elektrolytter

Alt om GDS

elektrolytter

Indlægaf cdp » lør 26. sep 2015 22:07

Vil høre hvor det er billigst at købe lytter til strømforsyning?
Er der fordele i at parallel koble flere små?
er der nogen herinde, som kan hjælpe med 2 stk. min. 10000 uf/63v - lytter, - gerne lidt større med loddeflige i bunden..

På forhånd tak
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Re: elektrolytter

Indlægaf larsne » lør 26. sep 2015 22:52

larsne

Lokalitet: Holstebro

Indlægaf KlausM » søn 27. sep 2015 09:28

http://www.mouser.dk/Passive-Components ... mbZ1yx4avu

Der er 69 stk 10.000uF/63V at vælge imellem

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf cdp » søn 27. sep 2015 22:56

Tak for info..
- kan se priserne er meget forskellige - går ud fra tolerance og holdbarhed følger prisen, - hvor meget betyder tolerance og temperatur i en strømforsyning, hvor de varmeafgivende elementer( udgangsdelen) er placeret udenfor kabinettet?
Og til sidst : har tænkt på at frigøre lytterne og tilføre en passende spænding, parallelt med en pære ( eks. kraftig bilpære) og se hvor godt de holder lyset tændt, når spænding afbrydes. Naturligvis korrekt fase.. ;) Hvordan lyder det i jeres ører?? ;)
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf jan_stevns » man 28. sep 2015 05:07

cdp skrev:... Og til sidst : har tænkt på at frigøre lytterne og tilføre en passende spænding, parallelt med en pære ( eks. kraftig bilpære) og se hvor godt de holder lyset tændt, når spænding afbrydes. Naturligvis korrekt fase.. ;) Hvordan lyder det i jeres ører?? ;)

Hvad vil du med det ?
jan_stevns

Indlægaf Helikon » man 28. sep 2015 10:29

Og til sidst : har tænkt på at frigøre lytterne og tilføre en passende spænding, parallelt med en pære ( eks. kraftig bilpære) og se hvor godt de holder lyset tændt, når spænding afbrydes. Naturligvis korrekt fase.. ;) Hvordan lyder det i jeres ører?? ;)[/quote]

ovenstående citat lyder uforståeligt - det giver ikke mening i mine ører.

Hvad er det det skal bruges til siden det skal være så nøjagtigt? kører konstruktionen på de laveste tolerancer pga. pladsproblemer så du bliver nødt til at have sikkerhed for de holder sig inden for opgivne værdier?
Mere generelt:
Du skal have nogle ordentlige lytter i computergrade, industrialgrade eller longlife kvalitet, men de er naturligvis dyre uanset det er GE, Sprague, Philips, Mallory, Rifa eller andet til gengæld så dur de. Hvis du har problemer med for høj temperatur så findes der 105 graders typer, men det er du nok opmærksom på.
Mht. pris og kval. hænger det sammen ved ikke-hifi relaterede komponentforhandlere..
Det har tidligere været anvendt praksis at parallel koble af en stor kapacitet i kilo-uF klassen med en folietype. Folie typer kan afgive strøm ved højere frekvens end elektrolytter (alm. lytter begynder at rulle af ved ca. 12 kHz mener jeg at huske fra lærebøgerne, det er vist nok ESR der stiger med frekvensen?) derfor denne praksis. Hvis du har brug for noget der skal gå stærkt findes der puls-typer der bla. anvendes til switchmode forsyninger , men du må ind og studere datablade. Det er altid et trade-off mellem kapacitet-spænding-størrelse-pris. Der er også fotoflash typer der er superhurtige men ikke egnede til strømforsyninger i forstærkere.

En elektrolyt er et kompromis mellem høj kapacitet, lille størrelse og pris. Det bedste vil være en ren kondensator, altså ingen lytter, men men men så bliver den enorm stor og tilsvarende dyr. Forestil dig en foliekondensator med en kapacitet på 20.000uF 100V... og så en til hver kanal :QQS: det vil fylde som et køleskab..

Håber det giver mening i fht. projektet. Jeg er ved at være lidt rusten i det her, så hvis der nu er noget der er helt i skoven må der meget gerne korrigeres.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf cdp » tirs 29. sep 2015 10:06

Kvalitet, størrelse og pris hænger sammen - så langt er jeg med.. :p
Jeg var på et andet forum og fandt dette: http://www.electronicrepairguide.com/te ... citor.html, der iøvrig giver et godt svar på det jeg søgte.

Tak til Niels og Jan..
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf jan_stevns » tirs 29. sep 2015 10:45

Herligt du fandt hvad du søgte - måske er jeg med alderen blevet lidt fatsvag, men jeg er stadig ikke helt sikker på hvad spørgsmålet egentligt var :)
jan_stevns

Indlægaf cdp » søn 11. okt 2015 20:16

Hej Jan.
Spørgsmålet var i første omgang, hvor jeg finder disse. Dernæst lidt info omkring pris/kvalitet, og den med lampen må I bære over med - troede dens eneste mission i strømforsyningen, var at agere akkumulator. ( Bare lidt hurtigere ;) ) . Efter jeres svar og kig på et andet forum, hvor du, Jan , forklarer lidt om målemetoder og betegner kondensatoren, som nok den vigtigste komponent i al elektronik, forstår jeg bedre betydningen af, hvor meget det kan ændre en konstruktion mht. lyd og drift. TAK for det - fatsvag - nej da.. :lol: bare mere faglig..
- Ps. kan se fleste nye billige lytter lever ca. 2000 timer, hvor de bedste siger 10000 timer.. - er der hold i dette ??
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf jan_stevns » søn 11. okt 2015 21:10

Jeg plejer at kunne finde essensen i det folk spørger om - det er sådan lidt et en erhvervs-skade , da jeg hører utroligt mange og af og til også temmeligt finurlige måde at fortælle noget på.
( og jeg har måske skrevet noget et sted jeg længst har glemt igen )
Men ja - man "kan" betragte en kodensator i en strømforsyning , som en form for akkumulator der leger akkumulator, da den jo i sagens natur (og qua sin placering) vil op og aflades temmeligt hurtigt - 100 gange hvert sekund.
Og deres levetid - om der er hold i det - jada, hvis de anvendes efter forskrifterne - herunder hører især temperatur og strøm.
Lidt skræmmnde at det ukn svarer til 416 dages konstant drift - men igen det er drift under værst tænkelige forhold.

Men jeg er nysgerrig :) Hvor så du henne ?
jan_stevns

Indlægaf cdp » søn 11. okt 2015 21:38

Må vel egentlig ikke nævne det her på vintagehifi - men kan forkortes til (HFA) - er sikker på du selv kan tune ind.. ;)
- er i øvrigt glad for al den gode information du og andre kommer med herinde, så må jeg en gang imellem dukke hovedet og liste stille bort, hvis jeg kvajer
mig for meget... :lol:
Fortsat go aften ;)
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf jan_stevns » søn 11. okt 2015 22:22

Åeh - det sted er vist længe siden jeg har frekventeret ....

Det er ingen skam at - som du siger - kvaje sig - derimod er det jo en skam hvis man ikke lærer lidt af det ...

Jeg har lært meget - ergo Kvajelisten og antallet af T-Shirts er godtnok i den høje ende. Hvor mange kender du der pludseligt opdager sig selv på den forkerte færge ??

hurtig_ubåd.jpg

Been there, done that too .... :) men hjemturen med en 2500 kroners Ford Scorpio var herresjov.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns

Indlægaf cdp » man 12. okt 2015 15:05

jan_stevns skrev:Åeh - det sted er vist længe siden jeg har frekventeret ....

Det er ingen skam at - som du siger - kvaje sig - derimod er det jo en skam hvis man ikke lærer lidt af det ...

Jeg har lært meget - ergo Kvajelisten og antallet af T-Shirts er godtnok i den høje ende. Hvor mange kender du der pludseligt opdager sig selv på den forkerte færge ??

hurtig_ubåd.jpg

Been there, done that too .... :) men hjemturen med en 2500 kroners Ford Scorpio var herresjov.

- ja, lige præcis :cool1:
Mvh. Carsten
cdp

Tilbage til Gør-det-selv-vintage