Jeg fik en lille pose med vintage NOS komponenter kastet i nakken ifb. med en handel.
Jeg var sådan set lidt glad for posen, for den indeholdt, som det ses, mange NOS modstande og kondensatorer af de "rigtige" guru-komponenter.
Og hvordan har de så klaret tidens tand UDEN, at have været monteret i elektriske kredsløb ?
Altså, ren påvirkning fra det omgivne miljø, og ikke et elektrisk ditto.
Først Vitrohm potentiometrene. 2 x 500KOhm & 2 x 1MOhm samt et 50KOhm.
Alle nær spot-on undtaget et 500KOhm, der var vokset til 650KOhm.
Det ser altså ud til, at man ikke blindt kan stole på, at potentiometre ikke ændrer deres værdi.
Dernæst venstre side, blå Jensen rør-kondensatorer, mest på 200pF & 500pF, alle +/-5%.
Kun een af rørkondensatorerne var OK (498pF), ligger med blå keramiske skive-kondensatorer i højre side.
Resten var 15~20% for små, hvilket overrasker mig noget.
Det ku' altså se ud til, at man også må til at overveje, om keramiske rørkondensatorer er OK, når man renoverer gl. damp-radioer. Jeg har ellers altid ment, at den slags kondensatorer kan man stole 100% på.
Så er der Vitrohm-modstandene i forgrunden. Alle +/-10% tolerance. De fleste af dem er meget udenfor de 10%, nok ca. 3/4. Det kommer ikke bag på mig, for de suger vel fugt og ældes, selvom de ikke er monteret i et apparat. Skrotmodne, altså !
Den enkelte blå, axiale Philips-elektrolyt (100uF/50V) er nu på ca. 200uF = Skrotmoden, antagelig pga. fugt.
LIDT forbløffende, for den slags kondensatorer har en rigtig lang levetid, men den er måske netop ved, at være ovre ?
Den enlige grønne keramiske rørkondensator tillige med de blå keramiske skive-kondensatorer er spot-on. Ingen kommentar til det.
Du 4 gule Jensen-elektrolytter er helt i skoven. Een af dem bedømmes til, at være en diode af mit måleinstrument, og SÅ har den det virkelig skidt. Resten er vokset meget i værdi hvilket skyldes, at de har opsuget fugt fra luften. Alle er skrot-modne. Så meget for vintage Jensen, der ellers har lidt guru-status i de "rigtige" nørd-kredse !
De meget store, orange rørkondensatorer på 1000pF/5% måler begge 997pF !!

Keramiske rørkondensatorer må altså være konstruerede efter forskellige kvalitetskrav, eller know-how, hvem ved.
Hvis der er en konklusion, må den være, at der ikke er een. De fleste ved, at man bør være kritisk overfor gamle Vitrohm kulmodstande, og en enkelt dårlig Philips-lyt siger selvfølgelig ikke meget om den generelle NOS stand.
Blå Jensen rørkondensatorer bør man ikke blindt stole på, præcis som deres gamle lytter.
eller hva'?