Sony SA-3ES træsider og Sony HD Tuner

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Sony SA-3ES træsider og Sony HD Tuner

Indlægaf hmt » tors 2. jun 2011 17:56

Hej alle

Jeg vil anskaffe en helt old school radio, og har søgt lidt på de forskellige modeller af diverse seriøse producenter. Valget er faldet på en Sony SA-3ES, der går for at være en god radio, og som jeg skal hente i morgen til den nette sum af kr. 300, hvilket absolut ikke vælter budgettet!

Jeg har i forvejen en svaghed for japansk luksus eller bare eksklusivt gear, hvilket vil sige champagne-farvet metal chassis med travlt mange farvet display og træsider. Heldigvis er det netop en champagnefarvet udgave, jeg skal hente, desværre mangler træsiderne. Er der nogen af jer hjælpsomme sjæle, der ligger inde med træsider til netop sådan sag, eller ved hvor man skaffe dem?

I min søgen efter tuner faldt jeg også over en HD-tuner fra Sony. Desværre sælges den kun i US, og der bliver såvidt jeg ved heller ikke sendt HD radio her i DK. Måske der gør i Sverige, hvilket for mit vedkommende er tæt på. Men det er ikke mit spørgsmål. Alle synes at gå fuldstændig bananas over denne tuner til vejl. salgspris på 100 USD. Den banker eftersigende alle seriøse high end tunere - hvormed der menes alle, på FM modtagelse:

http://www.ham-radio.com/k6sti/xdr-f1hd.htm

http://boards.radio-info.com/smf/index. ... c=123927.0

Er der nogen, som har hørt om tuneren, og eventuelt ved noget om denne uprætentiøse boks fra Sony?

Vh Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Re: Sony SA-3ES træsider og Sony HD Tuner

Indlægaf Elway » fre 3. jun 2011 10:49

hmt skrev:Hej alle

Jeg vil anskaffe en helt old school radio, og har søgt lidt på de forskellige modeller af diverse seriøse producenter. Valget er faldet på en Sony SA-3ES, der går for at være en god radio, og som jeg skal hente i morgen til den nette sum af kr. 300, hvilket absolut ikke vælter budgettet!

Jeg har i forvejen en svaghed for japansk luksus eller bare eksklusivt gear, hvilket vil sige champagne-farvet metal chassis med travlt mange farvet display og træsider. Heldigvis er det netop en champagnefarvet udgave, jeg skal hente, desværre mangler træsiderne. Er der nogen af jer hjælpsomme sjæle, der ligger inde med træsider til netop sådan sag, eller ved hvor man skaffe dem?

I min søgen efter tuner faldt jeg også over en HD-tuner fra Sony. Desværre sælges den kun i US, og der bliver såvidt jeg ved heller ikke sendt HD radio her i DK. Måske der gør i Sverige, hvilket for mit vedkommende er tæt på. Men det er ikke mit spørgsmål. Alle synes at gå fuldstændig bananas over denne tuner til vejl. salgspris på 100 USD. Den banker eftersigende alle seriøse high end tunere - hvormed der menes alle, på FM modtagelse:

http://www.ham-radio.com/k6sti/xdr-f1hd.htm

http://boards.radio-info.com/smf/index. ... c=123927.0

Er der nogen, som har hørt om tuneren, og eventuelt ved noget om denne uprætentiøse boks fra Sony?

Vh Henrik

Hej Henrik,

beklager hvis jeg tager fejl, men SA3ES er vist på kanten af at være vintage - hvis man definerer det som 25+ år i alder. Ser dog ud til at være en god boks der bliver omtalt positivt rundt omkring på nettet, men jeg kan ikke umiddelbart se at den skulle være produceret med træsider. Så du skal nok lave (eller få lavet) nogen selv. Jeg kan ikke lige finde ud af hvornår den er produceret. Jeg gætter på at den er fra 90'erne en gang.

Den HD tuner du snakker om er med sikkerhed ikke vintage - men det kan da være at nogen herinde ved noget. Ellers kig her: http://www.fmtunerinfo.com/sony.html - den er nævnt helt i bunden af siden.

Hilsen
Morten
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Re: Sony SA-3ES træsider og Sony HD Tuner

Indlægaf hmt » fre 3. jun 2011 14:29

Hej Morten

Tak for svar. Enig, HD tuneren er fra 2008, og falder udenfor vintage kategorien. Jeg læste om den på Stereophiles hjemmeside, og fandt efterfølgende omtale af tweeks - batteridrift og fasevending, hvilket skulle løfte den op i en kategori for sig. Sony HD'en er i restordre, men jeg tror, at jeg vil prøve een, når de kan bestilles igen.

Jeg tror at du har ret - det ser ikke ud til at ST-SA3ES leveres med træsider. Jeg havde kontakt med en sælger af ST-770es, men vedkommende sprang fra salget, og den havde træsider. Jeg vil prøve at få lavet nogen, det burde ikke være så svært.

Jeg har også hentet ST-SA3ES'eren i mellemtiden. Den står flot, ikke en ridse i display, og chassis er også i smuk stand. Eneste problem - hvad der jo er ret essentielt, er at den ikke vil fange en eneste station, så det er lidt nedtur. Jeg havde ikke muligheden for at prøve modtagelsen hos sælger.

Det skal siges, at jeg ikke har fået min antenne endnu - køber en universal antenne i Hifiklubben. Men den burde nu kunne tage bare een station med et almindeligt 75 ohms antennekabel tilsluttet - det kunne min gamle NAD, B&O uden problemer. Jeg har åbnet tuneren, og ledt efter et batteri, som - hvis det ikke længere funker, ofte er årsagen til defekt. Men der ser ikke ud til at være noget batteri. Har du en idé til hvad problemet kan være - eller andre?

Derudover så kunne det også være sjovt at høre om folk faktisk bruger deres tuner. Jeg købte denne fordi at en radio giver adgang til meget ny musik indenfor alle genrer. Jeg har lyttet på DAB, men synes stadig at kvaliteten halter, desuden prioriterer f.eks. DR heller ikke deres DAB kanaler særlig højt, selvom det kunne være et fedt medie. Den dårlige kvalitet er også et problem for internetradio, hvilket var årsagen til at jeg opgav mit Ipod/ Apple-tv/ DAC-projekt.

HD radio lyder også virkelig spændende, men er indtil videre kun en realitet i US. Spørgsmålet er også hvor længe der vil blive sendt radio via FM-båndet. Der er selvfølgelig en del bilradioer som kun kan modtage FM, men DAB er også nu begyndt at dukke op i bilradioer. I den sammenhæng er problemet også at meget musik mixes/ sendes til bilradio, hvor det idelle lydbillede altså er en subwoofer kasse på 4 hjul med dårlig justeret (I)Q!

Anyway, hovedet ned i tuneren igen!

Vh Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Tilbage til Andet vintage-udstyr