Elektronik skrev:Hvordan bliver lydbilledet, hvis diskant enheden sidder i midten af fuldtone enheden?
for normalt sidder diskanten for sig.

Det har været et stående problem for højttaler fabrikanterne at "opfinde" en punktformig lydafgiver, hvor signaler fra bas, mellemtone og diskant kommer fra et og samme areal. Bl.a indgår der tidsforskel/tidsforsinkelse af audiosignalet fra de forskellige frekvenser der ikke når øret på samme tid, og som der skal tages højde for i et flervejs system.
Derfor ses fra bl.a. JBL en tæt placering af enheder i trevejs nærfelt monitorer som L100 , L112 osv...eller enheder tæt på hinanden i lodret linje men i forskudt lodret plan.
Da definition og placering af instrumenter gengivet af en dynamisk højttaler blev et krav ved indspilning af musik numre, forsøgte flere producenter at skabe det vi kender som coaxial højttaler enheden. Senere blev ønsket om perspektiv, dybde og instrumenters placering i stereo billedet et krav, der er forsøgt løst på mange måder
Udover coaxial enheder har andre som f.eks Edgar Willshur der opnåede patent på "acoustic suspension" i 1954, forsøgt at reducere afstanden mest mulig mellem enheder i et trevejs system....og samtidigt tilpasset/placeret enhederne i forhold til hinanden af hensyn til akustik. Edgar Willshur arbejdede for at reducere antallet af komponenter i delefilteret, der både drejer og påvirker signalet mht fase, og dermed forskyder den akustiske fase af forskellige bølgelængder på vej mod øret.
Derfor tænker man ofte på et 24dB Linkwitz Riley filter, der betegnes som faselineært, men som er kostbart og besværligt at arbejde med.
Båndhøjttalere er igen en anden måde at tilstræbe "en punktformig lydgiver" på.
Mvh Kim