flying Hips » man 8. jun 2015 23:41

Fedt, jamen mit køkken står altid åbent :-) Den er flot, den Garrard!
Brugeravatar
Mr.Flying Hips

Indlægaf kbekke » man 8. jun 2015 23:59

Ja undskyld for at jacke din tråd :oops:

Tilbage på sporet: Håber at du finder hjælp til den Telefunken. Den ser seriøs ud :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 9. jun 2015 09:23

Jeg syntes ikke det ser så uoverkommeligt ud ;) Billede
Det store hjul der driver automatikken er endda af metal og ikke plast som på Dual. Plast kan ødelægges af nogle smøremidler, så det behøver du ikke tænke på. Motorens lejer vil sikkert også have godt af en udrensning og opsmøring. Vi ender med en lille klub for pladeskiftere :lol:
Boptilyoudrop

Indlægaf Mr.Flying Hips » ons 24. jun 2015 23:29

Hej venner

Ja tak, sådan en klub gad jeg godt. Nå, status. Jeg har været en tur rundt til forskellige reperatører og deres umiddelbare bud, for et simpelt gennemsyn er mellem 3-5000 knaster. Det er jeg nok for stædig til at give, når nu den startede så billig. Så nu går der sport i den, og lader til at blive et projekt til de lange sommeraftener :-)

Nå, men har efterhånden været rundt om den og kan heldigvis konstaterer at alting virker (dog sløvt og trægt visse steder, og der er nok en del snavs på ydersidens kontakter og hulrum). Hvor starter jeg? Nogle bud/guides herinde?
Brugeravatar
Mr.Flying Hips

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 26. jun 2015 08:42

Jeg ville nok starte med at få fat i de rigtige remedier, rensebenzin, sprit, vatpinde, små pensler, fedt, olie osv. Hvis man så tjekker Lencoheaven er der masser af tips og tricks ang.en adskillelse af motor, udrensning af lejer og ny smøreolie. Derefter ville jeg tage automatikken lag for lag, hele tiden billeder så man kan samle korrekt igen. Og så er den pludselig som ny igen.

Motorreno dual 1019: http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=558&t=6826
Boptilyoudrop

Tilbage til Grammofoner