Søger viden om reparationer af vintage hi-fi

Alt om GDS

Søger viden om reparationer af vintage hi-fi

Indlægaf Mortimer » tors 10. jul 2025 09:26

Kære Vintage hi fi folk

Jeg vil høre om der er nogle som kan hjælpe mig med at blive klogere på at reparere feks. Forstærkere hvor jeg tænker at skulle lære at sætte ny kondensatorer i .

Jeg har set en del på YouTube videoer om at recappe men jeg føler jeg mangler en grundviden som jeg ikke syntes jeg kan finde

Her tænker om der er nogle bøger som jeg kan læse og få viden derfra, eller amu kurser, eller måske der findes sådan nogle begynder sæt om jeg kan sidde og lodde og lave en masse fejl på
Mortimer

Lokalitet: København s

Re: Søger viden om reparationer af vintage hi-fi

Indlægaf KenRas » tors 10. jul 2025 13:04

Hej Mortimer og velkommen her på vintagehifi.dk :p

Jeg kan forstå dine ønsker, når man brænder for vintage hifi, men at servicere disse produkter er noget som os faguddannede har brugt år på at tilegne os viden og erfaring omkring. Så selvom det umiddelbart ser “nemt ud” i en YT video, så er det ikke altid tilfældet.

Når det så er sagt, så er der adskillige forum medlemmer her på sitet der, trods ingen uddannelse på dette område, kaster sig ud i at skifte kondensatorer, transistorer osv. med stor succes. Så den basale viden kan man selvfølgelig opbygge.

Jeg kørte for nogle år siden et kursus for forummedlemmer i at bruge et Oscilloskop, som er et af de basale instrumenter det er godt at kunne bruge. En del af deltagerne har efterfølgende haft stor glæde af kurset.

Der er/har også været et ønske om et transistorkursus, for at få den basale forståelse omkring det typiske kredsløb man ser i fx. forstærkere. Igen har pilen peget på mig, problemet har været at finde et (eller to) egnet sted(er) hvor det kan afholdes. Det er fra min side ikke opgivet at afholde et sådan kursus, så vi må se om det kan realiseres her til vinter.

Du kan læse mere om dette kursus her: viewtopic.php?f=585&t=16755

Og så fik jeg vist lige taget tråden op igen omkring en lokation L::L
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Tilbage til Gør-det-selv-vintage