Goddag jeg er ganske ny her, men faktisk en gammel fyr

Kan man sammenligne vintage grammofoner med nye? det er mit spørsmål. Min Ariston RD 40 DC er afleveret til rep. da motoren er holdt op med at virke. Årsagen er ukendt. Diagram over motorstyringen umulig at finde. Så jeg er gået i tænkebox.. vil ikke opgive min LP samling så en ny spille eller en brugt? Bum. Lure på noget Thorens brugt, nærmest Aarhus er en 280 model med en ukendt original arm (30) og en Ortofon OM 30 B pick- up. Den er jo fra 1992 så tænker hvornår opstår der fejl på den ? og hvordan vil den klare sig imod en Rega arm? næste Thorens har jeg fundet på Fyen en model 190 med div. automatik men jo uden flydende ophæng. Billigste nye er vist Projekt til 1500 kr eller Klubbens Rega kopi. Tror ikke tilbagekobling vil være et problem, jeg bolter en hylde fast på betonvægen hvor spillen skal stå på en stenplade af en slags.
Har jo min fine ADC letvægtsarm og Stanton 500 III MM gad vide om det kunne være en opgradering af / til noget.... Husker min sidste pladespiller som var en Rega 3 med en AT MC pick-up der spillede OK. Har stadig min Kenwood L-1000 C forforstærker og en brugt Anders Thule IA 60 forstærker hvor jeg ikke kender RIIA indgangens kvalitet men mulighed for at anvende de balancerede indgange fra forforstærker og CD spille Thule CD 100 gennem IA 60..højtalere Jamo Concert 8. Foretrukken musik.. ikke megen ROCK. Undtaget Dire STRAITS og Pink Floyd mest Hans Thinking blues og lignende, Jazz at the Pawshop, + Klassisk.
Hvad har de kloge hoveder med de gode øre af meninger om NYT vs Brugt.
Med venlig hilsen Leif Højklint Aarhus