Keith Monks Pladerenser

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Keith Monks Pladerenser

Indlægaf his067 » lør 1. jun 2024 16:39

Der var en del interesse omkring min ny-erhvervede Keith Monks pladerenser ved Træffet og da jeg nu har den her i Skotland ser jeg at den skal serviceres. Så jeg synes, at jeg vil skrive lidt om processen som advarsel/råd til dem, der evt senere finder sådan en maskine.

IMG_0323.JPG


Keith Monks Audio Laboratories (KMAL) lavede deres Record Cleaning Machine (RCM) imellem 1969 og 2006. Produktionen stoppede imellem 2006 og 2009. Siden genoptog hans søn Jonathan produktionen under navnet Keith Monks Audio Works (KMAW)—hvordan finder de dog på navne—og kan stadig—for en pris—levere reservedele. Og som vi skal se, er det en vigtig overvejelse: en masse ting skal skiftes og et ‘repair kit’ er dyrt (129.00 GBP): da min RCM er fra en gang i 1970erne skal alle slanger skiftes og en del andre ting skal også fornyes. Slangerne alene er godt nok ikke helt så dyre fra KMAW (9.00 GBP).

Maskinen er jo lidt af en Storm P ting: Der er en pumpe fra en Morris Mini, som fordeler rensevæske ud over en Parastat børste (de bliver ikke lavet mere, men man kan få en opdateret version på http://www.keithmonks-rcm.co.uk/features1.html#4: 79.00 GBP), en Lenco B72 motor leje og pladetallerken som kører med 80RPM imens man renser, og en arm med et sugestykke som langsomt går inde fra etiketten ud mod yderkanten af en LP plade. Der er også en heftig pumpe (i den nyeste version er den fra et dialyse apparat!). Pumpen suger også en nylon-tråd (fra en fiskestang) igennem armen som derfor aldrig er helt i kontakt med overfladen. Det er med vilje: suget er mere effektivt når suge-dysen ikke slutter helt tæt. Det er muligt at få en opdateret nylon tråd fra KMAW (19.00 GBP). Man kan kan også være vintage-hardcore og vente på at en rulle Talbot Nylon Rod Whipping Thread No 60 kommer til salg på e-bay (der er en rulle til salg lige nu for 38,00 GBP!). Men man kan jo også selvfølgelig skære igennem og købe Nylon Rod Whipping Thread i sit lokale jagt-magasin (3.00 GBP).

Men altså: maskinen står nu her i Skotland. Det var ikke helt nemt at få den her over, men med lidt kreativitet lykkedes det: Jeg havde selvfølgelig ikke den originale indpakning, så en passende papkasse måtte findes. Det blev en Karl Lund kasse (https://www.karllund.dk/da/papkasser/pa ... x510x500mm) som blev fyldt op med en del af min kufferts indhold: en gammel sovepose og Thomas’ kilt og jakke fungerede fint (eller i hvert fald tilstrækkeligt) som foring/støddæmper (for dem der aldrig har måttet slås med en kilt: den er lavet af uld, består af mange læg og vejer 5 kg: de små sten (latin: testiculi) skal jo gerne have det varmt for hvad de siger om skotske mænd og kilter er sandt). BA tillader kun 23 kg per kuffert. Så jeg fordelte tingene: maskine, kilt og sovepose i papkassen, pladetallerken og kompressor (en satan på 8 kg!) i min kuffert, og endelig to 1-liter Kilner Jars (syltetøjsglas) i min rygsæk/kabine-taske. Godt nok endte jeg med 25 kg til papkassen og 28,5 kg til kufferten, men en venlig check-in dame klistrede en orange HEAVY sticker på min bagage, og så var den klar.
Ved ankomsten i Aberdeen var maskinen uden skader. Godt nok var det jo lidt af en udfordring at få den hjem, for maskinen vejer 28 kg, men der var en Taxa til at hente mig.

De der Kilner Jars viser hr. Monks fremsynethed på en meget engelsk måde: Kilner Jars blev først lavet i 1842, ( https://www.kilnerjar.co.uk/products/sc ... r-1-litre/) og , tro det eller lad være, man kan stadig få de tilhørende låg (og originale glas) på Amazon (https://www.amazon.co.uk/dp/B09K3KRR7Y? ... ct_details), her halvtreds år efter hr Monks lavede sin prototype og knapt 180 år efter at glassene først blev lavet. Og det er nødvendigt at skifte dem: se de låg, der sad i maskinen: helt gennemrustede og dryssende jernspåner ned i den dyrebare rensevæske.
IMG_0330.JPG

Og igennem de klare plastic slanger kunne man også se jernspåner i vandet igennem hele systemet fra syltetøjsglas, gennem sprinkler-væske knappen til pladebørsten. Godt nok kan skaden ordnes ved at hælde rensevæsken igennem et kaffefilter, men i længden er det ikke holdbart.
12 nye låg koster 6.00 GBP, så jeg har nu 10 i overskud, hvis der er nogen, der er interesserede.

Pumpen var også et problem. Selve pumpen virker fint, men der skal sidde en envejs ventil i serie med den, og den viste sig at være klar til at blive skrottet. der er en gummipakning i sådan en, og den var på det nærmeste opløst. Heldigvis havde jeg en, der virkede, liggende, så den er nu sat i, og pumpen virker fint.

Men den helt store revision er slangerne. De originale slanger er nu helt stive og skal simpelthen skiftes alle sammen. Jeg ved ikke, om de er blevet stive af alder, eller om det har noget at gøre med rensevæsken, men stive og upålidelige er de, så jeg har købt 2 meter (3mm Inside Diameter [ID] & 5mm Outside Diameter [OD]) og 1 meter (2mm ID, 3mm OD) silikone slange (Og for at være helt sikker har jeg også købt 1 meter 1mm ID 2mm OD), så jeg kan udskifte hele baduljen.

Foreløbigt er det gået rimeligt godt: heldigvis virker pumpen endnu, men alting kan alligevel skrues fra hinanden (og samles igen!), og det er lykkedes mig (næsten) at samle maskinen igen uden uheld. Jeg siger ‘næsten’, fordi den arm, som børsten sidder på, så ud til at være lidt skæv så den måtte rettes ud. Armen består i hovedsagen af et aluminiumsrør med manifold i begge ender. Rensevæsken løber så igennem røret ned til en række små huller, som væsken kan løbe igennem og bleve fordelt ud over børsten. Aluminium burde jo være nemt at bøje, og det var det også— indtil hele lortet knækkede i to. Halvtreds år med og uden rensevæske havde gjort den så skør at den brød i stykker med et hvidligt pulver (aluminium-oxid, formoder jeg) på brudfladen. Heldigvis kender jeg et maskinværksted som kan lave en reparation (håber jeg!). Alternativet er at få en ny fra KMAL—men den koster 129,00 GBP, så det vil jeg helst undgå.

Jeg har stadig ikke taget den i brug. Reservedele er ved at blive lavet og jeg venter på de sidste slanger....

Men mon ikke det bliver godt?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3844
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Keith Monks Pladerenser

Indlægaf kbekke » søn 2. jun 2024 00:39

Hvis resultatet står mål med anstrengelserne må det da ende med at blive ikke mindre end fantastisk. Jeg er ikke sikker på at jeg ville have tålmodighed til sådan en Professor Balthazar-maskine.

Til gengæld er jeg på afstand både underholdt og fuld af beundring over den særlige britiske iderigdom, der har afstedkommet en så vidunderligt finurlig konstruktion.

Jeg er dog overrasket over, at det er noget så nymodens som nylon whipping thread, der anvendes og ikke silke, hvilket jo er det eneste, der går an til rigtige, britiske splitcane-stænger. Det næste bliver vel, at de begynder at fiske med nymfer og Gud forbyde det, opstrøms!

:QQS:

Tak for den herlige fortælling!
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Keith Monks Pladerenser

Indlægaf jenspp00 » man 3. jun 2024 19:24

Wau, det er spændende. Jeg fik i tidernes morgen renset nogle af de plader som jeg havde mishandlet/ødelagt med AM Kemi's "pladerenser" sprit hos High Fidelity i St. Kongensgade 72 - med virkelig godt resultat. Nu har jeg anskaffet mig en Clearaudio maskine, som jeg synes virker fornuftigt.
jenspp00
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 31 okt 2018
Lokalitet: Allerød

Re: Keith Monks Pladerenser

Indlægaf his067 » man 3. jun 2024 20:17

kbekke skrev:Jeg er dog overrasket over, at det er noget så nymodens som nylon whipping thread, der anvendes og ikke silke, hvilket jo er det eneste, der går an til rigtige, britiske splitcane-stænger.


Silke duer bare ikke i den sammenhæng: Silke suger vand til sig og svulmer op :?

PS: jeg har nu fået de sidste silikoneslanger: den sidste sending indeholdt en advarsel om at Silikone er en cancer-risiko!

Alting godt er altid enten syndigt eller sundhedsfarligt.... :roll:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3844
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Keith Monks Pladerenser

Indlægaf Tonni » tirs 4. jun 2024 00:26

Tak for din spændende tråd...

Og ja. Det er farligt at leve. Man dør af det...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4849
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Keith Monks Pladerenser

Indlægaf kbekke » tirs 4. jun 2024 08:24

En god historie kan man heldigvis stadig nyde uden at få problemer med hverken Kirken eller Sundhedsmyndighederne :lol:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster