Ældste originale audio som du anvender...

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Ældste originale audio som du anvender...

Indlægaf Fredmarantz » man 3. sep 2012 22:36

stiv skrev:Kom til at tænke på, at vi jo med stor glæde anvender ældre audio, men hvad er der tilbage som ikke er modificeret og stadigt bare fungerer :Gammel:

Jeg anvender fx en 17 år gl. SONY CDPX505ES CP-spiller, som er 100% original, fra el-stik til rca-stik.
x505es champ - Kopi.jpg


Hvis det er et billede af dit anlæg i første indlæg - så vil jeg gerne spørge om, hvem pigen er..?? :D - og hvor du fik fat i den Marantz TT-1000 pladespiller, som stråler på øverste hylde :D

Jeg synes nu i øvrigt stadig, at det er lidt svævende med, hvad betingelserne for "umodificeret" er.....Der findes jo mange mennsker her på forum, som virkelig har mange gamle sager, som efter en kærlig, men nænsom hånd kører smertefrit..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ældste originale audio som du anvender...

Indlægaf stiv » tirs 4. sep 2012 16:46

Fredmarantz/-Freddy :p Tjaaa, du rammer jo lige der, hvor man som sælger/-køber, stadig vil sige og mene, at audio-produktet faktisk stadigt er i en stand så man kan kalde det "originalt", med en god samvittighed :thumbsup:

Nej, nej. det er ikke et biled af mit anlæg, ville ellers gerne have, at den røv rendte rundt hos mig, så den TT-1000 har jeg desværre heller ikke. Min CDPX505ES er her på dette opload, og det er sandt 8)

x505 remote - Kopi.JPG


Jeg har også en marantz 1090', som jeg nu har anvendt ved min computer i over 7 år,
så den tændes dagligt :D

Min 1090' er i den vanlige sølv, men jeg vil vildt gerne have en i black 8)

Marantz 1090black.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Ældste originale audio som du anvender...

Indlægaf Fredmarantz » tirs 4. sep 2012 17:41

høhø - en 1090'er er da lidt en luxus til computeren - men fedt, at du gør det :D

De sorte skal nok findes i Tyskland el. Sverige, hvor de i overvejende grad er blevet solgt.

Nu når "båndene" til "relativt originale apparater er blevet "løsnet" lidt, så kan jeg da bidrage med yderlige nogle ting:

En BOFA PRV-3, som kører fantastisk i flot og original stand med undtagelse af et par kondensatorer, som er blevet fornyet samt nogle af rørene.Den er fra ca. 1958. Desuden en Ortofon KS-601 i superserviceret stand (1964) - en Marantz 10B samt en Marantz 7C i original stand (7C dog med et uoriginalt volumepotentiometer). (begge 1965). En Fisher x-100 (version 1) fra '62 kører snart (skal have kigget på PSU-kondensatorerne) - men ellers som den blev født. Jeg håber at kunne "restuffe" disse kondensatorer, så den stadig ser rigtig ud. Så er der et par JBL SA-600, som begge efter lidt TLC kører fint. (1966)

Så har jeg et par AVO-rørtestere, som grundlæggende er helt originale - med undtagelse af en potentiometer i den ene, som jeg af nødvendige grunde har skiftet ud. Begge kører fint og glat - er nyligt kalibrerede. Den ene er vel fra ca. 1950 og den anden tror jeg er fra starttresserne.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ældste originale audio som du anvender...

Indlægaf Bent Egholm » tirs 4. sep 2012 17:49

Man kan vel næsten ikke forlange at et 30-40 gammelt apparat ikke må være repareret på et tidspunkt. Så længe der blot er tale om udskiftninger af defekte lytter, transistorer rør og modstande med identiske mener jeg man godt kan tale om et autentisk produkt. Et mega modificeret apparat med nye printplader, støjsvage transistorer og vildt store lytter har efter min mening mistet sin identitet. Den spiller givetvis meget bedre, men.....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Ældste originale audio som du anvender...

Indlægaf Bent Egholm » tirs 4. sep 2012 17:54

Jeg er ked af det Stiv, men mit computer set-up er lige en tand mere vildt: Marantz 1250, Marantz 115B, Sony TC- 765, Delphon GS-65TT, Beocord 2200 Kassettebåndoptager og et par Beovox 1702....
Sorry!
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Ældste originale audio som du anvender...

Indlægaf Fredmarantz » tirs 4. sep 2012 18:04

:QQS: :QQS: :QQS: :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ældste originale audio som du anvender...

Indlægaf stiv » tirs 4. sep 2012 19:12

Bent Egholm skrev:Jeg er ked af det Stiv, men mit computer set-up er lige en tand mere vildt: Marantz 1250, Marantz 115B, Sony TC- 765, Delphon GS-65TT, Beocord 2200 Kassettebåndoptager og et par Beovox 1702....
Sorry!


Hej Bent, du må du ikke være :p næ du, bare smil over hele :D Ovenstående bør da dokumenteres med et billede, som et "se vad jeg har" :Thumpsup: og så håber jeg, at du anvender en snyde-prop, for det må da ellers give en høj elregning...

Fredmarantz, jeg forsøger vitterlig, at kun have det mest nødvendige :p og står der noget som ikke bliver anvendt i et pænt stykke tid, afsætter jeg det jævnligt så der bliver ryddet op...det er nok noget som vil giver flere brugere her inde, dybe traumatiske sjælekvaler og koldsved m.m. :lol:
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Ældste originale audio som du anvender...

Indlægaf kbekke » man 10. sep 2012 19:58

Beolab 5000/Beomaster 5000/Beovox 3000 mk I/Beovox 2600 - Årgang ca. 1967-69.

Alt er stadig (næsten) urenoveret og umodificeret. Jeg har nemlig desværre været nødt til at montere nye DIN-stik på den originale højtaler-ringeledning :lol:

Lenco'en fra 1973 har jeg dog ikke kunnet lade være med at pille lidt ved.

Det er faktisk ikke bare det ældste, men også det eneste audio, jeg anvender.

Undtagen når jeg hører digital "baggrundsstøj" på mit æblegrej ;)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ældste originale audio som du anvender...

Indlægaf MDA » tirs 11. sep 2012 10:08

*piccc*
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Ældste originale audio som du anvender...

Indlægaf Allan. A » tirs 11. sep 2012 17:48

Ja det må jo nok være min pickup og min cd-afspiller. Alt andet er renoveret
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Ældste originale audio som du anvender...

Indlægaf Gottschalck » tirs 11. sep 2012 18:45

Alt det shit jeg spiller på er sgu gammelt.

Richard Allan Golden eight fra 1965, Rogers Cadet fra 1965, Leak Stereo Pre fra 1964, Leak 12 plus fra 1964-65, diverse Dynaco grej fra 1962-67. Thorens TD 124 ca. 1970, SME 3012 Ca. 1970, JBL Lancer 99 ca. 1970 Diverse løse rør fra midten af 50'erne bruges flittigt. Alderspræsidenten herhjemme må være min Eico HF 81 fra 1959 og den gør det stadig rigtig godt.

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ældste originale audio som du anvender...

Indlægaf kbekke » tirs 11. sep 2012 19:31

MDA skrev:*piccc*


Happy now?

Billede

LL:LL
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ældste originale audio som du anvender...

Indlægaf Bent Egholm » tirs 11. sep 2012 21:15

Nogen bestemt grund til at stille de stakkels Beovox'er på hovedet? Ellers et smukt enkelt setup.
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Ældste originale audio som du anvender...

Indlægaf kbekke » tirs 11. sep 2012 22:01

Bent Egholm skrev:Nogen bestemt grund til at stille de stakkels Beovox'er på hovedet? Ellers et smukt enkelt setup.


Tak Bent, men faktisk vil jeg påstå, at de netop ikke står på hovedet, men derimod "på siden". Ihvertfald hvis man skal dømme efter retningen på typeskiltet, teksten på betjeningspanelet og den trykte brugsanvisning, der altsammen sidder på bagsiden (bemærk iøvrigt kabinet-tykkelsen, bagpladen er altså 30mm!):

Billede

For så skal de nemlig vende som på dette billede:

Billede

-Det er dem i midten :Skor:

Grunden til at de står som de gør, er at Beovox 2500 cuberne skal tilsluttes på bagsiden af hovedhøjtalerne (hvorved de indbyggede diskanter afbrydes). Ledningerne er imidliertid så korte, at de kun kan nå, når bassen vender opad.

Det er iøvrigt fuldstændigt ligegyldigt rent lydmæssigt, hvordan man vender og drejer dem. De lyder som de gør uanset hvad og det skyldes cuberne. Jeg vil påstå, at man ikke har hørt de gamle Beovox'er, hvis man ikke har hørt dem med cuberne. Det er ikke "hi-fi" i moderne forstand, til gengæld lyder de godt også når man står og skræller kartofler langt udenfor sweet-spot.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ældste originale audio som du anvender...

Indlægaf CARS10 » tirs 11. sep 2012 22:26

Wow, spiller de alle sammen på engang. ?
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 62 gæster