Polering af pladetallerken?

Analog når det bedst

Polering af pladetallerken?

Indlægaf Stottrup » ons 12. okt 2016 20:14

Alle I kloge mennesker!

Jeg er for nylig blevet den lykkelige ejer af en Thorens TD 320 mk2 m. Ortofon pu. Den spiller fantastisk, den er tung, den ser godt ud. Men godt nok? Så mange år sætter deres præg på en alu-tallerken, og jeg spekulerer nu på, om en af de herrer/damer kan sige mig, om det er muligt at polere denne tallerken (på kanten, forstås...), så den kommer til at fremstå som nogle af de klassiske Luxman-tallerkener? Smergellærred? Vådslibepapir? Slipoline? Hvad? Hvis intet er tilrådeligt, vil jeg fremover "nøjes" med at nyde dens performance, men æææh...

Vh Stottrup
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Polering af pladetallerken?

Indlægaf Fredmarantz » ons 12. okt 2016 20:18

Jeg har en 321'er til at stå og ved et hurtigt kig på den pladetallerken, så er den ret mat og RU. Det har fået mig til at konkludere, at den er sådan som original og i mine øjne er helt "u-pudselig" (pudsigt ord) :lol: :lol: :lol:

mit råd er: Nyd pladespilleren, som den er.

(TD-124'eren's tallerken er en helt anden snak. Den er blank og glat - nem at pudse flot, hvilket også mange/nærmest alle også har gjort. )

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Helikon » ons 12. okt 2016 21:07

Hvis man laver en hurtig googling af billeder med Thorens TD 320 mk2 som søgeord vil man se at der er både matte og nogle så blanke de spejler plinten, det ser ud til der er flere versioner afhængig af om plinten er sort, hvid eller fineret i en mørk træsort
her er et par eksempler
http://thumbs.picclick.com/00/s/MTAwNVg ... II-_57.jpg
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... w=no_count
http://i.marktplaats.com/00/s/NjgxWDEwM ... s/$_84.JPG

der er noget der hedder autosol, det er en tube med en art pasta eller salve, den er god til at polere forkromede dele med, kofangere feks. måske kan den kaldes kofangersalve?? findes det ??
det lugter i øvrigt ikke så godt men det dur.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Tonni » ons 12. okt 2016 21:17

Pladetallerkenerne er lavet i en aly/zink legering, der ret hurtigt bliver mat igen, når man har gjort forsøget.
Alligevel er der rigtig mange der "insisterer" på at holde dem blanke. Jeg vil sige hver sin lyst.
På billedet, neden for, kan man se den er mat, men ikke grå.

TD3201_1024[1].jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Stottrup » ons 12. okt 2016 21:37

Efter alle disse indlæg tror jeg, jeg lader den være, som den er. En rigtig trist regnvejrsdag kan jeg jo evt. forsøge med Slipol/Autosol.. på bagsiden... Jeg synes s'gu, den blanke er utrolig flot! Og min spille står med den skønneste mahognifinér.

Vh Stottrup
Stottrup
Brugeravatar
Stottrup

Indlægaf Klausen » ons 12. okt 2016 21:43

Giv den en gang klar lak når den er poleret så plejer det at holde på mange ting. Har brugt det på alu som er højglans poleret.
Brugeravatar
Klausen

Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Indlægaf Stottrup » ons 12. okt 2016 22:19

Jo tak - men spørgsmålet er stadig: Hvordan og med hvad polerer jeg? Hvis jeg polerer... Og hvilken lak kan du evt. anbefale?

Vh Stottrup
Stottrup
Brugeravatar
Stottrup

Indlægaf Fredmarantz » ons 12. okt 2016 22:36

Nå - men hvis pladetallerkenens kant er "mekanisk glat" - så ville jeg give den en omgang slipol eller netop Autosol - - sørge for, med godt håndelag, at få det gjort helt ensartet og jævnt over det hele.

Er pladetallerkenens kant lidt "ru" - kunne jeg godt finde på, igen med kyndig hånd, at køre en tur med noget "Panther Stahlwolle" grade 1 (købes i velassorteret byggemarked eller evt. farvehandel). Derefter Slipol/Autosol - og vurdere, om ikke det var nok. Så kan man jo se, hvor længe man synes, at der skal gå, inden man igen får lyst til at give den en tur. Den med lak er jeg nok lidt loren over - jeg tror, at det er svært at styre og hvis det ikke er gjort helt jævnt og ensartet, vil det hurtigt være at se.

Dette er nok mit bedste take på at få en mat/træt udseende pladetallerkenkant til at se skinnende ud.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Struktør » ons 12. okt 2016 22:39

Autosol og så en gang klar lak, evt på spray... Har selv samme tanke, og har faktisk siddet og pudset en, kun fordi for at se om det kan lade sig gøre, og det kan det (naturligvis) men har ikke lakeret... Endnu.

Mvh
Birger
Brugeravatar
Struktør

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Indlægaf mondial » ons 12. okt 2016 23:10

Jeg har en TD 2001

Der har jeg poleret kanten med autosol - jeg ønsker ikke at lakere den.

Den er selvf. mere modtagelig for "fingre på kanten"

Resultat - kigger man på pladespilleren lige forfra - så er det knapt til at se om pladetallerkenen kører :-)
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial

Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Indlægaf Helikon » ons 12. okt 2016 23:28

Lak,
denne her bliver anvendt i numismatiker kredse (møntsamlere) til zink mønter for at undgå forvitring
nøgleordet er zaponlak, der er naturligvis mange fabrikater at vælge mellem.
her er en feks.
http://www.boesner.dk/farver/malehjaelp ... r/zaponlak
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf spuncut » ons 12. okt 2016 23:49

Min TD160-tallerken har drejespor om det gælder for alle Thorens-tallerkener aner jeg ikke, men de bør i al fald fjernes før at man forsøger sig med polering og det klares bedst med smergellærred. Ligeledes hvis overfladen er kraftigt oxyderet og ujævn bør den slibes glat med fint smergellærred. Selve poleringen foretages bedst med en polerskive:
polerskive-200mm.jpg

Som monteres på en medium til kraftig bænksliber.
Mindre polérskiver findes også til vinkelslibere.
Polérskiven skal under poleringen holdes rimeligt mættet med polérvoks, til aluminium og støbt letmetal vil jeg anbefale den hvide type voks:
polervoks.jpg

Herefter er det bare på med arbejdstøjet, hansker, emnet bliver meget varmt, og beskyttelsesbriller fordi det sviner som bare pokker. Udført korrekt bliver emnet lige så blankt som god fornikling.
Efter denne grundpolering kan der foretages vedligeholdelsespudsning med Autosol. Jeg syn's at lakkering ødelægger resultatet, men det er min holdning.
Hilsen en gammel motorcykelgejler :Thumpsup:
Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf spuncut » tors 13. okt 2016 00:11

Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Torben » tors 13. okt 2016 09:14

Mange gode råd!
Et om noget andet!
Hvis træet er lidt kedeligt så giv det Rå Linolie det gør mirakler!
HAr lige givet min gamle Delphon/S:M:E: en omgang - træet får farve igen!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Indlægaf his067 » tors 13. okt 2016 10:50

Olivenolie er også godt til træ
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Grammofoner