af Helikon » tors 23. mar 2023 22:35
solid core det er jo feks. installation ledning/kabel og fås i 1,5 mm2 og 2,5 mm2 så det kan man prøve uden det koster alt for meget at eksperimentere med det og det er god kvalitet kobber. Jeg brugte engang 1,5 mm2 installations ledning det virker og jeg syntes det lød fint dengang og det gør det givetvis stadig, pt bruger jeg noget 1,5 mm2 blød (mange korrer) fra Monitor Cable i Tyskland jeg fik for 25 år siden.
Der kan eksperimenteres med at skrælle isoleringen af og bruge andet materiale til isolering, det er uproblematisk når det skal bruges til højttalere. Runde bomuldssnørebånd tager man kernen ud af og trækker strømpen over kobberet og så har man et kabel uden plast, det er der nogen (Duelund) der mener at kunne høre. Man kan også bruge en silke strømpe hvis man kan finde noget der passer til formålet.
Hvis du kan finde noget gammelt stof installations ledning er det med fortinnet leder.
God fornøjelse med forsøgene og lad os høre om eksperimenterne.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________
2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600