Just for the Record-900, RIAA

Alt om GDS

Re: Just for the Record-900, RIAA

Indlægaf tctla » søn 4. maj 2025 19:27

I går blev der holdt byggemøde og CAD-tegnet frontpanel m.m.
Hvis man lægger lidt omhu i designet, kan man forhåbentlig undgå noget af det slinger, der kan være, når man kommer og skal tilslutte en tilfældig grammofon til RIAA'en.
HUSK nu, at der skal være en fingerskrue til den uundgåelige stelledning, der følger med, når grammofonen har phono-stik.
Husk også, at ikke alle grammofoner med DIN-stik kun har 5 ben. B&O kunne have 7 ben, hvor det ene ekstra var brugt til data-link. Derfor må der monteres en 7-polet DIN bøsning i fronten for at tage højde for den situation.
Så er der tiden FØR DIN-standarden, hvor producenterne brugte 3-polede stik og forbandt dem, som det nu faldt ingeniøren ind. Her kan jeg ikke rigtig lave en smart løsning, men 2 ud af 3 er vel OK?
Der må laves luftcirkulation omkring rørene hvilket betyder, at der skal bores huller i bunden af kabinettet. Så er der pludselig adgang til, at pilfingre kan indsætte metalgenstande i hullerne, og "rigtig komme i stødet". Det må forhindres, hvilket det også bliver.
Hvordan laver man lysindikatorer på frontpladen til at vise, om Phono eller DIN indgangen er aktiv? Vel med et par 3mm. lysdioder, men kan man ikke lave noget SMART? Jeg har indkøbt klare/gennemsigtige 1mmØ akryl stave, der bør kunne lede lys fra en LED bag på frontpladen. Lidt spændende, om den ide funker.

Her udtrækkes nu vinderen udi spørgsmålet om hvor vidt PCC88 forsynes med 7V glødespænding, eller alternativet 7,6V. Jeg fik det endelig målt. Med 300mA gennem glødetråden, måles 7,35VDC over gløden (Philips variant). Det illustrerer vist meget godt, at når der arbejdes med rør, er der aldrig en absolut sandhed. Der er også produktions tolerancer som influerer, her under ikke mindst, om rørene er mikrofoniske. Endvidere, at rørenes data ændres ret meget hen over deres brugbare periode. Læg så til, at fabrikanterne til tider ikke var helt enige om rørenes specifikationer, selvom det handlede om samme typenumre. Det positive er, at man kan slingre ret meget i designet, og slippe nogenlunde heldigt fra det. Mange udgangsforstærker konstruktioner har kørt udgangsrørene godt på den anden side af fornuftigt ... hvor det er gået godt ... et stykke tid.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf tctla » fre 13. jun 2025 16:59

Efterhånden er alt, hvad der kan vendes og drejes, vendt og drejet. Hvad mangler/manglede, hvordan skal den mekaniske opbygning være etc.?
Det kommer nu alt sammen ud på, at f.eks. huller til luftgennemstrømning ved rørene og faktisk også hvordan både forstærker og strømforsyningen ender med at blive konstrueret (Gummiben-trafoen hænger i en tynd tråd, men erfaringer herfra medtages), ikke kan komme videre uden et prototype print. Forstærkerens ene kanal skal opbygges for at få et indtryk af, hvad der skal modificeres. Noget MÅ der jo være :!: Senest på tirsdag bestilles printet og herefter bliver det alvor.

Du kan se det endelige (well, foreløbig endelige) diagram, ud fra hvilket printet er konstrueret, her vedhæftet.

Så skete det noget uventet. I anden forbindelse gennemgik jeg nogle kasser af rørsamlingen, og ... 6 stk. NOS Telefunken PC900 sprang ud af deres alt for længe forvisning. Ingen anede, at da de røg i kassen, kunne de faktisk blive anvendelige en dag. Så kan jeg i hvert tilfælde ikke forbedre forstærkeren ved at anskaffe bedre rørfabrikater :!:
Nu går jeg så og håber, de ikke skal tilbage i kassen, og RIAA'en bare er en dårlig drøm :QQS:

Der er i øvrigt en utrolig smart facilitet bygget ind i RIAA'en. Den er af egen udvirkning. Jeg har aldrig set den implementeret andet steds. Kig på det nederste diagram, højre relæ. På RIAA'ens bagplade sidder selvfølgelig phono udgangsbøsningerne, der tilsluttes en forstærker. I mit tilfælde en rør- udgangsforstærker med indgangsfølsomhed på linje-niveau. Meget normalt. Så tænkte jeg på, hvorfra jeg lytter til musik, når det IKKE er fra grammofon, og her må jeg bekende, at det normalt sker fra en CD-afspiller. Og det-er-så-det. Hvor ville det være nemt, hvis jeg ikke skal koble fra, og koble til, når jeg skifter mellem signalkilderne. Derfor er højre relæ implementeret. På RIAA'ens bagplade er der nemlig et ekstra sæt phono INDGANGS-bøsninger, der tilkobles CD-afspilleren (eller et hvilket som helst apparat med linje-niveau signal, og det er nærmest alt andet end en grammofon). Når strømforsyningen til RIAA'en er slukket, falder relæet fra, og kobler dermed CD-en direkte til RIAA'ens udgangsbøsninger og videre til rør-forstærkeren. Tænd for strømmen til RIAA'en, relæet trækker, og kobler derved RIAA'en til rør-forstærkeren. Tænk, at det kan gøres så simpelt :p

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
tctla

Indlægaf kj2005 » lør 14. jun 2025 22:12

tctla skrev:Efterhånden er alt, hvad der kan vendes og drejes, vendt og drejet. Hvad mangler/manglede, hvordan skal den mekaniske opbygning være etc.?
Det kommer nu alt sammen ud på, at f.eks. huller til luftgennemstrømning ved rørene og faktisk også hvordan både forstærker og strømforsyningen ender med at blive konstrueret (Gummiben-trafoen hænger i en tynd tråd, men erfaringer herfra medtages), ikke kan komme videre uden et prototype print. Forstærkerens ene kanal skal opbygges for at få et indtryk af, hvad der skal modificeres. Noget MÅ der jo være :!: Senest på tirsdag bestilles printet og herefter bliver det alvor.

Du kan se det endelige (well, foreløbig endelige) diagram, ud fra hvilket printet er konstrueret, her vedhæftet.

Så skete det noget uventet. I anden forbindelse gennemgik jeg nogle kasser af rørsamlingen, og ... 6 stk. NOS Telefunken PC900 sprang ud af deres alt for længe forvisning. Ingen anede, at da de røg i kassen, kunne de faktisk blive anvendelige en dag. Så kan jeg i hvert tilfælde ikke forbedre forstærkeren ved at anskaffe bedre rørfabrikater :!:
Nu går jeg så og håber, de ikke skal tilbage i kassen, og RIAA'en bare er en dårlig drøm :QQS:

Der er i øvrigt en utrolig smart facilitet bygget ind i RIAA'en. Den er af egen udvirkning. Jeg har aldrig set den implementeret andet steds. Kig på det nederste diagram, højre relæ. På RIAA'ens bagplade sidder selvfølgelig phono udgangsbøsningerne, der tilsluttes en forstærker. I mit tilfælde en rør- udgangsforstærker med indgangsfølsomhed på linje-niveau. Meget normalt. Så tænkte jeg på, hvorfra jeg lytter til musik, når det IKKE er fra grammofon, og her må jeg bekende, at det normalt sker fra en CD-afspiller. Og det-er-så-det. Hvor ville det være nemt, hvis jeg ikke skal koble fra, og koble til, når jeg skifter mellem signalkilderne. Derfor er højre relæ implementeret. På RIAA'ens bagplade er der nemlig et ekstra sæt phono INDGANGS-bøsninger, der tilkobles CD-afspilleren (eller et hvilket som helst apparat med linje-niveau signal, og det er nærmest alt andet end en grammofon). Når strømforsyningen til RIAA'en er slukket, falder relæet fra, og kobler dermed CD-en direkte til RIAA'ens udgangsbøsninger og videre til rør-forstærkeren. Tænd for strømmen til RIAA'en, relæet trækker, og kobler derved RIAA'en til rør-forstærkeren. Tænk, at det kan gøres så simpelt :p

Mvh,

/Torben

Hej Torben

Dig og din riaa har fulgt lidt med i, og den sidste "opfindelse" med ekstra "aux" indgangsbøsninger er smart :thumbsup: ....så har jeg kigget lidt på dine PC900 rør som har mu på 84 og med 20mA godt kan sparke noget af sig...men skal man ikke køre røret højt oppe på 10-15mA for at udnytte den mere lineære del kurven....PC900 må blive "lune" tænker jeg :p ...Jeg har set på en passiv riaa med PC900 der kører på 200V og en negativ forspænding på -4V ( -0,8V) for rør nr. 2.....men dog uden din katodefølger...

I 1998 lagde jeg Joe Curcio's "Daniel" ud på CadInt, også til pcb fremstilling, men afstod fra at lave forstærkeren, fordi der sad LF356 på anoderne....på det tidspunkt ville jeg ikke have en rørforstærker, hvor lyden blev skabt efter at have passeret "strandsand"...som jeg så det, ville LF356'erne lave konstantstrøm og var det så dem man lyttede til?....kan man få den "afrundede" rørlyd når anoderne får den "stramme" kontrollerede strømforsyning fra MJ350'erne?

Du må gerne skrive at jeg er helt forkert på den...

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf tctla » søn 15. jun 2025 17:50

Hej Kim,

CCS'en til første rør, er indstillet til en anodestrøm på 14mA. Hvis man regner på, hvilket spændingsfald det giver over katodemodstanden 68 Ohm, og dermed den negative gitterforspænding, så bliver det 68 x 0,014 = 0,95V, eller så tæt på 1V, som man nu kommer med en standard modstandsværdi.
Kig så på vedhæftede plot af Ia/Ea med Vg som variabel. -1V bør være lig med Va = 145V. Derfor 144V over røret, med 14mA gennem det = 2Watt afsat i røret.
Med konstantstrøm i røret, bliver loadlinjen horisontal. Kig så på Vg = -1V og fortæl mig så, hvor ulineær forstærkningen bliver, hvis den dynamiske pick-up afgiver 3,5 ~ 5mVeff. ? Selv med den største lup, vil du ikke kunne finde meget over nul-komma-nix. Lidt værre, selvfølgelig med rør-2, men det vil vise sig. Forstærkningsfaktoren i røret er opgivet til 86, hvilket man vil være tæt på at opnå med en CCS som anodebelastning. Udgangssignalet bliver så omkring 0,4Vrms hvoraf en hel del tabes i RIAA korrektionen. Derfor bliver rør 2, som også har en negativ g1 forspænding på ca -1V ikke udsat for en udstyring, der på nogen måde får det i det ulineære område. Katodefølgeren forvrænger ikke (så'n da).
Så er der effekten, og her ser det LIDT værre ud. 4 x PCC900 afsat anode effekt = 4 x 2Watt (næsten ens i alle rør) = 8Watt. PLUS 4 x PCC900 effekt til glød = 3,9 x 0,3 x 4 = 4,7Watt plus PCC88 glød = 7,3 x 0,3 = 2,2Watt og endelig anodeeffekten i katodefølgeren = 2 x 0,007 x 110 (med forbehold, så vidt jeg husker Ia & Vk) = 1,5Watt. I katodefølgerens katodemodstande afsættes ~3 Watt til sammen. I de 2 CCS'er afsættes der ~3,5Watt til sammen. Facit er, at forstærkeren optager ca. 23Watt, der vil UD som VARME :!: Huller i bunden af kabinettet tillige med huller i printpladen samt huller omkring rørene i toppladen vil sørge for en vis konvektion, men er det tilstrækkeligt? Tja, nu ER det jo en prototype, og det er vel her, man bliver klogere? Både på, hvad man slipper godt fra, men også det modsatte :QQS:

Mvh,

/Torben

EDIT:
Jeg glemte at sige, at jeg kun er en luset amatør, der puster sig op. Ser nogen fejl i ovenstående, er det frem med hammeren. Jeg tager gerne imod seriøs viden og korrektion. Tænk ikke på at såre min selvtillid; der er jeg helt på forkant, jvf. vedhæftede billede af min nye T-shirt :thumbsup:
tctla

Indlægaf Helikon » søn 15. jun 2025 22:25

Fed T-shirt.
Ja 23 watt der skal ud det er meget varme, det bliver nogle store skorstenshuller i den kasse. Et grovmasket net i bunden og toppen måske, så er der i hvertfald hul, men der kan dale meget støv ned i den så, det er ikke så godt.
Der står ingen restriktioner i databladet om monteringsretning af pC900 så hvis man nu monterer dem vandret - bagerst/forrest/i siderne - på et lodtet print, hvor rørprintet virker som varmeskjold og skærmer de øvrige komponenter på det vandrette print, kan man nøjes med at have net eller store huller hvor rørene er da de sidder i deres eget aflukke. Ja jeg ved godt det kuldkaster designfilosofien og printudlægget må laves helt om, men den vil kunne komme af med varmen.
Alternativt kan man vende printet på hovedet så komponenterne vender mod bunden og rørene monteret på printsiden, opad mod toppen. Det vil også fjerne en stor del af varmepåvirkningen fra de øvrige komponenter.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf kj2005 » man 16. jun 2025 00:18

tctla skrev:Hej Kim,

CCS'en til første rør, er indstillet til en anodestrøm på 14mA. Hvis man regner på, hvilket spændingsfald det giver over katodemodstanden 68 Ohm, og dermed den negative gitterforspænding, så bliver det 68 x 0,014 = 0,95V, eller så tæt på 1V, som man nu kommer med en standard modstandsværdi.
Kig så på vedhæftede plot af Ia/Ea med Vg som variabel. -1V bør være lig med Va = 145V. Derfor 144V over røret, med 14mA gennem det = 2Watt afsat i røret.
Med konstantstrøm i røret, bliver loadlinjen horisontal. Kig så på Vg = -1V og fortæl mig så, hvor ulineær forstærkningen bliver, hvis den dynamiske pick-up afgiver 3,5 ~ 5mVeff. ? Selv med den største lup, vil du ikke kunne finde meget over nul-komma-nix. Lidt værre, selvfølgelig med rør-2, men det vil vise sig. Forstærkningsfaktoren i røret er opgivet til 86, hvilket man vil være tæt på at opnå med en CCS som anodebelastning. Udgangssignalet bliver så omkring 0,4Vrms hvoraf en hel del tabes i RIAA korrektionen. Derfor bliver rør 2, som også har en negativ g1 forspænding på ca -1V ikke udsat for en udstyring, der på nogen måde får det i det ulineære område. Katodefølgeren forvrænger ikke (så'n da).
Så er der effekten, og her ser det LIDT værre ud. 4 x PCC900 afsat anode effekt = 4 x 2Watt (næsten ens i alle rør) = 8Watt. PLUS 4 x PCC900 effekt til glød = 3,9 x 0,3 x 4 = 4,7Watt plus PCC88 glød = 7,3 x 0,3 = 2,2Watt og endelig anodeeffekten i katodefølgeren = 2 x 0,007 x 110 (med forbehold, så vidt jeg husker Ia & Vk) = 1,5Watt. I katodefølgerens katodemodstande afsættes ~3 Watt til sammen. I de 2 CCS'er afsættes der ~3,5Watt til sammen. Facit er, at forstærkeren optager ca. 23Watt, der vil UD som VARME :!: Huller i bunden af kabinettet tillige med huller i printpladen samt huller omkring rørene i toppladen vil sørge for en vis konvektion, men er det tilstrækkeligt? Tja, nu ER det jo en prototype, og det er vel her, man bliver klogere? Både på, hvad man slipper godt fra, men også det modsatte :QQS:

Mvh,

/Torben

EDIT:
Jeg glemte at sige, at jeg kun er en luset amatør, der puster sig op. Ser nogen fejl i ovenstående, er det frem med hammeren. Jeg tager gerne imod seriøs viden og korrektion. Tænk ikke på at såre min selvtillid; der er jeg helt på forkant, jvf. vedhæftede billede af min nye T-shirt :thumbsup:

Hej Torben
Du løber lidt hurtigt fra mig :thumbsup: ...men 14mA er nu 2 watt for sådan et bette rør... samlet hele 23 Watt..så lidt lunt bliver det ... mine 8mA for ECC82 går nok.. en amatør det er du ikke..og vi hører gerne om noget mere, også hvis det brænder :p ...som her "ved af-futtet" gulvtæppe under min KT88 kopi ..konen kan ikke lide glasrør
Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage