Fredmarantz skrev:Vedr. ophænget: Er der ikke noget med, at man kan "blødgøre" det med rubber conditioner. Det mener jeg, at der er flere forummedlemmer, som har haft held med - eller tager jeg fejl?
Nix, Freddy - du tager ikke fejl.
RC er med held brugt til at øge/genskabe blødheden for gummi-ophæng på ældre pick-up'er - med målbar forbedring af sporingsevnen til følge (
viewtopic.php?f=569&t=2150&start=75#p40229).
Jeg er vist (en af) "hovedbagmændene" bag anbefalingen af LaCross RubberConditioner her på sitet. Det står jeg gerne ved - der er dog nogle få opmærksomhedspunkter.
Vær meget forsigtig hvis RC bruges på brugs-siden af plademåtter - kommer man for meget på/sidder det for længe inden det tørres af, vil de sætte "fedtede" mærker på pladerne.
Skum-kanter på højttalere mister (momentant (?)) deres facon, hvis de får RC. De få gange, jeg har eksperimenteret med at forlænge skumkanternes liv med RC, er det dog gået godt: materialt har genvundet den rette facon når RC'en var dampet af (og har været væsentlig mere "
spoing", så levetidsforlængelsen er opnået).
Men ellers: Til gummi-kanter, pick-up ophæng, mellemhjul, gummi-(motor)-ophæng mv. gør RC kun godt - og retter i mange tilfælde op på hvad mange års udtørring, røg, støv, sollys mv har haft af negative effekter for gummiets elasticitet/fleksibilitet.