La(very)cross

Analog når det bedst

La(very)cross

Indlægaf his067 » ons 5. aug 2015 17:46

Hva fanden putter de i Lacrosse Rubber Conditioner?

Billede

Jeg havde limet min PolyPush måtte fast med kontaktlim og efterladt den under pres imens vi var på ferie i 10 dage. En god solid limning, m.a.o.

I morges gave jeg så måtten en smule Lacrosse, og nu er den helt løftet af underlaget og kontaktlimen er en klæbrig masse......

ÆV!!!
Senest rettet af his067 ons 5. aug 2015 18:30, rettet i alt 1 gang.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: La(very)cross

Indlægaf Captain Phoenix » ons 5. aug 2015 18:03

Øv - der må være noget af det/de stoffer som blødgør gummiet, som også går i forbindelse med kontaktlimen. Det virker vel sandsynligt at nogle af stofferne i gummi og lim er i familie med hinanden.
Keep us posted, please.

PS: Heldigvis det eneste rapporterede eksempel på negative sider vel LaCross...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf his067 » ons 5. aug 2015 18:34

Foreløbigt har jeg lagt den under pres igen, men symptomerne er de samme, som da jeg gav gummilæben på min SOTA silikone. Og hvis det er det samme der sker kemisk, så er lagt op til en lang eftermiddag med at fjerne lim og lime igen......

Hvad bruger man egentlig til at lime butyl-gummi til metal? Det er jo ikke fordi en vinylplade trækker meget, men den trækker længe, og ligesom græs under havefliser kan den til sidst løfte gummiet af underlaget. Der var nogen der i en anden sammenhæng nævnte, at man kan fortynde Araldit med sprit (?). Måske er det en mulighed? Eller hæfter Araldit ikke på gummi?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf his067 » tirs 11. aug 2015 14:28

Nu har den ligget i press i et par dage, men den er stadig gal. To ting især:

1. dele af limningen hæfter ikke ordentligt, og måtten bliver trukket fra af en skæv plade
2. Lacrosse har efterladt en hinde som smitter af på pladerne

2. kan afhjælpes ved at rense måtten med methylalkohol, men den behandling (tror jeg) får overfladen til at trække sig sammen igen, og det giver så ekstra træk væk fra underlaget. Så der er vidst ikke noget andet for det end at rense det hele af og gøre det om igen.

Er der slet ikke nogen der har et bud på en god stabil lim til Butyl-gummi og metal?

Ovenikøbet er Tenuto-måtten jo temmeligt tung (1.6 kg). Det øger friktionen i centerlejet, og får pladetallerkenen til at køre lidt for langsomt. Så hastighedsreguleringsmagneten skal justeres om.

Lydmæssigt synes jeg, at lyden blev lidt mørkere (men det kan være mine høreapparater, der spiller ind: jeg måtte have et nyt til mit højre øre efter en svømmetur i middelhavet, og det nye er ikke så skingert som det gamle apparat). Men bassen var helt overvældende klar og naturlig. Så måske er det lidt Gynger og Karruseller? Den bedst måtte, jeg har haft på TD124, var min SOTA akrylmåtte ovenpå en Schopper Alu-pladetallerken og en 400g pladevægt. Men med alle 'ikke-vakuum' måtter er problemet jo altid bulede plader.....
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf ferr31 » tirs 11. aug 2015 15:26

Måske denne http://www.tapet-farve.dk/lim-klister/k ... -40ml.html
Det skal siges jeg ikke har nogen erfaring med limen, men har en PolyPush
så jeg følger lige lidt med i dine forsøg ;)
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31

Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Indlægaf his067 » tirs 11. aug 2015 17:17

Det er netop en kontaktlim (men godtnok EVO-stick) som jeg har problemer med.

Da jeg havde min første Polypush var der noget 3M dobbeltsidet A4 tape som var rigtigt godt til detteher, men jeg har ikke kunnet finde det igen.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf LarsW » tirs 11. aug 2015 17:52

Måske det her kan anvendes.

Dobbelt klæbende A4 tape .

http://www.hobby-crafts-and-paperdesign ... ark-1.html

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf his067 » tirs 11. aug 2015 18:12

hej Lars,
Jeg har prøvet et tilsvarende produkt (sikkert lavet på den samme fabrik i Kina!). 'Optrækket' ud mod kanten er for kraftigt til at den slags tynde dobbeltklæbende tape kan holde måtten nede.
Desværre....
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf LarsW » tirs 11. aug 2015 18:19

Det var nu også, mere ment som et forsøg på at finde et alternativ til 3M´s produkter.
Men det bedste man vel kan gøre, at stille et spørgsmål til selve 3M.
Skulle ikke forbavse mig at det stadigvæk eksistere, om ikke andet som et industrielt produkt
og ikke til almindelig hobby mennesker.

Mvh.
LasrW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf cdp » tirs 11. aug 2015 22:21

( Næsten ) intet kan hænge fast på silikone, - eller ting hvor det sidder på. Om der findes midler, der kan hjælpe ved jeg ikke, men du skriver noget om butyl gummi.. Hvis R.C. er trængt godt og grundigt ind i din måtte, så den minder om de remme der klæber i gl. båndspillere mv., er der sikkert kun en udskiftning tilbage.. :(
- dette var bare en tanke og ikke en kedelig løsning.. ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Tilbage til Grammofoner