Reparation af Pioneer pladespiller

Analog når det bedst

Reparation af Pioneer pladespiller

Indlægaf KIFR » fre 19. aug 2016 13:22

Hej
Jeg har støvet mine gamle pladespillere af, for nu skal der afspilles vinyl-plader igen!

Det er to Pioneer pladespillere, som begge har problemer med at holde omdrejningshastigheden konstant.
Det er hhv. en PL-300 og PL-400, som begge er direkte drevet. Umiddelbart kunne det tyde på, at de trænger til at blive renset/smurt, for når de har kørt et godt stykke tid kan de godt holde hastigheden...
Er der nogen, som kan hjælpe med lidt hints om hvordan man skiller og samler dem - eller evt. henvise til en god reparatør?

Umiddelbart har jeg mest lyst til at restaurere mine gamle spillere i stedet for at købe nyt...
KIFR

Lokalitet: Haderslev

Re: Reparation af Pioneer pladespiller

Indlægaf spuncut » fre 19. aug 2016 13:45

Hej KIFR
Velkommen til :Thumpsup:
Hvis dine DD-spillere har hastigheds justeringer skyldes den beskrevne fejl næsten altid at justeringspotentiometrene trænger til at blive renset. Skild pladespilleren af så du kan komme ind til bagsiden af potentiometrene, blæs løst skidt ud med trykluft, behandl med kontakt60 under hurtig frem/tilbage drejning, lad virke en halv times tid, skyld efter med lugtfri petroleum, blæs petroleum og skidt ud med trykluft, lad tørre under høj temperatur, fx. solskin, smør herefter med et lille pift WD40 under drejning.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Captain Phoenix » fre 19. aug 2016 14:24

PL-300 og PL-400 er Quartz-styrede og (så vidt jeg husker) uden justerings-potmetre.
Fejlen kan skyldes snavs i omskiftere (som så renses) - men nok snarere at kondensatorer i styrings-kredsløbet er blevet trætte (og først er "oppe på dupperne" når de har fået strøm et stykke tid).
Prøv at lade pladespillerne være tændt et godt stykke tid og se om de lader op. Alternativt skal de skiftes (ved ikke hvilke det konkret er...).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf KIFR » man 22. aug 2016 09:18

Tak for inputs -
Captain Phoenix´ diagnose kunne lyde rigtig, for det forholder sig således at den ene af de to pladespillere efter ca. 20 minutters drift faktisk afspiller plader med korrekt hastighed. Det har jeg ikke kunnet få den anden til.

Er der mon nogen, som kan hjælpe med konkrete oplysninger om hvordan elektronikken skal repareres? - eller evt. kan henvise til én som kan hjælpe med opgaven?
På forhånd tak!
KIFR

Lokalitet: Haderslev

Indlægaf KAAG » man 22. aug 2016 19:47

KIFR skrev:
Er der mon nogen, som kan hjælpe med konkrete oplysninger om hvordan elektronikken skal repareres? - eller evt. kan henvise til én som kan hjælpe med opgaven?
På forhånd tak!

Jeg vil da godt hjælpe med at måle på de kondensatorer.
vh
Kim
KAAG

Lokalitet: Vojens

Indlægaf tctla » fre 2. sep 2016 16:18

Hastigheds-variationer i Pioneer PL-200_200X_255_300_300X_400_400X modellerne skyldes en fabrikations-fejl.
Hastigheds-omskifterens forsølvning (...eller anden overflade-behandling) oxyderer kraftigt pga. kemiske dampe afgivet af en såkaldt 'Insulator Case' som er en del af pladespillerens ene fod, lige under omskifteren.
Faktisk er alle fødderne opbygget med en 'Insulator Case', men dampene er kun stærke nok fra den ene nærliggende fod, til at forårsage problemet.
Da pladespiller modellerne var nye, leverede Pioneer et renoverings-sæt bestående af en modificeret 'Insulator Case' der ikke afgav dampe og en ny hastigheds omskifter.
Var man lidt 'Bestemt !!!' i telefonen, kunne de endog finde på, at levere reservedelene uden beregning.
Ja, det var tider !

Nu har du så antagelig en oxyderet omskifter, og hvad gør du med den ?
Først kig på omskifterens ben; de er helt sorte, gætter jeg på.
Prøver du at fortinne de tiloversblevne ben, vil det ikke lykkes for dig, for du har skrabet overfladerne rene.
I og for sig, kan det også være ligegyldigt, for det egentlige problem er jo inde i omskifterens kontakt-overflader, der er lige så sorte.
Jeg har aldrig skilt sådan en omskifter ad, men jeg har prøvet, at rense med forskellige kontakt rensemidler; stort set uden held.
Der er dog ET rensemiddel, jeg aldrig har prøvet, men som jeg kan forestille mig, vil kunne klare jobbet.
Desværre køber du det ikke i Jem & Fix !
Det hedder: DeoxIT by Caig.
Jeg vil supergerne prøve dette højt anbefalede produkt, men har ikke fået taget mig sammen til, at bestille det i udlandet. Så vidt jeg ved, sælges det ikke i DK.
...og så er det tillige bestemt ikke gratis.

Så er der den professionelle, kemiske indgangsvinkel til fjernelse af oxyd.
Jeg kan forestille mig, at kan der dannes oxyd på en overflade ved kemisk påvirkning, kan samme oxyd fjernes med en anden kemisk påvirkning.
Det er dog en teori, jeg ikke har meget at have i, for jeg ved stort set ingen ting om kemi.
Måske en anden her ved råd.

Nå, ja. Lykkes det at fjerne oxyderingen, behøver du ikke være bange for den gamle 'Insulator Case'. Den var allerede 100% afgasset i forrige århundrede :thumbsup:

.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf spuncut » fre 2. sep 2016 20:04

Go gammeldags radiomekanikerviden :cool1:
MVH
Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Tilbage til Grammofoner