nogen som der kan lave den her pladespiller motor?

Analog når det bedst

nogen som der kan lave den her pladespiller motor?

Indlægaf Nic-1993 » ons 15. jun 2016 15:04

Jeg sider med den her dual 1019 i fin stand men den's motor er gået meget svag, kan ikke få nok træk kraft til at køre tallerken rundt, skal skubbe den i gang, så den tregner til at blive fikset.
kan aldrig få nok at samle på ældre hi-fi udstyr.
Nic-1993

Geografisk sted: Rødekro
Lokalitet: 6230

Re: nogen som der kan lave den her pladespiller motor?

Indlægaf ejensen1981 » ons 15. jun 2016 16:50

Undskyld jeg kan lyde lidt hård:

Men den er med mellemhjul, og ikke noget særligt. Istedet for at bruge tid på at lede efter en ny motor / mellemhjul. Så hellere købe noget som er med Direct drive.

Det ligner noget BSR værk kopi. Det kan være jeg har et mellemhjul liggende til sådan en fætter. Men er du sikker på det er motoren det er galt med? Det er vel en AC motor?

MVH

Emil
ejensen1981

Indlægaf Nic-1993 » ons 15. jun 2016 17:31

Det er en original dual med kabinet og plastic låg, jeg har bare slibed det der mellemhjul fordi det var lidt glat, den's gummi var stadig ok, jeg kan bare holde på talllerken så står det hele stille, og jeg mente nu bare at få den's moter renoveret, jeg hved godt en direct drive er god men de er alt for dyre nå vi taler om en model som skal spille 16 og 78 også.
Nic-1993

Indlægaf ejensen1981 » ons 15. jun 2016 17:34

De fleste nye pladespillere idag kan afspille 78ere. Jeg har kun set en 16 rpm plade i hele mit liv. Hos min farmor og farfar.

Skal lige se om jeg kan finde det mellemhjul, så har du et ekstra hvis det er. Det koster bare lidt porto. Jeg har intet at bruge det til :)

Men ellers tag fat i D.Duck herinde af. Det kan være han har noget liggende.

Det kan være motorstart kondesatoren, den burde sidde i nærheden af motoren, sådan en rund cylinder tingest agtig med et par ledninger på.
ejensen1981

Indlægaf his067 » ons 15. jun 2016 18:32

ejensen1981 skrev:Undskyld jeg kan lyde lidt hård:

Men den er med mellemhjul.....
MVH

Emil

Lige som Thorens TD124, Lenco L75, Mørch GS 6 og Garrard 301/401...allesammen velansete og udnævnt af mange son de bedste pladspillere nogensinde.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Nic-1993 » ons 15. jun 2016 19:06

ejensen1981 skrev:De fleste nye pladespillere idag kan afspille 78ere. Jeg har kun set en 16 rpm plade i hele mit liv. Hos min farmor og farfar.

Skal lige se om jeg kan finde det mellemhjul, så har du et ekstra hvis det er. Det koster bare lidt porto. Jeg har intet at bruge det til :)

Men ellers tag fat i D.Duck herinde af. Det kan være han har noget liggende.

Det kan være motorstart kondesatoren, den burde sidde i nærheden af motoren, sådan en rund cylinder tingest agtig med et par ledninger på.

https://www.youtube.com/watch?v=v2IrsJenVOU seeburg baggrunds musik er på 16
Nic-1993

Indlægaf Nic-1993 » ons 15. jun 2016 19:47

hvor kan man finde ham D.Duck?
Nic-1993

Indlægaf ferr31 » ons 15. jun 2016 20:23

Prøv at kigge under tilmeldte brugere
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31

Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Indlægaf ejensen1981 » ons 15. jun 2016 20:51

his067 skrev:
Lige som Thorens TD124, Lenco L75, Mørch GS 6 og Garrard 301/401...allesammen velansete og udnævnt af mange son de bedste pladspillere nogensinde.....

ikke i min optik. Og kommer det heller aldrig. specs var fine den gang i 60erne. Og med både en rem og mellemhjul er det en dødsdømt pladespiller i mine øjne hvis vi snakker Thorens.
ejensen1981

Indlægaf his067 » ons 15. jun 2016 21:26

ejensen1981 skrev:
his067 skrev:

ikke i min optik. Og kommer det heller aldrig. specs var fine den gang i 60erne. Og med både en rem og mellemhjul er det en dødsdømt pladespiller i mine øjne hvis vi snakker Thorens.

Jeg blev selv meget forbavset over hvor hvor lidt rummel der var i min Garrard 401, og da jeg hørte min TD124 solgte jeg min SOTA star Sapphire: Thorensen var midst lige så stille OG den lød bedre.
Mørch GS6a f.eks måler også bedre end en Linn Sondek og på linje med Technics SP10. Og DUALerne er begyndt at blive velanset for deres lydkvalitet.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf pqrannes » ons 15. jun 2016 21:42

Måske kører motoren som den skal. Sikr dig at mellemhjuler trækkes hårdt nok mod motorens akse og rens gerne pladetallerkenens bagside med sprit der hvor mellemhjulet går på. Det kunne måske hjælpe.

PQR

PS: måske skulle man i en anden tråd diskutere the pro and cons of mellemhjuler?
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf his067 » ons 15. jun 2016 21:59

pqrannes skrev:
PS: måske skulle man i en anden tråd diskutere the pro and cons of mellemhjuler?

Enig.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Nic-1993 » tors 16. jun 2016 01:40

Jeg tror det er den der kondesator som skal lave's, er det nemt?
Nic-1993

Indlægaf jan_stevns » tors 16. jun 2016 08:12

Nic-1993 skrev:Jeg tror det er den der kondesator som skal lave's, er det nemt?

Hvofor tror du det ? Den eneste kondensator der sidder i din pladespiller, har intet med selve motoren at gøre.

Du skal have motoren adskilt, renset og smurt op igen - og måske finde nye lejer, hvilket ikke er helt nemt mere.
jan_stevns

Indlægaf his067 » tors 16. jun 2016 08:37

Det ville også være mit bud (uden at have set pladespilleren). Jeg havde fornylig en Revox G36 (Som har en enormt kraftig motor) som brændte sammen fordi Olie/smørefedt var tørret helt ud.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Næste

Tilbage til Grammofoner