Korrekt afladning af kondensatorer før ESR måling?

Alt om GDS

Korrekt afladning af kondensatorer før ESR måling?

Indlægaf momato » fre 6. sep 2024 09:21

Hej alle
Jeg har købt mig et ESR meter så jeg bedre kan vurdere mine hifi-projekter :-)
Nuvel, kondensatorerne skal aflades inden, hvad er den korrekte måde at gøre det på?

1) Bør jeg købe et afladnings-tool (i så fald hvilket)?
2) Bør jeg lave noget simpelt selv med en modstand (i så fald præcis hvordan)?
ChatGGPT siger en modstand i KOhm klassen. Kan én str. bruges til både store og små capacitorer i fx en
forstærker? Og hvilken effekt skal modstanden kunne håndtere? Kort sagt - hvilken modstand skal jeg vælge?
3) .....?

Det skal gerne kunne håndtere alle store og små kondensatorer man møder i en forstærker, pladespiller eller lignende :-)

Håber I mere kyndige kan hjælpe :-)
momato

Lokalitet: København

Re: Korrekt afladning af kondensatorer før ESR måling?

Indlægaf KenRas » fre 6. sep 2024 15:56

Jeg bruger sådan en til daglig. En ledning med bananstik der er klippet over og monteret med en 220 Ohm / 1 W modstand. Det fungerer fint.

IMG_4801.jpeg

Jeg har dog tænkt mig at skifte modstanden til en 100 Ohm / 1 W, da jeg ikke aflader lytter med mere end max 50-60 Volt. Så går det lidt hurtigere :p

Man kan lave en til med en 1 Ohms modstand, til at aflade det sidste når spændingen er kommet ned til omkring 1 Volt eller deromkring.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf momato » fre 6. sep 2024 19:44

Tak for svar :-)
Den sidste der, med 1 Ohm - er det bedre end bare at kortslutte?
momato

Indlægaf KenRas » fre 6. sep 2024 19:49

momato skrev:Tak for svar :-)
Den sidste der, med 1 Ohm - er det bedre end bare at kortslutte?

Man kan godt bare kortslutte, når spændingen er lav. Men er det en stor lyt kan der måske godt komme gnister.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Fredmarantz » fre 6. sep 2024 22:35

Spørgsmålet om afladning af kondensatorer er også for mig relevant, men også omgærdet med lidt mystik....

Der er et par spørgsmål, som jeg også godt kunne tænke mig at få afklaret...selv om der er gode indlæg som fortæller en del...:p

-Hvorfor skal man aflade en kondensator - når man kan nøjes med at lave et knald med en skruetrækker? (sådan lidt karikeret og overdrevet) - der må vel være en begrundelse.... Der kan måske gælde regler/gode råd særskilt for hhv. store kondensatorer med stor kapacitet og voltage og små kondensatorer med det modsatte.

Hvordan vælger man modstanden, hvis man ønsker at aflade med aggregatet, som Kenras har vist?

-Hvor langsomt/hurtigt går det? - hvis det går meget langsomt, skal man måske overveje krokodillenæb i stedet, så man kan lave kaffe, men afladningen foregår...er det sekunder- minutter- timer? - og er dette noget, som modstandens ohm'ske værdi kan påvirke?

Måler man så residualspændningen med et multimeter - eller hvordan determinerer man, at den er ved at være "nede"?

Tykkelse af ledningen med den isatte modstand? Kan det have noget at gøre med, hvor meget strøm?? - der løber, når afladningen foregår? - eller er det ligegyldigt, hvis det tager ultrakort tid..?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf spuncut » lør 7. sep 2024 02:16

Hej Freddy
Hvis du undlader at aflade en rør-ting's ladelytter kan du risikere at få stød, nerveskader eller afbrændt kød. I en transistor-ting er risikoen at du får lavet en kortslutning igennem en komponent og således får brændt en eller flere komponenter af.
Det er næppe sundt for ladelytterne at blive afladet med en svensknøgle idet lytten selv skal absorbere al energien, vælg hellere en modstand der trækker en eller to amperes penge fra lytterne, altså ca. lige så mange Ohm som der er volt på lytten (Ohms lov, du ved). Har man mange hunrede volt kan afladestrømmen med fordel reduceres til 100 eller 50mA, således at man ikke skal ud og finde en al for kraftig modstand.
Herudover er der overvejelser omkring dielektrisk absorption. Hvilket viser sig ved at spændingen, stille og roligt, kravler op igen efter en voldsom afladning.
Mr. Carlssons lab har lavet en capacitor discharger, xraytonyb vist osse.
Afladetiden kan beregnes på denne side:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... apdis.html
Bemærk at spændingen aldrig bliver Nul Volt.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf momato » lør 7. sep 2024 08:04

Jeg forstår godt Freddys ønske om en “praktisk” vejledning.
Hvordan gør eksperterne i den virkelige verden når de fx sidder med en forstærker der skal tjekkes efter?
Sådan step by step (altså bare for en eksempel-kondensator)?
Det ville være rigtig brugbart for os der er mere naive indenfor elektronik, men super gerne vil op på et højere forståelses-niveau :-)
momato

Indlægaf spuncut » lør 7. sep 2024 09:41

De praktiske erfaringer opnår man typisk bedst ved praktiske forsøg.
Nærværende kontekst er et virkeligt godt emne til nogle køkkenbordsforsøg, idet der kun kræves et minimum af udstyr. Et multimeter, en jævnstrømsforsyning af en slags, modstande og nogle elektrolytkondensatorer.
Lad en kondensator op til en spænding med strømforsyningen. Mål spændingen. Sæt en modstand over lytten. Hvad sker der?
Hvad nu hvis lytten oplades til en højere spænding, eller lavere?
Hvad hvis lytten udskiftes til en højere(eller lavere kapacitet)?
Hvad hvis modstanden bliver højere eller lavere?
Hvad hvis der sættes en modstand i serie med lytten når den oplades?
Find selv på flere spørgsmål, del dine erfaringer og undrende spørgsmål her på forum til glæde for andre i samme situation.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Tilbage til Gør-det-selv-vintage