efter ved lejlighed at have spillet på mine Isophon 2132E dualconcentric(-agtige) fuldtoneenheder i kasser uden bagside:

og efter at have lyttet til mine Siemens Klangfilm 15 8'' ohms fuldtoneenheder i de originale filmfremviserhøjttalerkasser et stykke tid, er det tid at tage hul på et egentligt open baffle eventyr.
Research på det store internet og erfaring med at flytte filmfremviserhøjttalerkasserne op fra og (især) ned til gulvet resulterede i, at det er dette open baffle design, jeg først kaster mig ud i:

Jeg har fået skåret en 21 mm birkefiner ud til forplader, side-/støtteplader, små topplader og 6 stk. tilpasningsplader.
Jeg vil dog ikke lægge mine (firkantede) tilpasningsplader ind i frontpladen (som på tegningen), men udenpå, da jeg også skal kunne sætte den ovale Isophon 2132E enhed på. Planen er at tilpasningspladen på 40 x 40 cm (som har en udskæring, der passer til den enkelte type enhed) sidder foran, når enheden er monteret bag på, og bagpå, når enheden sidder foran.
Jeg bestilte desværre to side-/støtteplader for lidt (silly me), men har reddet den ved at lime to tilpasningsplader i forlængelse af hinanden, og skærer så de manglende side-/støtteplader af det samlede stykke.
Fra hvad jeg lige nu hører fra de guddommelige domkirkebaffler, lover det rigtigt godt især for akustisk, vokalbaseret musik som Leonard Cohen, den tidlige Niels Hausgaard - ja, det passer lyt en gang til hans plader fra 70erne, det er rent Cornelius V. plus Cohen plus Nick Drake, men på vendelbomål - men også 50/60er jazz gør sig godt.
Det bliver godt.
Med eller uden de færdige OB bliver der mulighed for at få en forsmag på lørdag, når vi efter skrue/lodde/rep.-mødet hos NillerViborg har lejlighed til at hygge omkring nogle vinylplader i mit ydmyge hifirum
PQR