Philips Electronic 312 vil ikke med nye 180g vinyler

Analog når det bedst

Philips Electronic 312 vil ikke med nye 180g vinyler

Indlægaf Stefan » ons 18. jan 2017 16:05

Hejsa,

Jeg er lidt i vildrede her. Jeg har et setup jeg elsker, det lyder godt, det er vintage og det passer sammen - ergo behager det også min indre æstetiker.

Alt i alt burde jeg jo være en meget glad mand; jeg har et setup jeg er glad for og som fungerer upåklageligt.
Jeg har så opdaget ét ret usædvanligt problem, nemlig at de nye 180g vinyler jeg køber ikke passer på min pladespiller. Hullet i vinylen er ikke stort nok til "pinden" i midten på pladespilleren - er sikker på at der er et mere præcist term herfor, men mon ikke I ved hvilken jeg taler om. ;)

Jeg har før købt nye vinyler, og med nye mener jeg albums der ikke har nogen grund til at blive udgivet på vinyl, og disse har jeg ikke haft problemer med. Men jeg er begyndt at købe lidt Jack White, Black Keys, etc., jeg gerne vil have i min samling. Men her er hullet i vinylen for småt til "pinden" på min pladespiller.

Jeg har testet disse vinyler på en nyere USB pladespiller og her er der intet problem.

Dette går mig virkelig på nerverne, da jeg ikke ønske at udskifte min pladespiller eller begyndte at eksperimentere med at bore et større hul i vinylerne. Skønt jeg kan blive nødsaget til at overveje én af de nævnte "løsninger". Hvis ikke der forfindes en tredje udvej.

Men det undrer mig oprigtigt, ud af de 300+ vinyler jeg har, er det første gang jeg har oplevet ovennævnte problem. Burde "pinden" på en pladespiller samt hullet i en vinyl ikke have et universalt mål? Det forkommer mig meget mystisk.

Jeg håber I har nogle guldkorn til mig her, da jeg er på bar bund.

Takker på forhånd.

Alt det bedste herfra

Stefan
Med venlig hilsen

Stefan

Philips Electronic 312
Luxman R-1030
Beovox S45
Stefan

Lokalitet: Skanderborg

Re: Philips Electronic 312 vil ikke med nye 180g vinyler

Indlægaf Anders » ons 18. jan 2017 16:11

Det problem er jeg også stødt på, det er ikke bare dig. Jeg har læst, at man kan udvide hullet med spidsen af en blyant, men jeg har ikke selv forsøgt mig.

Alternativt har Google masser af resultater til dig, så det er bare at gå i gang med at læse: https://www.google.dk/search?q=record+s ... +too+small
Brugeravatar
Anders

Geografisk sted: København

Indlægaf his067 » ons 18. jan 2017 18:35

Jeg bruger sådan en tingest:

220px-Taper_reamer_K-442.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Anders » ons 18. jan 2017 18:44

Hold da op, det virker som en hidsig behandling! Er du nogensinde kommet til at fjerne for meget materiale?
Brugeravatar
Anders

Indlægaf Klausen » ons 18. jan 2017 19:23

En boremaskine med et bor der er ½ - 1 mm større end centertappen det virker hver gang her. :Skor:
Brugeravatar
Klausen

Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Indlægaf his067 » ons 18. jan 2017 19:31

Anders skrev:Hold da op, det virker som en hidsig behandling! Er du nogensinde kommet til at fjerne for meget materiale?

Næh, aldrig.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf LarsW » ons 18. jan 2017 21:06

Undskyld jeg siger dette.

Men hvis man køber et nyt produkt, såsom en vinylplade eller CD m.m.
er det vel ikke meningen at man skal døje med bor og boremaskine for at tilpasse
ens afspillingsprodukt dvs. pladespiller eller cd player m.m. til den
enkelte producent.
Tingene skal være i orden , dvs. tolerancer m.m. SKAL være i orden, centerhul m.m.
fra producenten.
Ellers kan det jo være at bla. nye indehaver af en ny pladespiller og nye vinylplader
mister interessen for at genoplive bla. vinylpladen igen.
Tolerancer er til for at holdes, ikke for at brydes i det sammenhæng.
Ellers tilbage til producenten med produktet.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf B&O Vintage » ons 18. jan 2017 21:33

LarsW skrev:Undskyld jeg siger dette.

er det vel ikke meningen at man skal døje med bor og boremaskine for at tilpasse
enkelte producent.
Tingene skal være i orden , dvs. tolerancer m.m. SKAL være i orden, centerhul m.m.
fra producenten.
Ellers kan det jo være at bla. nye indehaver af en ny pladespiller og nye vinylplader

Mvh.
LarsW

Du har fuldstændig ret.

Der udkommer nye vinyler som er piv skæve, begge sider er Side 1 og med dårlig spor. Det går lidt for stærkt i branchen.
Jeg venter stadig på Stones nye som jeg "fik" i julegave.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet

Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Indlægaf Stefan » ons 18. jan 2017 21:50

Jeg er af den præcis samme overbevisning som LarsW. Jeg mener heller ikke at jeg skal begynde at reparere på et nyt produkt. Det er sjusk for at sige det lige ud, i dette tilfælde skrive det lige ud.

Det ændre dog ikke på at jeg, siden jul, har modtaget 3 forskellige nye vinyler der alle led under samme problem. Problemet er bare at man enten må bide i det sure æble og selv fikse problemet, eller leve uden mange af de nyere albums man kunne tænke sig på vinyl.

Efter at have tilbragt et par timer på google, må jeg så erkende at dette tyder på at være normene for vinyl-produktion nu om dage. Det er virkelig ærgerligt.
Med venlig hilsen

Stefan

Philips Electronic 312
Luxman R-1030
Beovox S45
Stefan

Lokalitet: Skanderborg

Indlægaf his067 » ons 18. jan 2017 22:22

Her er RIAA's specifikationer for LP plader:
http://aardvarkmastering.com/riaa.htm

og, ja: centerhullet skal være 7.2644 mm i diameter (+0.0254mm/-0.0508mm)

Men i 1970erne og 1980erne var produktionstolerancerne ofte ringe. Det var derfor at jeg brugte en Reamer.

Jeg husker stadig hvor tålmodige de var i Bristol Stereo Center når jeg bragte LP efter LP tilbage: Jeg tror jeg havde mindst ti eksemlarer hjemme af Yes Going for the One før jeg til sidst simpelthen gav op og købte ovenfor afbillede dims.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Anders » tors 19. jan 2017 00:24

Jeg er enig i, hvad i siger: det bør bestemt ikke være sådan.
Lige i dette tilfælde ville jeg nok selv ty til en blyant eller lignende, som første løsningsmodel, og ikke en ombytning - det er jo trods alt nemmere lige at jage en pen i hullet end at returnere pladen.
Brugeravatar
Anders

Indlægaf JGreen » lør 21. jan 2017 08:51

Er ikke et nyt problem sådan har det været i 45 år mindst. Så fram med boret eller rivalen
MVH J Green
JGreen

Lokalitet: Randers

Indlægaf Hackenberg » søn 22. jan 2017 18:58

Når man, som jeg, har en lodretstående grammofon kan et for stort hul give hovedbrud.
Symptomerne fantes ikke på min første model. Men det var for 20 år siden, mindst. Min nuværende lavede, men enkelte plader, en mærkelig "klonk"-lyd. Det viste sig at være pladen der faldt ned i det lidt for store hul som nogle plader har. Det tog laaaaanng tid at finde frem til den årsag.
Løsningen ligger i den faste pladestrammer som bare skulle strammer.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf møffe » søn 22. jan 2017 21:28

B&O Vintage skrev:
LarsW skrev:Undskyld jeg siger dette.

enkelte producent.
fra producenten.

Mvh.
LarsW

Du har fuldstændig ret.

Der udkommer nye vinyler som er piv skæve, begge sider er Side 1 og med dårlig spor. Det går lidt for stærkt i branchen.
Jeg venter stadig på Stones nye som jeg "fik" i julegave.

Både -og.. jeg har selv iagttaget samme fænomen. Det er mY der skal udvides i hullet. Næsten bare at kikke vredt igennem, kan gøre det. At nørkle en blyamt eller kuglepen eller med forsigtighed, en rival i, så passsser det.
Eller 70 gange på-af-på-af-på af-på osv.
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet

Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Indlægaf hmt » søn 22. jan 2017 22:36

Jeg har også haft mine oplevelser med dårlig produceret ny vinyl. Mest komisk er nok et 180g tryk af en gammel Bill Evans, hvor at en eller anden lydteknikers mobil var for tæt på elektronikken et sted i kæden, da lyden fra en mobil der søger efter signal (du-dukkedu-du-dukkedu etc) også er kommet med ned i rillerne!

Mon ikke snart der også kommer styr på det med dårlig vinylproduktion eftersom at salget efter sigende overgår digitale downloads;

https://www.theguardian.com/music/2016/ ... are_btn_fb

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Tilbage til Grammofoner