larsne skrev:For ikke så længe siden så jeg et afsnit af American Restoration hvor en gammel rørradio fra 1920'erne fik den helt store tur

Jeg kan ikke helt forstå ejeren af hvad der åbenbart er et familie arvestykke, den er jo ikke restaureret i min optik - nærmere renoveret, og det er lidt en anden sag. Bevares den blev da flot, men det ligner lidt en replika 'made in china', og ikke en original antik US radio.
Den nye maling og forkromning er ikke fra tyverne - og man kan ikke se, at den er gammel- ligner, som en anden bemærker et kinesisk replikum.
Efter min egen private filosofi, så skal tingene være så originale(også maling og andre overflader) som muligt- men med MASSER af små undtagelser, som nok vil trække for langt ud, men kort fortalt, så skal tingene i min verden være partsoriginale incl maling og deslige. Dog undtager jeg, hvis tingene er usunde eller farlige for enten apparat eller bruger (her kan kraftige oxyderingsangreb, mørnede netkabler - mørnet indvendig forkabling - osv.. ofte katagoriseres). Dertil skal tingene være RENE og velpudsede og i øvrigt fremstå
troværdige, og med skyldig hensyntagen til original finish - også i detajen. Står man med et apparat, som
næsten er fantastisk pænt, så har jeg før liiiige smidt en lille prik sort maling på en "prikskramme" - ren forfængelighed - ellers ville jeg formentlig bare få øje på den lille skramme, hver gang, jeg passerede apparatet.
Men undtagelserne bliver rigtig mange - fx udskiftning af mørnet skum - el blæser - en kondensator - en transistor sker jo hele tiden. Nogle gange kan man ikek få det originale og nogle gange BØR man ikke sætte de gamle ting i (kondensatorer) - og her kan der ind imellem "restuffes" - hvis det vurderes at være på sin plads..
Og - jo - jeg har også skiftet skruer ud, som var hærgede med en anden ditto (samme skrue - bare pænere) og jeg kan blive ved.
Jeg er ikke helt hellig - og har før haft sprøjtemalet sort stænkmaling på en ualmindelig grim overflade - men i de enkelte tilfælde er der en masse vurderinger inden - kommer også an på, hvilket apparat det drejer sig om -
Jeg har med SPnikon engang haft et tæt møde, hvor vi enedes om at arbedje med at tingene i et ikke ubetydeligt omfang skulle søges at have samme "partsnummer" jf. servicemanual. - hvis udskiftninger skulle komme på tale-
Jeg tror, at jeg vil ende med ordene "troværdighed i vidt omfang" her - ellers bliver jeg bare ved.
Vh
Freddy