Hej, jeg er - eller rettere - var den lykkelige ejer af ovenstående berømte radio fra 1969 fra Horsensfabrikken - inden branden.
Har arvet den for et par år siden sammen med et sær fantastiske JBL L99 - efter min far, og kender således lyden rigtig godt, da anlægget blev 'luftet grundigt igennem' i mine yngre hjemmeboende dage. Købet hos Fona i 1969, der dengang lå lidt højere oppe ad strøget i Kbhvn. og sat på loftet engang sidst i 80'erne af uvisse grunde.
Efter en mekanisk rensning, nye lytter og et par nye transistorer, ordnet hos specialforretning i Vanløse, spilede den fantastisk igen. Først på et sæt nyere JBL studiomonitorer 4412A. Men da kantophænget på disses basser smuldrede forrige år og efter mine gentagne reparationer, der nu ikke længere holder, skiftede jeg over til de gamle JBL. De lød anderledes, måske mere ørevenlige, og de var stadig helt på toppen!
Men, men... for et par måneder siden, midt i en CD med klaver, sagde venskre kanal blot et højt og vedvarende brum.
Har nu fået diagnosen fra en ekspert i reparation af high end-udstyr: Venstre udgangstrans'er incl. 2 driverdittoer er stået af af ælde.
Eftersøgningen gik igang, og først via en af de gamle radio-drenge fra Horsens: Ingen RCA-tran'ser på lager mere. Kig på nettet, anbefalede han.
Udgangstrans: RCA 40411 fandtes, som muligvis er kopier findes. Men de 2 drivere: Nej, desværre! Gamle lagre blev set igennem, og der blev fundet én, men der skal 2 til et sæt...
Så nu står den her på gulvet og venter på et mirakel...
Er der derfor nogen der ved, om og hvor brugbare transer kan fås? Kunne være rigtig sjovt at få liv i denne på et tidspunkt 'verdens bedste' receiver'.
Mange hilsner
Finn