Open baffle - endelig!

Alt om GDS

Open baffle - endelig!

Indlægaf pqrannes » søn 30. okt 2011 23:13

Efter med jævne mellemrum at have opstillet og spillet på de guddommelige domkirkebaffler:

Billede

efter ved lejlighed at have spillet på mine Isophon 2132E dualconcentric(-agtige) fuldtoneenheder i kasser uden bagside:

Billede

og efter at have lyttet til mine Siemens Klangfilm 15 8'' ohms fuldtoneenheder i de originale filmfremviserhøjttalerkasser et stykke tid, er det tid at tage hul på et egentligt open baffle eventyr.

Research på det store internet og erfaring med at flytte filmfremviserhøjttalerkasserne op fra og (især) ned til gulvet resulterede i, at det er dette open baffle design, jeg først kaster mig ud i:

Billede

Jeg har fået skåret en 21 mm birkefiner ud til forplader, side-/støtteplader, små topplader og 6 stk. tilpasningsplader.

Jeg vil dog ikke lægge mine (firkantede) tilpasningsplader ind i frontpladen (som på tegningen), men udenpå, da jeg også skal kunne sætte den ovale Isophon 2132E enhed på. Planen er at tilpasningspladen på 40 x 40 cm (som har en udskæring, der passer til den enkelte type enhed) sidder foran, når enheden er monteret bag på, og bagpå, når enheden sidder foran.

Jeg bestilte desværre to side-/støtteplader for lidt (silly me), men har reddet den ved at lime to tilpasningsplader i forlængelse af hinanden, og skærer så de manglende side-/støtteplader af det samlede stykke.

Fra hvad jeg lige nu hører fra de guddommelige domkirkebaffler, lover det rigtigt godt især for akustisk, vokalbaseret musik som Leonard Cohen, den tidlige Niels Hausgaard - ja, det passer lyt en gang til hans plader fra 70erne, det er rent Cornelius V. plus Cohen plus Nick Drake, men på vendelbomål - men også 50/60er jazz gør sig godt.

Det bliver godt.

Med eller uden de færdige OB bliver der mulighed for at få en forsmag på lørdag, når vi efter skrue/lodde/rep.-mødet hos NillerViborg har lejlighed til at hygge omkring nogle vinylplader i mit ydmyge hifirum

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Re: Open baffle - endelig!

Indlægaf Louis » man 31. okt 2011 09:34

Det bliver spændende Peter, nu har du også talt om det i flere år ;) Men et bliver da rigtig godt! Jeg glæder mig til at høre det! Skal det være dine siemens enhederne der skal til?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf pqrannes » man 31. okt 2011 10:21

Louis skrev:Det bliver spændende Peter, nu har du også talt om det i flere år ;) Men et bliver da rigtig godt! Jeg glæder mig til at høre det! Skal det være dine siemens enhederne der skal til?

Jeg har nu to sæt tilpasningsplader tilbage (et sæt er jo limet sammen til side-/støtteplader). Det ene sæt skal gøres klar til Siemens Klangfilm enhederne, det andet til mine ovale Isophon 2132E enheder.
Andre tilpasningsplader kan komme til (de behøver jo ikke være så fine som 21 mm birkefiner), og mon ikke Philips 9710 og f.eks. et par 8'' Richard Allen kan dele udskæring og dermed plade?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf hmt » man 31. okt 2011 18:34

Jeg var i audio-audiens hos Peter forleden og fik hørt de domkirke OB'ere. Det er virkelig imponerende hvad de kan i mellemtonen. Stemmer er så forbløffende nærværende, og jeg hørte detaljer i musikken, som jeg ellers aldrig har hørt før, trods at have lyttet særdeles meget til noget af det musik, der spillet. Gad nok vide hvad der er drysset ned på højttalerne fra det kirkeloft?!

Jeg ser frem til det nye OB projekt, og må erkende, at jeg nu er også er fan af Open Baffel - som KB'er er det altså svært at skrive OB-fan!

Venligst
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Indlægaf pqrannes » fre 4. nov 2011 23:42

Som nævnt i vintage-status-tråden, så spiller mine nylavede OBer, og de spiller overvældende fantastisk.

Det er i først omgang blevet til at lave en tilpasningsplade til Isophon 2132E enhederne, og jeg skulle hilse og sige at disse gamle enheder har foldet sig vildt ud i de japanske OBer.

For de få, der ikke kigger forbi i morgen, er her et stemningsbillede:

Billede

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Tilbage til Gør-det-selv-vintage