mellon skrev:Fruen i livet ville gerne lave nogle stemme optagelser. Så leder efter en mikrofon med et frekvensområde på noget der ligner 100 - 12000 hz. Den må meget gerne være "varm" i lyden.
Vi ville helst ikke ha' for meget af rummets lyd med. Er der nogle der kan anbefale noget, eller har noget til salg.
Helst noget dansk. Gerne Brüel & Kjær eller B&O.
Nå ja, også gode råd om mikrofoner til formålet modtages
Vh
Der er vel ikke nævnt noget tættere omkring formålet - er det overhovedet sang? - eller "bare" tale?
100 - 12000Hz - ikke et imponerende frekvensområde- det kan alle proff. mics klare uden problemer. (
måske med undtagelse af et par enkelte typer, som er specielt udviklet til stortromme/bas.
Og skal jeg være ærlig, vil jeg påstå, at man kan lave fine stemmeoptagelser, med de beskrevne krav, med myriader af mikrofoner. Det handler mest af alt om, hvorvidt den "stemme" er mikrofonvenlig eller ej - og om den, som ejer stemmen, kan bruge den i forhold til en mikrofon - samt om både optagelsen og efterbearbejdelsen bliver lavet ordentligt.
Varm i lyden? - det kan man mixe sig til. Hvis det skal være til overkommelige priser, så kunne barbermaskinen Sennheiser MD-421(dynamisk) være et fint bud - den har en ret stor membran - og leverer en fyldig lyd alt andet lige. Skal det være kondenseret, men med en vis reduktion af kondensatormikrofoners iboende tendens til at snappe "rum-lyden" også - kunne en AKG C-535EB være fin.
B&O og Brüel & Kjær - øhhh?? - det er da noget af en forskel - både i pris og ydelse
Er det ren tale, med det lidt begrænsede frekvensomfang, der ønskes- og med mindst mulig indflydelse fra rummet, så må det nok blive en dynamisk sag (fxMD-421)- og SKAL det være kondenseret, så den AKG, som tidligere nævnt.
Skal det være "stemmeoptagelser" - og speakeren?/sangeren? er uøvet, vil det være en stor fordel af komprimere minimum 2:1. Jo tættere lydkilden (munden) er på mikrofonen, jo mindre rumlyd. (derfor behovet for kompression)
Er det en kondensatormik, så sæt et pop-filter foran - eller/og lad alle P-er og B-er slippe ovenover mikronfon - og subcut ved 125-130Hz, hvis det er en kvinde. Ydermere, så vil det altid være en god ide at lade optagerummet dæmpe med alle midler. Falder bare en enkelt "æggebakke" ned fra væggen - og man snævrer i en Neumann, så kan det høres. (vel at mærke EFTER den er faldet ned

)
Alle de dyre studiemikrofoner til mange mange tusinde kan selvfølgelig også bruges - men også her handler det om, hvorvidt stemmeindehaveren lyder ordentligt i sig selv (klang og teknik) og kan bruge mikrofonen (afstand/selvkomprimering).
Jeg vil nu gerne vide, hvad formålet er...sang eller tale? Og hvis det er sang, skal sangen så stå alene eller skal der indspilles instrumenter på samme tid i samme lokale?
Vh
Freddy