Pabst motor hastighed

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Pabst motor hastighed

Indlægaf acj1980 » lør 2. apr 2016 00:20

Jeg har en rigtig flot eltra 950 hvor pabst motoren driller lidt, motoren hedder ekl 4,80 og drejer nu fint rundt, den volder desværre lidt problemer i den langsomme hastighed ved at den går for langsom, kondensatoren er iorden, og ved 19cm/s går den den rette hastighed.
Mange hilsner

Alex
acj1980

Re: Pabst motor hastighed

Indlægaf møffe » lør 2. apr 2016 00:50

Hej Alex, jeg får nok et ELTRA 950 skelet til overs, hvis det ikke haster voldsomt. Jeg har tre stående hvor der bare minimum skal blive to fungerende. En blå og en gul.

møffe
møffe

Indlægaf acj1980 » lør 2. apr 2016 00:51

ej Møffe det lyder squ dejligt, min her er blå, jeg vil meget gerne overtage den du får til overs :-)
Mange hilsner
Alex
acj1980

Indlægaf møffe » lør 2. apr 2016 00:54

-og ikke et ord om hærværk på Ortofon KS601. Den joke trak spor til vort forum. Du har ret mht. lofthøjden på H4...
Allerede nu kan jeg love at den tiloversblevne 950'er er gul.
møffe

Indlægaf acj1980 » lør 2. apr 2016 00:58

Jeg kom til at tænke på, at jeg jo bare kan hente det hos dig, jeg kan jo se at du bor på Lolland :-) jeg er selv fra denne side af storebælt
acj1980

Indlægaf møffe » lør 2. apr 2016 01:16

Ja, vi burde sætte os i en pædagogisk rundkreds og fortælle en masse løgnehistorier fra den gang Kaj og Andrea var i sort/hvid....
møffe

Indlægaf acj1980 » lør 2. apr 2016 01:22

muhaha :-)
acj1980

Indlægaf his067 » lør 2. apr 2016 10:53

Det er næsten garanteret at du har indtørret smærefedt/olie i motorlejet: Det slog fornyligt min Revox G36 ihjel (men som Lazarus er den genopstået, dog med en ny motor). Min Revox viste præcis de samme problemer (og dens papst-motor er temmeligt meget større end den der sidder i en Eltra, men på trods af det gik den helt i stå, hvorefter motor-spolerne smeltede og afbrød forbindelsen)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Tonni » lør 2. apr 2016 14:58

Adskillelse af motor. Udtagning af lejer. Og bagning, med efterfølgende kogning i frisk olie, må være vejen frem? Det er vel sintrede lejer???
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf acj1980 » lør 2. apr 2016 16:02

motoren går friktionsfrit ligesom en motor der er iorden, den går også som den skal ved 19cm/s, hvis den hang med fedt i lejerne så ville den vel drille i begge hastigheder? blot en tanke?
acj1980

Indlægaf his067 » lør 2. apr 2016 16:20

Ikke nødvendigvis: hvis der er større drejningsmoment i opstarten i den høje hastighed kan det være at det overkommer problemet ved den hurtigere hastighed.
Hvis motoren er en Papst aussenläufer så vil det ikke være nemt at tage lejerne ud. Det er nok at simpelthen give den ny olie i filtet imellem de to bronzelejer og rense bundlejet (jeg tror det hedder et 'trykleje') og give det en ordentlig omgang smørefedt. Undgå for alt i verden Molykote 'D': den slags hærder op på fire-fem år!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf acj1980 » lør 2. apr 2016 17:31

Tak for input :-) jeg vil prøve mig frem når jeg kommer så vidt, der er lige en Setton der skal have service først
acj1980

Indlægaf jan_stevns » lør 2. apr 2016 18:47

acj1980 skrev:Tak for input :-) jeg vil prøve mig frem når jeg kommer så vidt, der er lige en Setton der skal have service først

Hvis maskinen skifter hastighed elektrisk , kan de jo være en af snoningerne der er gået ude .... hvad du prøvet at ohme dem ?
jan_stevns

Indlægaf acj1980 » lør 2. apr 2016 18:52

den skiftes via kontakt , men må lige kigge på den ;-)
acj1980

Tilbage til Andet vintage-udstyr