Skandinavisk R&T type 604

Analog når det bedst

Skandinavisk R&T type 604

Indlægaf dhad » tors 27. okt 2016 14:50

Hej

Jeg købte ovenstående sammen med en scandyna 2100 i en genbrugsforretning idag, men har et par spørgsmål desangående.

Pickuppen, som jeg har taget et billede af, kan vendes, men hvilken side er til 78'ere og hvilken er til vinyl? På pickuppen sidder desuden ligesom et elastik, som går igennem pickuphuset og holder fast på begge nåle? Er det meningen? Jeg synes, hvis jeg lader det sidde, så kan diamanten ikke komme i rillen? Men det vil jo betyde, at det ikke blev klippet af, da pladespilleren var ny, hvilket synes mærkeligt...

Tallerkenen kører desuden ikke rundt, når man tænder for maskinen. Er der nogen som ved, hvorledes man skifter rem? Jeg kan nemlige ikke umiddelbart løfte tallerkenen af...

Et link til manual ville være fantastisk! :-)

Mvh Peter
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
dhad

Lokalitet: Bjerringbro

Re: Skandinavisk R&T type 604

Indlægaf dhad » tors 27. okt 2016 15:40

Nå, har åbnet den, og kan se, at den ikke kører med rem men med pully-hjul.

Den kører tydeligt for langsomt. Og den kan ikke slukkes, da sluk knappen mangler. Det ser ud til, at ejeren før mig, har prøvet at reparere den uden held... Den bliver sat på loftet og venter på en tvilling, så kan den ene måske bruges til reservedele.

Men hvis I ved noget om pickuppen, er jeg stadig nysgerrig efter info! :-)
dhad

Lokalitet: Bjerringbro

Indlægaf vinyl » tors 27. okt 2016 16:05

Pick uppen var på tidspunktet (starten af 60erne) meget brugt som bestyknings pickup, Merula er af krystaltypen, forsynet med en 78 nål og en når til LP, når den grønne prik vender opad spiller den 78ere.

En krystal pick ældes kemisk så sandsynligheden for at den virker er nok ikke stor, desuden kræver den en indgang der er beregnet til krystal pickups for at lyde rimelig godt.

Hilsen/ Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem

Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Indlægaf vinyl » tors 27. okt 2016 16:07

Faktisk er det en forløber for B&O Beogram serien, B&O købte Skandinavisk Grammofon på et tidspunkt.
vinyl
Fritids Branchemedlem

Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Tilbage til Grammofoner