Diy protect circuit.

Alt om GDS

Re: Diy protect circuit.

Indlægaf kj2005 » man 11. maj 2020 22:16

cdp skrev:Et lidt kringlet spørgsmål, - er der nogen herinde der har etableret en ekstra beskyttelse af jeres elskede gamle forstærker el. radio. Jeg ved godt det primært er forbeholdt kraftigere effekttrin og PA-modeller, men der findes jo ældre Hifi, hvor dele er svære at skaffe og man gerne værner lidt ekstra om, så "uheld" nødvendigvis ikke betyder afbrænding af komponenter. Her tænker jeg mest i retning kortsluttede ht-terminaler, lidt for meget boogie/voogie til sønnens konfirmation osv. Mht. til dc-balance er de fleste vist rimelig sikre, kan jeg forstå.
I praksis kan en ex. 5A sikring i mainboard jo blot erstattes af en mindre, eller bruge en type som hurtigere blusser op. En del amps., er også udstyret med varmeføler på køleprofilen, termostatstyret blæser osv., men jo ikke alle.
Kunne være lærerigt at høre andres tiltag og erfaringer om emnet. Håber ikke det er helt i hegnet. ;)

Hej

Se denne tråd

Tråd: http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=565&t=9870&start=15#p87913

Udover forsinkelsen.. mellem 1 til over 60 sekunder har kredsløbet en DC føler som tilsluttes direkte på + hot udgangen ..en for hver kanal.
Ved mindre end +-8,0VDC ( i praksis meget mindre ..forsøg med 2 volt får relæerne til at falde) på udgangen slår relæ'erne fra på < 20mS... afhængig af relæ typen.
Sidste sikring mod afbrændte udgangstransistorer sker via to følere direkte til diodebroens AC indgange. Dvs... der er følere på den sekundære side af nettrafoen. Kortsluttes forstærkerens udgang vil balancen mellem plus og minus strømforsyningen "vælte" til en af siderne, og relæ'erne slår fra.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage