Brumsløjfe

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Brumsløjfe

Indlægaf his067 » tirs 29. sep 2015 21:20

Jeg har et dumt problem som jeg ikke kan hitte ud af: min FM-antenne laver brum i anlægget. Hvis den er sluttet til tuneren inducerer den brum ligegyldigt om tuneren er tændt eller ej. Tuneren selv inducerer ikke noget ikke noget støj. Jeg har prøvet at sætte en isolerings-dims (en 'Ground Breaker Galvanic Separator Coaxial Plug to Coaxial') imellem antennestik og tuner, men uden resultat.
Det er klart nok antennen der er problemet (jeg har også tilsuttet ledningen til tuneren og taget stikket ud af vægudtaget). Har I nogen forslag til hvad jeg nu kan gøre?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Brumsløjfe

Indlægaf his067 » ons 7. okt 2015 09:57

Hej Folkens, er der slet ikke nogen af jer der har et forslag til hvad jeg kan gøre? Det er helt sikkert antennen der laver problemer: hvis jeg lader den røre et stelpunkt på forforstærkeren snerrer mit anlæg, hvis tuneren er tilsluttet uden antennen er der ingen problemer.

Er der en skilletrafo eller sådan noget som vil hjælpe? Det er p****irriterende ikke at kunne høre radio!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf Tonni » ons 7. okt 2015 13:19

Hvis du tager et ohm meter og ohmer mellem hhv skærm og skærm, samt center til center på den "groundbreaker" er der så forbindelse?
Den skal gerne være lavet som netop en skilletrafo, da mange antenner er foldede dipoler, og derfor kortslutter stel og den varme leder DC-mæssigt... Kan du måle forbindelse mellem de to stik, er det forklaringen.
Ellers skal du have fat i en y splitter (TV) af den type der har en ferritperletrafo som splitter. Den kan så syes om med 5 - 10 viklinger til antennesiden og tilsvarende til tuner siden. - Du taber "noget" signalstyrke (afhængigt at godheden i ferritperlen) Men skulle til gengæld gerne være af med jordsløjfen.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf his067 » lør 17. okt 2015 12:05

Nu fik jeg taget mig sammen til at lave ferrit-perletrafo: Vupti, problemet er væk.
Tak til Tonni!
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf Tonni » lør 17. okt 2015 18:49

Hvor er det dejligt at læse! Der er intet som lidt husflid... ;-)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Tilbage til Andet vintage-udstyr