Tonearm spørgsmål

Analog når det bedst

Tonearm spørgsmål

Indlægaf Jogvan » lør 3. okt 2015 20:58

Nyt spørgsmål :Thumpsup: Når jeg rører ved tonearmen, så hører jeg det meget tydeligt i højtalerne! Armen er ny, men det var det samme "problem" med den gamle. Jeg hører ikke noget, når volumen er "vanlig" men om jeg skruer op for volumen så hører jeg de mindste berøringer. Skal det være sådan? jeg har jordledning på armen
Jogvan

Lokalitet: Torshavn

Re: Tonearm spørgsmål

Indlægaf nilsvalla » lør 3. okt 2015 23:48

hej Jogvan.
Hvis ikke det brummer når du spiller, så er det lige meget.

Du skriver at du har jord på armen. Er det rigtig jord eller bare en stelforbindelse du har her, og har du andre stelforbindelser i forbindelse med grammofon, f.eks fra chassis ?

Prøv at ende op med kun at have en stelforbindelse (stel fra arm) tilsluttet step-up eller riaa.
nilsvalla

Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Indlægaf Jogvan » søn 4. okt 2015 00:51

Jord på armen mener jeg kabelen fra armen har en sort ledning, som jeg forbinder til stel i Forstærkeren. Men hvad med motoren inde i pladespilleren, skal den ikke også have stel? :)
Jogvan

Lokalitet: Torshavn

Indlægaf Helikon » søn 4. okt 2015 14:37

Hvis motoren bliver forsynet direkte fra lysnettet giver det sikkerhed mod at få stød at den er jordforbundet.
Hvis den, som de fleste lidt mere moderne, bliver forsynet med DC eller lavspændings-AC i gennem en transformer er det ikke nødvendigt med jord/sikkerhedsleder/PE leder.
Vær opmærksom på ikke at få lavet en stel-sløjfe, det kan også give brum.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Tilbage til Grammofoner