Den store trick og fif tråd

Alt om GDS

Den store trick og fif tråd

Indlægaf acj1980 » søn 31. jan 2016 21:42

Jeg tænkte på her i kølvandet på at vi burde have en sådan tråd, hvor vi kan give hinanden gode råd, fif og trick´s til at udbedre ting, det kunne f.eks være udbedring af kabinet, lokalisering af en svær fejl i elektronikken på en let måde, eller blot hvordan man rengøre en ting, således at det kommer os alle hifi vintage elskere til gavn og glæde , :p :p :p
Så byd ind,
acj1980

Re: Den store trick og fif tråd

Indlægaf spuncut » søn 31. jan 2016 22:44

Godt ini'tiv :cool1:

Se længere nede.
MVH spuncut
Senest rettet af spuncut tirs 9. feb 2016 23:44, rettet i alt 5 gange.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf LektorBlomme » søn 31. jan 2016 22:53

Super ide :cool1:

Att.: Spuncut
Jeg spørger måske dumt, men hvad mener du med varme? Er det bare et varmt lokale, varmt vand eller måske med fordel en hårtørrer?

/Jens
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Indlægaf møffe » søn 31. jan 2016 23:09

Nemme evigtgyldige fiduser til at få et overblik:
(primært transistor-grej)

Kommer et apparat igang med varmepåvirkning (konens hårtørrer), er der med 95% sikkerhed elektrolytfejl.

Virker skidtet ved kuldepåvirkning (frost spray), er det med rimelig sikkerhed en halvleder fejl. (ic, transistor, diode...) Kan også være printbrud.

Slagfølsom: lodninger der er i stykker, defekt relæ/andre mekaniske kontakter/terminaler løse.

Tavs/svag/forvrænget i en eller begge kanaler. Rens , tjek alle sjældent benyttede funktioner. Monitor, balance, recording, muting, ect.

Generelt skrat/knas ved betjening. Rens potm/omskiftere som beskrevet af Spuncut.

(Jeg vender tilbage med mere udførlige tips senere, Kommenter gerne på ovenstående.
Ovenstående er de sædvanelige værksteds tip til første års lærlinge for at hjælpe dem lidt i gang.)

møffe
møffe

Indlægaf acj1980 » man 1. feb 2016 02:04

Tip 1.
Rensning af kabinet af blank overflade, eller ting generelt kraftigt præget af nikotin sovs, skal man blande følgende
1/3 del salmiak spiritus
1/3 del sprit
1/3 del vand

eller den kraftige med dobbelt op på salmiakspiritus.

Begge dele anbefales det at foretage rensning udendørs, da det er UTROLIGT krads, men hjælper effektivt på stoppede snotnæse, og apparatet bliver pænt rent af det, vandet må gerne være varmt/kogende.

Tip 2.
Opfriskning af falmet overflade af træ/finér på f.eks gammel radio kan man med fordel bruge teaktræ olie,(endnu bedre palisanderolie) dertil skal ma bruge fint sandpapir korn 2-300, slip let hen over fladen til man har arbejdet et fint og tyndt lag af, tag derefter lidt olie over området og slib igen med fint sandpapir, eller ståluld så olien kommer godt i dybden, fordel olie over hele overfladen og arbejd olien ind til træet har suget det ind, vent en times tid og tag en blød tør klud og kør med cirkler rundt på hele overflade som ved spejlpolering, træet vil se pænere ud, er det ikke tilstrækkeligt, gentag med olie og ståluld igen og vent igen et stykke tid før tør polering :-)

Mange hilsner

Alex
acj1980

Indlægaf LektorBlomme » tirs 9. feb 2016 22:48

Kontaktrens

Jeg ved godt der er skrevet en del om rensning af Potmetre/kontakter, men nu stikker jeg lige hovedet frem.
Jeg har lige været nede og købe ind til den store rensetur - har to forstærkere der trænger til en god rens.
Jeg spørger den meget flinke og informative forhandler, om jeg godt nok skal bruge 60 + WL + 61? hvortil han svarer, at jeg bestemt ikke behøver "61", til mit behov (gammel forstærker). Efter at jeg er kommet hjem med kontaktrens 60 + WL, er jeg alligevel kommet i tvivl, efter at have læst producentens fremgangsmåde, som selvfølgelig tilråder, at man bruger alle tre.

Hvad mener i?
Kan jeg roligt undlade at afslutte med kontaktrens 61, eller vil jeg efterlade kontakterne sårbare og skrøbelige uden?
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Indlægaf acj1980 » tirs 9. feb 2016 23:24

Du kan bruge kontakt 60 til at rense og tuner rens bagefter til at holde det ved lige, mere behøver du ikke
acj1980

Indlægaf spuncut » tirs 9. feb 2016 23:35

Hej LektorBlomme
Jeg har aldrig helt forstået kontakt 61 :Tanke: ...men...
Kontakt 60 er en smule ætsende for at kunne fjerne oxydering, det bør derfor fjernes når rensningen er udført. Til dette formål bruger jeg, som tidligere nævnt, lugtfri petroleum og skidtet skal altså fjernes efter at kontakt 60 har løsnet det, jeg tænker det forsvinder vel ikke bare selv om man sprøjter noget andet på... Så altsååå til eksempel et potmeter:
Fjern løst støv og skidt: Blæs løst støv og skidt ud af potmetret med trykluft.
Behandl med kontakt 60: Eller andet tilsvarende middel for at opløse oxydering og skidt. Sprøjt og gymnasticer medens der er skum således at hele modstandsbanen behandles, lad det virke en halv times tid.
Fjern skidt og kontakt 60: Sprøjt derefter lugtfri petroleum (eller tilsvarende middel) i potmetret og gymnasticer, således at det skylles godt igennem. Blæs petroleum (heri den opløste kontakt 60) og skidt ud af potmetret med trykluft.
Tørring: Vær sikker på at alt petroleum er fordampet inden du går videre, varmeblæser, soltørring eller en dags tid ved stuetemperatur.
Smørring: Giv potmetret et pift WD40 under gymnasticering, ikke smøle..

Jeg foretrækker petroleum til rengøring af apparater frem for andre midler (fx. "Blåt Vand") da der ikke efterlades noget og petroleum kan sagtens anvendes til at rense alle mulige andre kontroller, print, stik og deslige i Hi-Fi-apparater. Der kan dog efterlades aflejringer på skalaer og lignene, træ har heller ikke så godt af petroleum. Petroleum opløser kølepasta og enkelte typer af voks i feks. tunere så vær forsigtig, men det skal man jo altid være. Petroleum opløser også smørremidler, mekanik bør derfor smøres efter rensning.
MVH spuncut
Senest rettet af spuncut ons 10. feb 2016 15:09, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf LektorBlomme » ons 10. feb 2016 10:06

1000 tak, så er det bare at komme i gang :Briller:
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Indlægaf PerHej » ons 10. feb 2016 10:37

Jeg bruger Kontakt 61 efter Kontakt 60
http://www.kontaktchemie.dk/produktover ... akt_61.htm

Hilsen Per H
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf LektorBlomme » ons 10. feb 2016 10:48

Hej Per

Jeg tænkte også, at livrem-og-seler metoden må være at slutte med 61, men når sælgeren selv ikke mener det er nødvendigt, så overvejer jeg at lade være.
Hvad er forskellen egentlig på Kontakt 61 og WD40? WD40 beskytter vel også, men er det mere et (klistret) smøremiddel end Kontakt 61?
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Indlægaf PerHej » ons 10. feb 2016 11:40

Kontakt 61 indeholder petroleum det mener jer også WD40 gør - det er bare så nemt når det er på spray og ikke i en flaske!
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Tilbage til Gør-det-selv-vintage