Spørgsmål vedr. kondensator til pladespiller

Analog når det bedst

Spørgsmål vedr. kondensator til pladespiller

Indlægaf Fredmarantz » tors 21. jan 2016 21:45

Jeg har en opgave med at få en (non-vintage though) Rega Planar 3 pladespiller til at lade sin pladetallerken køre den samme vej hele tiden :QQS:

På nettet anbefales tydeligt, at man skal skifte en kondensator, i forb. m. motoren, som nok er moden til dette. Den nuværende kondensator er i.ø. også revnet...så alt taler for, at den skal udskiftes

Dette vil angiveligt få pladespilleren til at blive værdig til at spille andet end de seneste Beatles-plader. ;)

Vil denne kondensator være en ordentlig erstatning??:

http://www.ebay.com/itm/370611360973?_t ... EBIDX%3AIT

eller har nogen her noget bedre/rigtigere, som jeg kan købe??
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Re: Spørgsmål vedr. kondensator til pladespiller

Indlægaf jan_stevns » tors 21. jan 2016 22:22

Den du viser er da udu - lad mig lige grave lageret gennem og se om ikke der skulel ligge en 220nF 400v~ X2 satan og putte sig
jan_stevns

Indlægaf Fredmarantz » tors 21. jan 2016 22:23

Hej Jan - det vil være absolut super....!!!

Jeg triller tommelfingrene så længe :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Gottschalck » tors 21. jan 2016 22:52

Jeg bruger nogen røde wima 0,047 uf jeg på et tidspunkt har tusket mig af Hakkenberg. De fungerer glimrende. Har lige haft samme problem med en Pioner PL-12 der ikke ville slukke, selvom knappen var på off. Den var magen til din. Sprød og knækket. Jeg har faktisk oplevet det på en del apparater.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf Fredmarantz » tors 21. jan 2016 23:00

Jeg har, som det sikkert fremgår, ikke en skxd forstand på den slags kondensatorer - men kan læse (det er så noget, jeg gør, når jeg ikke har viden om sagerne), at den Rega-motor og dens styring er temmelig følsom ift korrekt kondensatorværdi - her 220nF -
Den originale Rifa-kondensator er revnet, som det kan ses på billederne, så måske de 250V er lidt underdimensioneret - og en 400V er mere robust? - og så er der det med "X2". Det ved elektronikproff'erne nok noget mere om - men mon ikke Jan har skudt bolden i mål - det tror og håber jeg da :-)

Wima'erne er sikkert fine - men altså ....værdierne

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Helikon » fre 22. jan 2016 15:20

X og Y kondensatorer sidder direkte på 230 v og kaldes også sikkerhedskondensatorer. De skal leve op til nogle strenge krav til bla. lav lækstrøm, brandhæmmende materiale, skal afbryde ved defekt mv. de er godkendt af sikkerhedsmyndighederne, det er derfor der er D, S, N, VDE mærker på dem. De sidder der af EMC grunde.
X'erne sidder mellem fase og nul
Y'erne sidder mellem fase og stel og nul og stel
Derfor må man ikke bare ikke bare sætte en almindelig kondensator i med samme værdi, ikke at den ikke vil virke men man er lige pludselig ikke "forsikret" mod elektrisk stød over en vis styrke og brand. Sker der noget feks. brand og de tekniske undersøgelser viser at det er en defekt ikke godkendt X kondensator der er årsagen er man lige pludselig heller ikke dækket af ens egen forsikring fordi der er foretaget konstruktive ændringer af apparatet med ikke godkendte komponenter.
Så derfor er det NOGO at bruge an tilfældig type disse steder.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Fredmarantz » fre 22. jan 2016 15:41

Dette var i særklasse en forklaring, der kan bruges til noget - Tak for den - Niels!

Er det sådan en kondensator, som man i gamle dage satte mellem trafo og stel (også kaldet "death cap"). den har jeg fundet på nogle gamle guitarforstærkere - og klippet af. Hvis denne kondensator blev defekt og foranledigede "hul igennem" - kunne man få grimme stød på chassis/stel og herfra videre til guitarstrenge m.v. ??

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf PerHej » fre 22. jan 2016 16:03

Hvis du har en PC strømforsyning i overskud, sidder der sikkert en du kan bruge.

Hilsen Per H
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf Helikon » fre 22. jan 2016 16:30

Lige nøjagtig. De sad der for at forhindre/reducere brum ved at lægge nul lederen til chassis/stel, så der ac mæssigt var 0 volt på stel. Det var bare ikke rigtig godt når kondensatoren kortsluttede OG stikket vendte forkert i kontakten - så kom der fase på chassiet. Dengang var der kun to ben på stikkene og ingen HFI relæ, så det var kun gruppesikringen der begrænsede strømmen og den sidder der for at beskytte installationen - ikke dig).
Det er man kommet over ved have stik med jordben, i det tilfælde (forudsat el installationen er i orden) vil HPFI relæet koble ud hvis fase og nul skulle være forbyttet i stikket/apparatet, uden HPFI vil sikringen springe hvis fase bliver lagt til jord, (jord er elektrisk set er forbundet til nul)
Så jordforbindelse hele vejen i installationen helt ude fra jordspyddet til frem til forbrugsgenstanden - det er en super billig livsforsikring.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Indlægaf Fredmarantz » fre 22. jan 2016 18:37

Og nu sidder jeg og læser igen:

Jeg fandt denne engelske gennemgang og debat vedr. Rifa's version af netop denne type kondensator:

http://www.vintage-radio.net/forum/show ... hp?t=69128

Mange har angiveligt haft særdeles dårlige erfaringer med denne version af Rifa'en: PME271xxxx fra midt-80'erne.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Helikon » fre 22. jan 2016 20:44

Interessant det med at den anvendte epoxy ikke har samme termiske udvidelses-koefficient som resten og at Rifa bruget zink belagt papir der så opsuger lidt fugt med ir til følge når der opstår revner i dem - så er balladen der.
Sidste år skiftede jeg faktisk sådan en i Dorthes symaskine, den var ikke så stor så jeg troede egentlig den var for lille til at ryge, men det var den ikke - en ægte storryger var den og den stank værre end et gammelt værtshus.
Mvh Niels

Brugeravatar
Helikon

Indlægaf Helikon » fre 22. jan 2016 20:55

Er der ikke noget med den Rega motor er en 24 volt?
Jeg tror faktisk den kondensator sidder der sammen med modstanden for at nedbringe net spændingen til 24 volt,
det er meget billigere end med en trafo og Rega skar jo udgifter hvor de kunne for at nedbringe kostprisen.
Det giver jo heller ikke meget mening at afkoble en spånplade på den måde... :Skor:
Mvh Niels

Brugeravatar
Helikon

Indlægaf Fredmarantz » fre 22. jan 2016 21:24

Uden at spille Rega-ekspert (Rega er faktisk langt væk fra mit normale territorium) - så tror jeg, at det ikke er 24V-motoren. Jeg synes lige hurtigt (igen) at kunne læse, at de ældre Planar 3 var med en anden motor - og at Rega tilbyder/tilbød en "opgradering" af denne + andre ældre modeller til nok den 24V-motor, som du nævner.

Jeg spørger lige: Hvor kritisk er værdien af den omtalte kondensator i forhold til hastigheden på planar 3? - har den overhovedet noget at skulle have sagt? - Jeg skal selvfølgelig have en 0,22Uf / 220Nf - kondensator i - men der er jo altid lidt med tolerencer og så videre. Kan jeg bare "bevidstløst" lodde en tilsvarende i - evt. fra et andet fabrikat. Det eneste, jeg bør tænke på er vel?:

-022uF / 220nF
-minimum 250VAC (hvor højt kan jeg gå her? - kan jeg proppe en 630V's i fx?) - vil en 400V eller måske 275V - være en fin løsning?
-en X2-type

Er der andet?

Vh
Freddy - og på forhånd tak for de mange konstruktive bidrag..
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » fre 22. jan 2016 21:48

Jeg er så gået HELT på hovedet i mit kondensatorlager - og helt helt uventet fundet noget, som måske? kan bruges.

Se venligst billederne. Jeg tænker helt præcist på den blå fra Philips (NOS). Jeg håber, at man kan se, hvad der står på den - vil den kunne "do the trick"? Skal jeg være agtpågivende i forbindelse med dens alder (nok fra slut 70'erne?)

Den røde Wima på billederne fandt jeg også, men den har forkert værdi og er taget med, da det vist er den type, som Jesper Gottschalck omtalte.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Jarle » fre 22. jan 2016 23:28

Jeg tror at motstanden på printet er der for å redusere spenningen til ca 110 Volt.
Kondensatoren er der for å lage en ekstra fase 90 grader på den andre.

Størrelsen på kondensatoren er viktig for at den andre fasen skal bli noenlunde 90 grader på.
Hvis størrelsen blir feil så vil motoren vibrere mer enn den skal.

Philipskondensatoren ser ut til å kunne brukes.
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle

Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Næste

Tilbage til Grammofoner