Tak for alle de fine svar drenge. Jeg er især vild med måden hvorpå Freddy, endnu en gang, demonstrer sin kompromisløse vintagededikation, ved at fraråde den åbenlyse løsning, fordi den måske kunne afstedkomme skrammer på den fine Marantz-alufront. Jeg bøjer mig i støvet, og lover at jeg vil tage en alvorlig samtale med knægten om at sådanne sager har man kun til låns i en periode, og at mens de er i ens besiddelse, er man forpligtet til at passe godt på dem, og i øvrigt behandle dem med respekt. Hvis han ikke kan forstå det, så har jeg en ok 80 Watt midthalvfemser Onkyo (af den halvdyre slags) der må stå for skud.
Min søn har jo også sådan en 1060'er, og på den prøvede vi en gang forsigtigt (ja undskyld), at slutte en elbas til en af de to jackindgange. Vi oplevede der, at der skulle skrues meget højt op for forstærkeren før der kom ordentligt signal. Langt højere end de 12:30 som Freddy havde formanet min søn om, var max

Jeg havde bare læst et eller andet sted, at et af 1060'erens selling points netop var, at man kunne smide en mikrofon ind i den ene, og en guitar i den anden indgang på fronten, og så lige give et nummer til festen. Det synes jeg er en megafed feature, men jeg kunne dengang forstå på Freddy at sådan nogle narrestreger skal man altså helst afholde sig fra
Og ja, jeg fatter da heller ikke en bønne af det der med indgansimpedans (eller hvad det nu hedder), for er det ikke mærkeligt at en mikrofon bare sådan lige skulle kunne gå ind forfra på sådan en 1060 i den venstre kanal, og så en guitar i den anden, eller for den sags skyld noget AUX i stereo? (Nu går vi lige off topic - beklager):
Min datter spiller elbas (dén er næsten vintage) og til hende har jeg købt sådan en skrækkelig multieffekttingest med digital simulering af alle mulige analoge pedaler og forskellige forstærkere, så hun kunne øve med hovedtelefoner. Hvis man sætter hovedtelefoner til udgangen på elbassen, kommer der selvfølgelig ingen lyd. Når man sætter bassen til multieffektdimsen, kommer der korrekt signal til hovedtelefonerne ud af dens eneste udgang. Samme udgang som man så bagefter kan forbinde til hendes combo (basforstærker og højttalerkabinet i en enhed). Vi har prøvet at stille volume på comboen på kl. 9, forbinde instrumentet og registreret lydniveauet, hvorefter vi så sætter multieffektenheden til og oplever samme lydniveau. Men hov; på elbassen fik vi meget lavt lydniveau med hovedtelefonerne, på effektenheden får vi fint signal i hovedtelefonerne, og gennem comboen er der ingen forskel i signalstyrke. Hvad er det lige der sker her - sidder der små nisser inde i den dims der eller hvad?
Nå, det var off topic. Det eneste af mine andre tossede spørgsmål som jeg ikke har fået besvaret er: Vi er helt enige om at man generelt får et bedre signal fra signalkildens line-out, end fra hovedtelefonudgangen - på musikinstrumenter og hifigrej generelt, ikke sandt? Ja, selv jeg føler mig tosset ved at spørge...