Low-end anlæg til teenageværelse

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf mickr » fre 3. feb 2012 03:08

Min datter på 15 tilhører jo den generation der aldrig har hørt musik i en ordentlig lydkvalitet. Det er sgu lidt tragisk at stort set ingen under 40 overhovedet, har det mindste begreb om hvor godt musik egentlig kan lyde (og ja, jeg har intet problem med at lyde som en sur gammel idiot). Hun lytter til musik på sin iPod (gerne streamet fra youtube), igennem et par earplugs fra Tiger, eller direkte fra den bærbares små plastichøjtalere. Hun gider ikke engang besværet med cd'er. Suk.

Hun er heldigvis til vintage-tøj og ting (særdeles positivt for en far der således ikke skal bidrage finansielt til et tøjmærkevarehelvede uden bund).

Nu har hun så fundet ud af at meget af det musik hun hører, rent faktisk udgives på vinyl, og jeg fik i dag gennemtvunget at hun lige fik et par gode lyttelapper på og fik hørt forskellen. Så var hun ellers solgt!

Efter endnu et bap på piben, er jeg vist ved at nå frem til min pointe:

Hun vil gerne have et lille anlæg med pladespiller på værelset, men har et meget begrænset budget (max 1500,-) . Jeg har et par gamle Jamo Concert II højttalere stående i et skab, som jeg gerne smider i projektet, og så tænker jeg egentlig bare at vi finder et eller andet som en eller anden konfirmand købte i 1989.

Da hun godt kan lide ting der er pæne på "vintagemåden" har vi kigget lidt på noget Beocenter, gerne noget i 7000-klassen. Hun kan vist godt få råd til et anlæg i 7000-klassen med defekt båndoptager og ellers et fuldt funktionelt anlæg i 2000-serien.

Hvad synes I?

På forhånd tak
M
Senest rettet af mickr ons 13. mar 2013 00:55, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Re: Low-end anlæg til teenageværelse

Indlægaf Sorenki » fre 3. feb 2012 03:19

mickr skrev:Min datter på 15 tilhører jo den generation der aldrig har hørt musik i en ordentlig lydkvalitet. Det er sgu lidt uhyggeligt at tænke på at stort set ingen under 40 overhovedet, har det mindste begreb om hvor godt musik egentlig kan lyde (og ja, jeg har intet problem med at lyde som en sur gammel idiot). Hun lytter til musik på sin iPhone (gerne streamet fra youtube), igennem et par low-end earplugs fra Tiger, eller fra den lorte-iGhost hun fik i fødselsdagsgave af en onkel, jeg ikke længere kan lide :). Hun gider ikke engang besværet med cd'er. Suk.

Hun er heldigvis til vintage-tøj og ting (særdeles positivt for en far der således ikke skal bidrage finansielt til et tøjmærkevarehelvede uden bund).

I dag skete der så det fantastiske at min datter (jeg elsker hende meget højt) var i så godt humør at hun godt gad, lytte til lidt musik i stuen, fra den gang far var ung... Hun var overbærende i starten, men på et tidspunkt fik hun ligesom øjnene (ørerne) op for at der ér forskel. Jeg spillede The Wall på CD og LP - og så hørte vi et par numre på hendes iGhost (iHateyou).

Heureka!

Nu har hun så fundet ud af at meget af det musik hun hører, rent faktisk udgives på vinyl.

Nå, efter et enkelt bap på piben, er jeg vist ved at frem til min pointe:

Hun vil gerne have et lille anlæg med pladespiller på værelset, men har et meget begrænset budget (max 1500,-) . Jeg har et par gamle Jamo Concert II højttalere stående i et skab, som jeg gerne smider i projektet, og så tænker jeg egentlig bare at vi finder et eller andet som en eller anden konfirmand købte i 1989.

Da hun godt kan lide ting der er pæne på "vintagemåden" har vi kigget lidt på noget Beocenter, gerne noget i 7000-klassen. Hun kan vist godt få råd til et anlæg i 7000-klassen med defekt båndoptager og ellers et fuldt funktionelt anlæg i 2000-serien.

Hvad synes I?

På forhånd tak
M

Hej der, som 22-årig vintageenthusiast siden jeg var 16, samler og istandsætter, samt udøvende musiker, vintage-musik-radiovært, skribent og anmelder, kan jeg ikke helt følge din tidlige kritik af ungdommen. MEN jeg synes da din datters åbenbaring lyder som den jeg selv oplevede da jeg tog afsted på efterskole; ynglingsmusikken udkommer på vinyl, og så i genbrug og finde et billigt anlæg.
mht. anlæg, så tænker jeg, at sen firserne er lidt ærgelige hvis hun godt kan lide vintage og specielt for looket - hun har jo råd til en fin og velfungerende start-midt 70'er ting, og de er nemmere og billigere at fikse, skulle tingene gå galt.
mvh.
Søren Iversen

eksempel på indkøb, fundet på DBA lige nu, og noget jeg selv kunne falde for i min tidlige start:
http://www.dba.dk/receiver-sansui-model ... -80396788/
http://www.dba.dk/pladespiller-technics ... -80590695/
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Sorenki » fre 3. feb 2012 03:31

nårh, jah, lige et tilføjet slag for det nemme alternativ til pladerne:
Jeg ejer kun vinyl herhjemme og spiller mange plader dagligt, foruden konstant at være igang med at opgraderer og afprøve nye ting.
men skal jeg høre ny musik, er det tit over spotify, da det er rart at kunne lytte til musik inden indkøb, endda med den tilføjede virkning at jeg under ingen omstændigheder er tilfreds med lydkvaltieten fra spotify, så er nødsaget til at indkøbe vinylen. ;)
hvis man render rundt og fikser ting og vil have noget musik, finder jeg stadigvæk at mp3'er på iphonen er dejligt, da jeg pga. mit paranoia med min MC30 super fineline pickup ikke kan "slappe af" sidder den først i rillen, eller rettere; så skal jeg være opmærksom, og så bliver der ikke gjort meget rent.

jeg tror aldrig du får din datter til ikke at bruge mp3'er - det er bare vigtigt at få hende introduceret til vellyd, så hun kan skelne imellem det, og kan nyde vellyd og sætte pris på vellyd, når den rette situation er til det.
bare pas på, vinylerne ikke kommer op på væggen som pynt, eller bliver lavet til fade! :(

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf r-l-b » fre 3. feb 2012 05:55

hold dig fra B&O - pickupperne er blevet dyre

her forleden hørte jeg den samme plade på en B&O tangetial arms pladespiller med den dyreste af deres picupper og bagefter på en jvc direkte dreven sag som var købt for en plovmand med en brugthigh out put MC pickup - og den sidste lød bedre på alle fronter - fik meget mere ud af rillen - mere dynamic etc. og den var bund solid og ville sagten kunne tåle en teenagers nogle gange lidt rå behandling
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf eggers » fre 3. feb 2012 13:10

En Lenco L70 eller L75 plejer at ligge på omkring 300~500 kr. for et velholdt eksemplar. Tit sidder der en Shure pick-up på som man kan købe en ny nåleforsats til, og så er man kørende på den front. Kombiner med en vintage receiver – der er mange at vælge imellem til næsten ingen penge. Højttalerene ville jeg nok bruge mest på. Et par Snell K eller ligende burde kunne fås for omkring en tusse.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf r-l-b » fre 3. feb 2012 13:34

jeg har et par ok direct drive pladespillere - en sony til 200 med nål - så kan du købe en god receiver til hende - du kan skrive en PM til mig
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Indlægaf pqrannes » fre 3. feb 2012 13:44

Som nævnt ovenfor, en veltunet Lenco L-75 med en Shure pickup, (næsten) hvilken som helst 70er top-brand forstærker/reciever og et par Scandyna A-25 højttalere. Så kan intet gå galt.

Min datter på 17 klarer sig endda med et par Scandyne A-10 og tit tænker jeg: hvor f***** kommer al den lyd fra?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf mcs_5 » fre 3. feb 2012 16:19

Da jeg var i den alder, var det mest Hifiklubben der var interessant. En Rega pladespiller + en NAD forstærker/receiver kan vel også fåes til rimelige brugtpriser?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf kbekke » fre 3. feb 2012 17:45

mcs_5 skrev:Da jeg var i den alder, var det mest Hifiklubben der var interessant. En Rega pladespiller + en NAD forstærker/receiver kan vel også fåes til rimelige brugtpriser?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Jeg er sikker på at mickr nok skal finde noget fint grej indenfor budgettet. Det, jeg tænker på, er at når nu datteren har fået sit anlæg, så var det måske en ide at prøve at få hende gjort interesseret i selve pladerne også?

Gå en tur på plademesse eller bare i genbrugsbutikker og rode pladestakke igennem - med eller uden farmand. Tage nogle sjove plader med hjem for en slik og prøve at gøre dem rene. Finde ud af, at et LP-cover i sig selv kan være et kunstværk. At der er tekster trykt indeni, som man kan læse og tænke over, mens man hører musikken. Man kan også gå på discogs.com og oprette sin egen LP-samling, som man kan dele med vennerne og man kan købe og man kan sælge.

Man kan faktisk alt muligt med LP'er, som man ikke kan med filer og streaming.

Det er mit indtryk, at der efterhånden er en del unge mennesker, der synes at det der med vinyl er rigtigt fedt og overskudsagtigt. Min teori er, at det ikke nødvendigvis handler om, at det "lyder bedre". Men mere, at der er en reel oplevelse forbundet med netop dét format. Man skal arbejde lidt for det og fordybe sig i det. Det er ikke bare noget, der kommer, når man trykker på Spotify-knappen. Det giver i sig selv en anden opmærksomhed og er måske en del af hemmeligheden ved den "analoge vellyd".

Jeg tror faktisk mickr har et rimeligt intelligent eksemplar af racen teenage-datter. Måske skal hun bare have et lille-bitte puf i den rigtige retning og så kører det af sig selv derfra.

Under alle omstændigheder; held og lykke med projektet.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Pioneer-jonas » fre 3. feb 2012 18:04

mickr skrev:Min datter på 15 tilhører jo den generation der aldrig har hørt musik i en ordentlig lydkvalitet. Det er sgu lidt uhyggeligt at tænke på at stort set ingen under 40 overhovedet, har det mindste begreb om hvor godt musik egentlig kan lyde..
M

Hovhov du :D

Jeg ved noget om god musik lyd, trods jeg kun er 20år, og bliver 21 til maj :OLO:

Mvh Jonas k. Lund
Pioneer SX 1010, 1250, 1280, 1980, SA 400. 900, 1000, 9100, 9500 TX 400, 600, 900, 9100, , SD1000, SD1100 CT F9191,900 , 1000, 1250
RT 707 909 2022,2044, spec1&2 PL71,PLC590.
JBL-L200,JBL4333,TeacA7030,TechnicsRS1500 Akai GX747DBX Revox-a700, sony-TC850
Brugeravatar
Pioneer-jonas

Geografisk sted: Fredericia
Lokalitet: EJBY

Indlægaf csso » fre 3. feb 2012 19:26

Her er en mulighed

http://www.dba.dk/stereoanlaeg-denon-m- ... -79930278/

Tror det har været på markedet i et godt stykke tid nu :cool1:
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf r-l-b » fre 3. feb 2012 19:50

Pioneer-jonas skrev:
mickr skrev:Min datter på 15 tilhører jo den generation der aldrig har hørt musik i en ordentlig lydkvalitet. Det er sgu lidt uhyggeligt at tænke på at stort set ingen under 40 overhovedet, har det mindste begreb om hvor godt musik egentlig kan lyde..
M

Hovhov du :D

Jeg ved noget om god musik lyd, trods jeg kun er 20år, og bliver 21 til maj :OLO:

Mvh Jonas k. Lund

jamen du er også meget heldig :-)
Brugeravatar
r-l-b

Indlægaf rørglad » fre 3. feb 2012 21:48

Jeg er overrasket over hvor mange indlæg, der på "no time" er kommet til overskriften: "low- end anlæg" !
For svaret er naturligvis: "Check DBA.dk eller et andet køb/salg medie".
Det vil sikkert være en helt umulig opgave at anvise præcis hvad det bedste køb til 1500 kr er, og tilmed ligger det vel godt og vel noget ved siden af hensigten med denne portal.
Entusiasmen skyldes formodentligt, at et ungt menneske kan "vindes for sagen", og så et engagementet jo retfærdiggjort i nogen grad !
Men alligevel - der skal helst ikke blive alt for meget "aktivitet" på dette niveau hvis "Vintage hi fi" skal tages alvorligt på den lange bane.
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf Bent Egholm » fre 3. feb 2012 23:01

Skal jeg forstå det sådan ,rørglad, at kun hundedyrt vintagegrej har sin berigtigelse her? Så bliver jeg sgu da nok nødt til at slette mig som bruger her, eftersom jeg har en stor forkærlighed for gamle dansk producerede ting som LL, Eltra, TO-R og såmænd også Scandyna's radioer.....
Hvis bare et 1500 kroners anlæg kan rede et ung meneske fra det l... der sælges idag har det absolut udført en vigtig mission, som du også påpeger....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP

Geografisk sted: Holbæk

Indlægaf mcs_5 » fre 3. feb 2012 23:10

Helt enig. Jeg køber det jeg synes er sjovt - også selvom det ikke nødvendigvis er über-highend...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr