Afstivning af skrøbelig spånplade

Alt om GDS

Afstivning af skrøbelig spånplade

Indlægaf NikonSP » søn 31. jan 2016 17:05

Hej alle i forum.

Jeg har et problem med frontrammerne til mine JBL L25 Prima:

Som til så mange andre højttalere, er rammerne som frontstoffet sidder på, lavet af 10mm spånplade. Det er alt sammen fint nok, hvis bare der er brugt en ordentlig spånplade. Det er der desværre ikke i mit tilfælde :( Det er en forholdsvis let/luftig slags plade og da den samtidig er fuldstændig knastør efter 40 år, er den nu meget skrøbelig.

Jeg kunne selvfølgelig vælge, at lave helt nye frontrammer i en ordentlig kvalitet spånplade, men jeg vil, - ihvertfald i første omgang, - forsøge at redde de originale frontrammer.

Så kommer det svære spørgsmål: Hvad kan man gøre, for at stabilisere den skrøbelige spånplade? Mit eget bedste bud er at lakere dem flere gange med tynd shellak. Hvis det bliver tyndet tilpas meget op, vil det blive suget langt ind i pladen og dermed tilføre pladen både fugt og stabilitet. Er der nogen af jer, der har andre/bedre bud, så modtages de meget gerne :thumbsup:

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Afstivning af skrøbelig spånplade

Indlægaf cdp » søn 31. jan 2016 17:32

Det er da en mulig løsning - hvis pladsen er til det, ville jeg nok tilpasse en tynd/stiv plade og lime på..
- vær obs på farvegennemslag og husk en plade der males/behandles på én side, vrider i samme retning.. ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf NikonSP » søn 31. jan 2016 17:59

cdp skrev:Det er da en mulig løsning - hvis pladsen er til det, ville jeg nok tilpasse en tynd/stiv plade og lime på..
- vær obs på farvegennemslag og husk en plade der males/behandles på én side, vrider i samme retning.. ;)

Nå ja, min fejl :oops:

Jeg glemte jo at skrive, at som det er lige nu, er frontstoffet taget af og at rammerne allerede inden det blev fjernet, var knækket i henholdsvis 4 og 5 stykker :QQS: Jeg har forberedt samlingen af de knækkede dele og boret 3 mm huller, så rammerne kan samles med 3mm bambus dyvler med skumlim. Limen skummer ud i spånpladen omkring samlingerne, så der skal det nok holde sammen på det hele :thumbsup: Når limen er tør, er det derfor ikke noget problem at 'bade' rammerne i shellak :lol:

Men kom bare frisk, hvis der er andre gode ideer :ide:

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf dfms » søn 31. jan 2016 18:27

Kan du ikke fylde kanten af pladen med trælim ?
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf acj1980 » søn 31. jan 2016 19:04

billeder af det tak.. for så kan vi alle være med Harvey :-). ord siger en del, men billeder tusind gange mere ;-),
acj1980

Indlægaf No1 » søn 31. jan 2016 19:45

Hvad med at forstærke rammerne med glasfiber ?
F.eks.: http://www.easy-sailing.dk/glasfiber.html
Brugeravatar
No1

Lokalitet: Hellerup

Indlægaf NikonSP » søn 31. jan 2016 20:38

acj1980 skrev:billeder af det tak.. for så kan vi alle være med Harvey :-). ord siger en del, men billeder tusind gange mere ;-),

Jamen de kommer så her:

Samlet billede af begge frontrammer, efter at den til venstre efter limningen er kommet ud af skruetvingerne. Der var 5 brud på den ramme. Alle brud er forstærket med 3mm bambus dyvler og rammen holder stadig de rigtige mål og passer på de 2 grill pegs på højttaleren :p

P1319865 (Custom).JPG

Nærbillede af den reparerede frontramme med de 5 brud, inden rengøring for overskudslim.

P1319867 (Custom).JPG

Frontramme nr. 2 med 3 brud, endnu ikke rep. Frontstoffet er med vilje IKKE taget af, så jeg stadig kan se, hvordan det oprindeligt har siddet, når der skal sættes nyt stof på ramme nr. 1.

P1319868 (Custom).JPG

SÅDAN :lol: :lol:

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf møffe » søn 31. jan 2016 23:36

Jeg er fræk nok til at lime delene sammen, for derefter at skyde hæfteklammer ind over samlingerene.

møffe
møffe

Indlægaf Almarx » man 1. feb 2016 00:47

Jeg ville nok kombinere lim og væv, evt. kun på usynlig sider.
Brugeravatar
Almarx

Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Indlægaf spuncut » man 1. feb 2016 01:13

Skær en ny i krydsfiner.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf acj1980 » man 1. feb 2016 01:49

spuncut skrev:Skær en ny i krydsfiner.
MVH spuncut

Det ville jeg også gøre hvis det var mig, det er jo godt fleksibel og tåler noget mere ift spunplade

Ps tak for billederne, jeg troede det var selve forpladen hvor højtalerne er monteret fast i :lol: :lol: billeder kan gøre meget
acj1980

Indlægaf Louis » man 1. feb 2016 14:55

Kunne man ikke engang få sådan noget papir tyndt stads man kunne skære til og stryge på - Så blev samlingerne da holdt lidt i skak.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Hackenberg » man 1. feb 2016 15:25

Langsomthærdende to-komponentlim blandet med lidt sprit. Males på. Flere lag, hvis nødvendigt. Suges ind i fiberpladen.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Tilbage til Gør-det-selv-vintage