Technics SL1210

Analog når det bedst

Technics SL1210

Indlægaf rasmuzzen » fre 16. sep 2016 21:32

Jeg oplever en hype omkring SL12x0 MKx, men jeg syntes at mindes at dengang den kom frem havde den ikke ry for at være noget specielt, den var mere resistent for rystelser, men var noget der mest stod på discoteker. Hvad er det der er så godt ved den. Der var mange andre ubetalelige gramofoner man gerne ville have "dengang". Disse er idag til at komme i nærheden af ofte for mindre penge. Er der andre end mig der syntes denne grammofon fortjener alt den hype ?.

MVH
Onkyo Integra A 8700, Onkyo D77B, MINIPOD MK3, 2 x Luxman Avance Z501 (står standby). Onkyo CP1055, DENON PRA-1100
rasmuzzen

Geografisk sted: Roskilde
Lokalitet: Roskilde

Re: Technics SL1210

Indlægaf Struktør » fre 16. sep 2016 21:35

Næ... Hellere en ældre Thorens, Luxman eller en Micro Seiki... En Ny Technics til knap 30000....? Py ha...

Mvh
Birger
Brugeravatar
Struktør

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Indlægaf Fredmarantz » fre 16. sep 2016 21:41

Skal det være Technics, så synes jeg, at modellerne SP-10 (SL-1000) - SP-15 - SP-25 er væsentligt mere interessante.

1210'eren i alle dens udklædninger er vel blevet en kultpladespiller, fordi så mange kendte til den i discotiden. Den har jo et godt træk og KAN fremstå rigtig flot med "all the bells and whistles".

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf hificlassic » lør 17. sep 2016 08:42

Jeg har selv ligebhaft en sl120 mk1 med en rega rb250 tonearm på og den spillede væsentlig bedre end en standard sl1200/1210. Jeg mistænker standard armen for at være det svage led. Men 1210 er stadig en glimrende pladespiller fuldt på højde med mange af de andre pladespillere vi diskuterer herinde
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf No1 » lør 17. sep 2016 08:44

Hej rasmuzzen.

I min samling befinder sig bl.a. Thorens TD 321, Pioneer PL-600 og PL-1000, Fons CQ30, Denon DP-47F,
Lenco 75, Dual 721, Rega Planet, Rega planar 2 og 3, Technics SL-Q2 og SL Q 303 (automatik afmonteret),
Technics SL1200 MK I og så nogle stykker Technics SL1200/1210 MK II - mao et broget udvalg hvor mange
er igang dvs de spilles på med jævne mellemrum.

Om man synes en SL1200 MK II er fed beror bl.a. på selve måden man afspiller plader på. Når jeg kommer hjem med en stak plader fra loppe med diverse ukendte kunstnere, er 1210'erne helt eminente til hurtigt at lytte
pladerne igennem på : 100 % manuel betjening og lynhurtig start/stop af plade tallerken - det går mao tjep
at hoppe en masse numre igennem for lige at få en ide om jeg gider "gå videre" med de plader.

Ligeledes er 1210'erne suveræne til afvikling af diverse "live-fremføring" dvs diskotek - grundet deres
tunge opbygning (trykstøbt overdel, bund i helstøbt gummi, "alle" hulrum i kassen fyldt op med et tungt,
støbt kunststofemne (det minder om det materiale man støber f.eks, håndvaske af) og så den bitumen ?
dæmpede pladetallerken med dens tunge gummimåtte, har man at gøre med en grammofon der lader til at være
noget mindre følsom overfor diverse feedback end så mange andre.

Armen er i visse kredse nærmest forkætret - jeg har endnu ikke fundet noget dårligt ved den til mit brug.
Den kan oven i købet nemt højde-justeres. Alt i alt en bundsolid grammofon der er dejlig og nem at afspille plader på, og det er jeg vel ikke den eneste der synes - udbredelsen af den må vel siges at være meget stor.

Jeg kunne sagtens undvære alle de andre typer grammofoner hvis jeg var nødt til at vælge, men når jeg hører
plader "fra start til slut" benytter jeg oftest Pioneer PL-1000, men det er nu mest fordi den er af
tangential-typen - jeg kan meget godt lide at pladen afspilles på samme måde som den skæres.

Om SL1210'erne er pengene værd dvs de mellem 3000-4000 kr som mange vil have for dem ? - helt afgjort !
Ikke bare som et stykke proff håndværktøj, men da også til almindelig stue-lytning synes jeg.
Og skulle der opstå en defekt, er den nem at skaffe reservedele til.
Til decideret high-end aflytning vil mange selvfølgelig nok have noget andet og langt mere ekslusivt.

Hype'en omkring dem er vel begrundet i en del af ovennævnte som gjorde at den gik ret hurtig blev
nærmest standarden på alverdens diskoteker (med de minder det nu kan fremkalde ;) ) samt blev det
foretrukne værktøj/instrument for mange scratchere.
Brugeravatar
No1

Lokalitet: Hellerup

Indlægaf rasmuzzen » søn 18. sep 2016 11:48

Ok, No1, det var mange pladespillere du har i folden der. Men du har vel ikke en pickups på dem alle, eller flytter du den rundt. Jeg kunne godt tænke mig at spørge, har du købt mange af dine pladespillere, fordi du fortsat havde interessen da luften gik af ballonen, og mange pantsatte deres fine gamle maskiner.

Mit indlæg var iøvrigt bare for at se om jeg huskede forkert over tid.

MVH
Onkyo Integra A 8700, Onkyo D77B, MINIPOD MK3, 2 x Luxman Avance Z501 (står standby). Onkyo CP1055, DENON PRA-1100
rasmuzzen

Indlægaf No1 » man 19. sep 2016 07:11

Ja, det har hobet sig lidt op, men jeg er pjattet med grammofoner og nænner sjældent at sælge :roll:
Og jo - der er pick-up'er på alle, men langt de fleste er i "slave-klassen" - det vildeste jeg pt har
er Ortofon OM40 og MC 15 Super MK II, så der er plads til forbedring visse steder.

Jamen egentlig har jeg aldrig sluppet vinylen - var også på CD'er (med de store fordele det gav),
men havde (har) en vinyl pladesamling jeg er meget glad for, så det var aldrig på tale at skille sig
af med den. Indtil for nogle få år siden var det muligt at købe ret gode grammofoner på loppe
(hvilket jeg gjorde i stor stil), men det lader da til at være helt slut nu.

Arh OK - sidste år købte jeg en Technics SL 1210 MK II for 200,- (!) på loppe, men den lignede
så også noget der havde stået i en hønsegård i en længere årrække - og alligevel spillede den helt fint ;)
Brugeravatar
No1

Lokalitet: Hellerup

Indlægaf Tophøj » man 19. sep 2016 09:27

Mange hi-fi-purister er på nakken af 1200/1210 fordi den mest har været til prof brug. Det er lidt synd. En 1200/1210 som ikke har været brugt professionelt er ikke så tosset, men de er svære at finde. De fleste har været en tur på gulvet! Den er helt klart bedre end sit ry i hi-fi kredse, synes jeg. Armen er det svage led, sammenlignet med resten, men så dårlig er den ikke. Har selv to 1210 jeg "leger" med engang imellem. Til daglig bruger jeg en SL-110 med SME 3009 og en MC 20 super. Jeg bliver overrasket over hver gang, hvor godt kabinettet er dæmpet på 1200/1210 når jeg bruger dem. Og jo, jeg er nok lidt farvet grundet jeg var ansat på Panasonic da de var nye, men objektivt set, synes jeg de er meget bedre end sit ry i hifi kredse. At så nogle mennesker tror de er guld værd, er en anden snak.
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem

Lokalitet: 3230

Indlægaf rasmuzzen » man 19. sep 2016 20:16

Ja ved godt de var støj immune, kørte discotek med en kammerat i slut firserne, pengene var ikke store på vores jobs, så det blev til noget semi billigt Pioneer. Men det var svært at styre da de store højttalere gik lige i grammofonen. Har altid været glad for min Onkyo CP1055. Har ikke pladsen til at være samler.Jeg har ikke evnen til at høre forskel på grammofoner, bare de har noget vægt og lå over 2000 kr. i firser penge. Jeg kan sagten høre forskel på pick'ups.

MVH
rasmuzzen

Indlægaf hificlassic » man 19. sep 2016 20:48

rasmuzzen skrev:Ja ved godt de var støj immune, kørte discotek med en kammerat i slut firserne, pengene var ikke store på vores jobs, så det blev til noget semi billigt Pioneer. Men det var svært at styre da de store højttalere gik lige i grammofonen. Har altid været glad for min Onkyo CP1055. Har ikke pladsen til at være samler.Jeg har ikke evnen til at høre forskel på grammofoner, bare de har noget vægt og lå over 2000 kr. i firser penge. Jeg kan sagten høre forskel på pick'ups.

MVH

Så prøv engang at lytte forskel på en remdrevet med flydende (fjeder) ophæng (som ikke har været justeret i årevis, gerne en Linn Sondek eller lignende, og så på en direkte drevet med fast ophæng. Der er faktisk rigtig stor forskel i lyden :Thumpsup:
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf rasmuzzen » tirs 20. sep 2016 20:11

Hvad lyder bedst, min er direkte drevet. med en semi tung tallerken.

MVH
rasmuzzen

Indlægaf hificlassic » tirs 20. sep 2016 22:38

Jeg har ikke sandheden om hvad der er bedst. Jeg siger bare at du kan høre forskel
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf Tonni » ons 21. sep 2016 07:37

Hvad der lyder bedst, skal jeg ikke prøve at gøre mig klog på. Men alle drevtyper har deres fordele og ulemper. Direkte drevne pladespillere har (som regel) en hurtig opstart, og er lette at opsætte/vedligeholde.
Remdrevne er mindre påvirkelige af motorens støj, men er (generelt) knap så (makro)dynamiske i lyden. - Og kræver noget fiddlen, samt en hylde der er helt i vatter.
Mellemhjulsværker har det bedste fra direkte såvel som rem drevne, men er til gengæld plaget af rummel fra mellemhjul og gearing...
Det skal lige pointeres at det er en (meget) generalliseret fremstilling! Der er mange andre ting der spiller ind, i hvordan en pladespiller performer...

Selv kører jeg mest med Thorens 124, som er en kombination af rem og mellemhjul. Men har alle drevtyperne repressenteret i huset...

Med hensyn til 12x0'erne, må jeg nok sige det for mig er den meget robuste, men ikke så vellydende, tonearm der er grunden til jeg ikke har en her. - Jeg har haft en på besøg, men min daværende Thorens 166/SME 3009 II kombi lød bare bedre. Til den pick up jeg brugte på det tidspunkt i hvert fald. At andre også mener at det er armen der er det svageste led, ses ved at man i snart mange år har kunnet købe løse armbaser... Kunne jeg vælge frit, ville en Technics SP-10 II med base (SL-1000II) stå meget højt på listen. Men min 124/Ortofon AS212/SME 3009 II/Stax UA-9 kan nu ikke siges at være helt ringe! ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf mashuro » tors 20. okt 2016 14:57

Hej allesammen,

måske lidt off topic - mener at jeg engang fandt et link til en optagelse hvor en bruger brugte en 1210 til at lave en super fed lyd collage med adskillige plader på sammetid med diverse effecter. KAN ikke finde den igen HELP!!
Google er ikke min ven idag....

Btw er 1210 super fin, har haft et par stykker pt har jeg en Pioneer DD PL 540 som er mindst lige så god
mashuro

Lokalitet: København

Indlægaf lcduc » tirs 25. okt 2016 08:22

lcduc

Lokalitet: Aalborg

Næste

Tilbage til Grammofoner