Newbee har jeg købt grammofonen i sækken?

Analog når det bedst

Newbee har jeg købt grammofonen i sækken?

Indlægaf Junker » man 12. dec 2016 20:48

Hej jeg er nyt medlem og håber på jeres gode råd og hjælp til at genopdage vinyl oplevelsen.
For mange år siden var jeg heldig atvære underbo til en gut det brugte megen energi og penge på ordentlig grej. Kan svag huske et par enorme Krell monoblokke og andet udstyr der fik en nyuddannet pædagog til at savle. Siden hen har jeg ikke haft mulighed for og råd til at dyrke den spæde interesse for god lyd. Så kom man lidt op i årene ungerne næsten fløjet fra reden såh......
Nå men for nydelig stødte jeg på en pladespiller på en online auktion og bød på den. Den lignede noget jeg havde set før.
Kørte til eftersyn og konstaterede en nydelig Thorens td160 super i en udemærket stand og en for mig på det tidspunkt ukendt arm. Nå men stor var lykken da jeg"vandt" auktionen og fik henten den og et stk Sentec pa8 og sc 8. Sidst nævnte mest fordi jeg engang var den lykkelig ejer af samme sæt dog med opgradere kap. bank der fyldte mere en en selv forstærkeren. Så ud som moonbase Alpha møde med Victoriansk industrimangmat..
Ved nærmere eftersyn og google fu har jeg fundet ud af at den er monteret med en Mørch arm dp 6 og Ortofon bronze.
Har jeg gjort et godt køb/fund.
Hvilke tiltag kan anbefales om så er der lige spørgsmål om højtalere, har lidt kig på et par Infinity RS5001.
Håber i tager godt i mod mig
Junker

Lokalitet: Frederikshavn

Re: Newbee har jeg købt grammofonen i sækken?

Indlægaf Fredmarantz » man 12. dec 2016 20:56

Velkommen til det fedeste vintagehififorum nord for Ejderen :thumbsup:

Jeg kender TD-160 - og armen er fornem - der kan du ikke have trådt ret meget ved siden af.

Sentec-sættet kender jeg ikke, men du kender det jo (delvist) selv - men ellers er der sikkert nogle herinde, der ved noget om det. Hvis sættet er intakt og ikke "hack-modded" - så skal det nok kunne spille flot for dig.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Louis » man 12. dec 2016 21:05

Thorens tid-160 er fornem og armen er absolut i den rigtig gode ende af spektret. Nu ved vi jo ikke hvor meget du har betalt og det er for så vidt også ligegyldigt hvis du er glad for det.

Når det så er sagt bære armen størstedelen af værdien.

Og forresten *piccc*
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf rimmer » man 12. dec 2016 21:08

Jeg gætter på at det var sættet der var til salg i sidste uge hos KJ Auktioner, og noget med afhentning i Nordjylland. Fulgte godt auktionen, og ville egentlig byde, men afhentningen fredag/lørdag var urealistisk.

Tillykke med sættet. Det så rigtig lækkert ud på billederne!

Og ny skal du altså vise sættet frem som det står hos dig!
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer

Lokalitet: Kolding

Indlægaf Tonni » man 12. dec 2016 21:09

Velkommen til!
Den grammofon er bare et rigtig godt stykke musikformidler! Og med den Pick-up og arm, kommer dine sentec til at yde deres bedste!
Hvilke højttalere du skal bruge, kommer an på mange ting. Ikke mindst din musiksmag!
Nu kender jeg ikke til Sentec's samspil med forskellige højttalere, men det er jeg sikker på der nok er andre her inde der ved! :)
Prøv at se om ikke du kan fortælle lidt mere om dine forventninger, og din musiksmag, så skal du se... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Junker » man 12. dec 2016 21:15

Ja selvfølgelig skal der et billed på.
IMG_0162.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Junker

Indlægaf Tonni » man 12. dec 2016 21:25

Uff hvor ville jeg gerne... :D

Endnu en gang tillykke med købet! Det skal du nok blive glad for!!! :OLO:
Den grammofon skal op på en god stabil væghylde, og ikke på en "papvæg". - Så skal det nok gå...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Louis » man 12. dec 2016 21:30

Tonni skrev:Uff hvor ville jeg gerne... :D

Endnu en gang tillykke med købet! Det skal du nok blive glad for!!! :OLO:
Den grammofon skal op på en god stabil væghylde, og ikke på en "papvæg". - Så skal det nok gå...

Jeg havde sgu min lenco og sp-10 på en papvæg - det gik fint ;)

Du bliver rigtig glad for grammofonen - den er superlækker! Og den ser ud til at være i god stand :thumbsup:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf his067 » man 12. dec 2016 22:29

Det ser (for mig) godt nok ud som en UP4 (Unipivot=etpunktsophængt) snarere end en DP6 (double-point=topunktsophængt). En lidt billigere udgave af Mørchs arm (og den oprindelige!). Mørch selv siger at han ikke kan høre forskel imellem dem....men at Japanerne hellere ville have DP versionen.

Pickuppen er en 2M Bronze, som er en Moving magnet pickup. Der er også en 'Rondo Bronze' som er rigtig god i den rigtige arm, men den du har passer nok bedre til Sentec forforstærkeren.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Junker » man 12. dec 2016 22:51

Super tak for det. Har skrevet til hr. Mørch for at finde ud af hvilken model, han henviste til hjemmesiden, men blev ikke meget klogere. Havde kun billeder at sammen ligne udfra, og syntes at dp 6 lignede mest set oppe fra. Som sagt newbee.
Anbefalinger til højtalere modtages med tak
Junker

Indlægaf his067 » man 12. dec 2016 23:35

Du kan se om det er den ene eller den anden ved at tage armrøret af: hvis der sidder to pinoler/skruer , en i hver side af plexiglas cylinderen er det en DP6.
morch_dp6_snit.gif

Hvis der ikke er to pinoler, er det en UP4.

morch_up4_snit.gif
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf Junker » tirs 13. dec 2016 00:04

Det er vist 2 skruer, så er det vist opklaret.
FullSizeRender.jpg

Tak for hjælpen.
Junker

Indlægaf his067 » tirs 13. dec 2016 00:12

Nej, for mig ser det ud som en UP4. De to skruer du kan se holder plexiglasset sammen med 'underdelen'. en DP6 har to extra sorte unbrako skruer som sidder foran de to med almindelige 'krydskærv' skruer.

Hvis den 'vrikker' i det lodrette plan er det en UP4, hvis den 'sidder fast' er det en DP6.

Men om den er den ene eller den anden betyder ikke så meget (og jeg har haft begge to!). Begge er rigtigt gode...
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Junker » tirs 13. dec 2016 00:16

Du har ret den vrikker som rumpen på Cubansk cigartriller. Tak for hjælpen
Junker

Indlægaf his067 » tirs 13. dec 2016 00:26

Sentec var forresten heller ikke dårlig: Jeg havde en kammerat, som lavede omkring et dusin af dem. Han satte godt nok udmålte, matchede transistorer i dem, men hold da op hvor lød de godt...
Brugeravatar
his067
Redaktør

Næste

Tilbage til Grammofoner