Mostube

Alt om GDS

Mostube

Indlægaf mcs_5 » lør 7. apr 2012 18:58

Er der nogen der har studeret/bygget/brugt Brincks Mostube forstærker fra midt i 80'erne?

Jeg arbejdede med et forstærkerkredsløb med power MOSFETs, og fik så lyst til at studere Mostube forstærkeren lidt...

Her er diagrammet (tegnet af fra Brincks vejledning):

Mostube_sch.png

Forstærkeren fungerer også ifølge LTspice (det er jo heldigt ;)), men med 0,8% forvrængning ved 160W i 8 ohm (den effekt Brinck opgiver). Kan det være rigtigt?

Her er et FFT-plot, for dem det siger noget :Skor:

Mostube_fft.png

Frekvensgangen ruller ret hurtigt af i toppen - -0,4dB ved 20kHz.

Mostube_frekvens.png

Der er et ret "fælt" lavpasfilter inden drivertrinnet. Er det nødvendigt med så meget kompensation for at holde den stabil? Og hvad skal den diodeklipper mellem 1. og 2. trin gøre godt for?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Mostube

Indlægaf Tonni » lør 7. apr 2012 20:33

Hej Mikkel!

Kender den desværre ikke! - Men ved der var nogle skriflerier i enten "ny elektronik" eller "HiFi & Elektronik" en gang i oldtiden...
Den blev i øvrigt til, efter inspiration fra "New York Audio Labs"'s Moscode. Som var et forsøg på at skabe en "fattigmands" amp på basis af Julius Futtermans OTL'er.
Moscode'n er i øvrigt testet af High Fidelity en gang i firserne...

Forresten, den FFT ser da lidt træls ud! - Kan det skyldes den mulige ustabilitet, at den har tendens til omvendt hængekøje..?

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf mcs_5 » tirs 10. apr 2012 03:24

Tonni skrev:Hej Mikkel!

Kender den desværre ikke! - Men ved der var nogle skriflerier i enten "ny elektronik" eller "HiFi & Elektronik" en gang i oldtiden...

Ja, NE testede en færdigsamlet forstærker.

Den blev i øvrigt til, efter inspiration fra "New York Audio Labs"'s Moscode. Som var et forsøg på at skabe en "fattigmands" amp på basis af Julius Futtermans OTL'er.
Moscode'n er i øvrigt testet af High Fidelity en gang i firserne...

Jeg har aldrig set et Moscode-diagram, så jeg ved ikke hvor meget Brinck har hugget :)

Forresten, den FFT ser da lidt træls ud! - Kan det skyldes den mulige ustabilitet, at den har tendens til omvendt hængekøje..?

Det rod mellem 5 og 20kHz? Måske - der er noget bølgeskvulp på firkanterne i NEs test.

Hvordan med den her?

MosMCS_260W_700mA.png

Den 3. og 5. harmoniske er da kommet et stykke ned. Det plot er fra en 2-triode version jeg bryggede frem. Den skulle kunne levere 260W i 8 ohm med 0,16% forvrængning - ifølge LTspice... Og 260W med 0,5% forvrængning uden modkobling - heraf kommer ca. 0,35% fra udgangstrinnet! Måske man skulle prøve at bygge sådan en?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Tonni » tors 6. sep 2012 14:29

Havde helt glemt denne tråd Mikkel! - Hvordan lyder den???

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf mcs_5 » fre 7. sep 2012 02:54

Som et 90% samlet print nu engang lyder :oops:

Men jeg har matchet FETs, og jeg har skåret gevind i kølepladen, så der er håb forude...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Tonni » fre 7. sep 2012 08:31

Ja når den har kunnet leve som 90% samlet i så lang tid, kan den da ikke være helt ringe!

Glæder mig til at høre mere! - Også om riaa'en.... ;-)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Tilbage til Gør-det-selv-vintage