Måle fx. på højt.

Alt om GDS

Måle fx. på højt.

Indlægaf cdp » lør 24. jul 2021 19:22

Hej derude i sommerlandet
Hvordan kan jeg måle en højtalers frekvensgang, uden det helt store forkromede udstyr?
Jeg har ( mine ører ) - et scope, en tonegenerator og en ok kondensator mikrofon - hvis nu højtaleren placeres i midten af stuen, mikrofonen 1 meter fra fronten, den sender signalet til en linje indgang på nr. 2 forstærker, der sender det videre til scopet. Vil det overhovedet vise en brugbart niveau, der afspejler hvornår højtaleren ruller af og evt. samspil omkring dele frekvenser. Jeg ved godt begrænsninger i mikrofonen afspejler sig også, men en god mikrofon klarer vel 20-20khz.
Hvad siger I lærde herinde om dette ? ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Måle fx. på højt.

Indlægaf senilix » søn 25. jul 2021 09:50

Hej Carsten,

I vore dage behøver man heldigvis ikke det store forkromede udstyr for at lave akustiske målinger på højttalere. En computer med et fornuftigt lydkort og en mikrofon er i princippet nok. Der skal selvfølgelig også bruges noget software og der kunne https://www.roomeqwizard.com/ være en god kandidat. Prøv at kigge på den side. Der er nogle eksempler på lydkort og mikrofoner. Man kan godt få en mikrofon med kalibrerings data til ikke alt for mange penge.

Det er selvfølgelig ikke helt ukompliceret at lave brugbare målinger. Det vil kræve at man sætter sig lidt ind i tingene, men det er bestemt ikke noget der kræver en ingeniør uddannelse. Bare lidt tålmodighed og lyst til at arbejde lidt med det.

Dette var et hurtigt svar. Spørg endeligt hvis der er noget.

Mvh,
Mogens
senilix
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 05 jun 2016
Lokalitet: Hjørring

Re: Måle fx. på højt.

Indlægaf cdp » søn 25. jul 2021 16:09

Dette var et hurtigt svar. Spørg endeligt hvis der er noget.

Mvh,
Mogens

Tak for svar Mogens - jeg kigger lidt på siden, det hele lyder jo lidt nemmere på den måde.
Vil du anbefale usb eller analog mic. ?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Måle fx. på højt.

Indlægaf senilix » søn 25. jul 2021 21:43

Hej Carsten,

Jeg har ikke selv nogen erfaring med USB mikrofoner. Efter hvad jeg har læst om dem skulle de virke fint. Jeg selv bruger en analog mikrofon med en hjemmebygget mikrofon forstærker og et eksternt lydkort. Der er flere lignende mikrofoner tilgængelig. Det vigtige her er at få en hvor der medfølger kalibreringsdata. Og det skulle så vidt jeg kan se være mulig uden det bliver alt for dyrt.

Mvh,
Mogens
senilix
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 05 jun 2016
Lokalitet: Hjørring

Re: Måle fx. på højt.

Indlægaf Elektronik » man 26. jul 2021 10:18

https://jblpro.com/zh/products/lsr4328p
Denne JBL er smart. den kan kalibrere sig selv og dit lytterums "unoder og reflektioner" :cool1:
Meen prisen.. (Host) :QQS: $1699 for et sæt.
Elektronik
 

Re: Måle fx. på højt.

Indlægaf Tonni » man 26. jul 2021 13:06

Der har været adskillige tråde på "den anden side". Men selvfølgelig, kan jeg ikke huske dem...
Kommer jeg i tanke om noget, skal jeg nok give et skriv...
Men generelt kan man vel dele emnet op i to dele. Måling mhp konstruktion/reparation. Og måling mhp rumkorrektion.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Måle fx. på højt.

Indlægaf Mik112 » tors 29. jul 2021 14:48

En billig måde at komme igang på er gratis programmet REW (free download) og en Umik-1 målemikrofon med kalibreringsfil, - nypris ca. 800 kr. Så mangler du bare en ok bærbar og ca. 3 m Usb kabel til mikrofonen og et ca. 3 m kabel med mini-jack (PC-hovedtelefon ud) til 2*RCA hanstik for tilslutning til Aux/Line/Cd/Tu indgangen på din forstærker, så er du stort set kørende. Er der penge tilbage på kontoen er udgiften til et brugt stabilt og justerbart fotostativ givet godt ud ;-)
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Måle fx. på højt.

Indlægaf cdp » fre 30. jul 2021 08:01

gratis programmet REW (free download) og en Umik-1 målemikrofon med kalibreringsfil, - nypris ca. 800 kr.

Min Pro-book brokkede sig lidt ift. programmet - måske går det nemmere med min Dell .. ellers er det jo bare ovenstående jeg mangler - stativer har jeg til kikkert mv. ;)
- men uanset kvalitet af mikrofon, skal der være en kalibrering foruden, for at det viser noget troværdigt..
Tak for jeres hjælp - det må der leges lidt med efter ferien.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Fredmarantz og 26 gæster