Jeg skulle optage noget på bånd - for første gang i en hel del år. Første resultat kan ses i DDR-højttaler tråden... Men det skulle jo ikke være så svært. Jeg har et par fungerende kasettebåndoptagere og mindst en spolemaskine. Problemet er så bare at de alle er inficeret med DIN-sygen. Mine mikrofoner har jo XLR-stik, og ikke DIN. Så et nyt kabel skulle der til. Men hvad med benforbindelserne? Jeg slog op i brugsanvisningen, og kunne her læse at stikket på forsiden er beregnet til at tilslutte mikrofoner, pladespiller og forstærker. Ja, det hele i samme stik! Men benforbindelserne stod der ikke noget om. Frem med servicemanualen. Her var der heldigvis vist benforbindelser. Jeg fandt bagefter ud af at kombistikket faktisk er normeret, og ikke noget berlinerne havde fundet på for at spare på dyre ungarske Hirschmann bøsninger. Jeg fandt et XLR-kabel fra en billig mikrofon jeg kunne montere et DIN stik på. Det kabel var så elendigt som jeg aldrig før har set - og XLR-stikket var ikke forbundet korrekt

Hovedtelefoner er jo også en god ting, når man optager med en mikrofon. Næste DIN-bøsning

Nu skulle alt så være klar? Nej. Der var lidt skrat når jeg skruede på record level, men ellers kun stilhed. Jeg havde kun fundet "indmaden" fra et DIN 5 stik, og det var ikke nok. Manualen afslørede, at der sidder en omskifter i bøsningen (skifter mellem indgangen bagpå og den foran). Så da jeg fandt en kappe til stikket hjalp det.
Sidste problem var så det næsten-vintage SoundBlaster Live lydkort der sidder i min PC. Uanset hvilke indstillinger jeg valgte, kom der ingen lyd igennem. Så jeg endte med at optage gennem TV-kortet... Jeg havde et fint lydkort i den gamle PC. Et gammelt og billigt et, men alle digitale og analoge ind- og udgange virkede, og det lød bedre! Men det er et 5V PCI-kort, og jeg kunne kun finde SB kortet der ville virke i et (3,3V) PCI-X slot.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen