Olie til Pioneer plint

Analog når det bedst

Olie til Pioneer plint

Indlægaf jac65 » fre 7. aug 2015 19:45

Hej,

jeg har fået min gamle Pioneer PL12 op at køre. Men træplinten trænger til lidt olie. Hvad vil I give sådan en? Har hørt godt om lemon olie. :-)

Det er den tidlige version, og ikke pl12d.

Her er et billede, ligner teak, men ikke sikker.

http://audio-database.com/PIONEER-EXCLU ... -12-e.html
jac65

Lokalitet: 9000 Aalborg

Re: Olie til Pioneer plint

Indlægaf Cinemad » fre 7. aug 2015 21:06

Jeg plejer at bruge Danish Oil, og behandle tre gange vådt-i-vådt (2. Og 3. Behandling foretager jeg inden olien er hærdet op, jeg plejer at vente ca. 20 min mellem hver behandling). Hvis der er overskydende olie efter tredje behandling, skal den tørres af inden den hærder.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad

Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Indlægaf jac65 » fre 7. aug 2015 22:29

ok! tak for det Cinemad. Vådt i vådt vil sige, at du behandler uden at tørre af, right?
jac65

Indlægaf Torben » lør 8. aug 2015 01:31

Prøv Rå Linolie - det er nok det bedste - giv det rigeligt, lad det sidde et par dage og tør det væk der er fugtigt!
Se hvordan træet får sin dybe farve igen!
Bruger det selv blandt meget andet til mine JBL TI 120
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Indlægaf Tonni » lør 8. aug 2015 08:19

Vær opmærksom på at de fleste olier gør træet mørkere.
Men ellers er "danish" og Teaktræsolie (møbelolie) ikke dumt.
Linolie kan gå hen og blive meget mørkt med tiden. Hvis ikke man holder det ved lige.
Har selv haft en myahtoo plade, der blev næsten så mørk som en helt mørk palisander. Det var så udendørs, men alligevel...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf MaxJ » lør 8. aug 2015 08:20

Cinemad skrev:Jeg plejer at bruge Danish Oil, og behandle tre gange vådt-i-vådt (2. Og 3. Behandling foretager jeg inden olien er hærdet op, jeg plejer at vente ca. 20 min mellem hver behandling). Hvis der er overskydende olie efter tredje behandling, skal den tørres af inden den hærder.

Det hærder forhåbentlig ikke.

Rå linolie eller teak olie som kan købes i byggemarkeder.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf jac65 » lør 8. aug 2015 10:37

Ok, tak! kan teakolie bruges på andet end teak? Er lidt usikker på om plinten nu også er teaktræ?
jac65

Indlægaf MaxJ » lør 8. aug 2015 10:42

jac65 skrev:Ok, tak! kan teakolie bruges på andet end teak? Er lidt usikker på om plinten nu også er teaktræ?

Kald det møbel olie i stedet for så går det. ;) Det er bare et navn det har. Jeg har brugt det masser af gange på alt lige fra min Superphone fra 1938 til mit pioneer udstyr. Det har da gået godt hver gang.
Brugeravatar
MaxJ

Indlægaf jac65 » lør 8. aug 2015 10:45

Tak MaxJ..jeg må en smut i byggemarkedet!
jac65

Indlægaf Torben » søn 9. aug 2015 00:29

Alle de "navneolier" er i princippet bare en tyndere olie med farvestof!
Det har jeg fået at vide af en ekspert!
Han rådede mig til altid at bruge rå linolie!
Som jeg ikke har erfaret gør træet mørkere!
hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Indlægaf MaxJ » søn 9. aug 2015 07:59

Det er også rigtigt at det er tyndere, det gør at olien lettere trænger ind i træet i stedet for at blive på overfladen.

Husk at købe farveløs olie og ikke de " smarte " med farvestof.
Brugeravatar
MaxJ

Indlægaf his067 » søn 9. aug 2015 09:19

Linolie tager 3-4 dage om at hærde. det er en foto-kemisk proces som afhænger af sol- eller dags- (ultra-violet) lys. I læbet af den tid trænger den så langt ind i træet (op til fire cm) og dens molekyle struktur ændrer sig til større 'kæder'.

De 'tynde' olier er fortyndet med oplæsningsmidler/sikkativer som får olien til at tørre hurtigere men som også derfor betyder at oliens gennemtrængningsevne er formindsket. Men selvfølgelig: hvem har et 4cm tykt kabinet på deres forstærker?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf jac65 » søn 9. aug 2015 16:48

Hej igen,

talte med en ekspert igår, han mente at plinten kunne være lakeret, og derfor ville ikke hjælpe med olie eller voks.
jac65

Indlægaf his067 » søn 9. aug 2015 18:06

de fleste træsvøb er lakerede med en tynd fernis. giv den en tur med lidt sandpapir så kan olien trænge ind
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf MaxJ » man 10. aug 2015 09:04

his067 skrev:Linolie tager 3-4 dage om at hærde. det er en foto-kemisk proces som afhænger af sol- eller dags- (ultra-violet) lys. I læbet af den tid trænger den så langt ind i træet (op til fire cm) og dens molekyle struktur ændrer sig til større 'kæder'.

De 'tynde' olier er fortyndet med oplæsningsmidler/sikkativer som får olien til at tørre hurtigere men som også derfor betyder at oliens gennemtrængningsevne er formindsket. Men selvfølgelig: hvem har et 4cm tykt kabinet på deres forstærker?

Jeg har ofte brugt den tynde olie og den trænger aldeles fint ind i træet netop på grund af fortyndingsmidlet, derimod hærder det aldrig. Det er ikke maling men olie og olie hærder ikke.
Brugeravatar
MaxJ

Næste

Tilbage til Grammofoner