Hej LektorBlomme
Jeg har aldrig helt forstået kontakt 61

...men...
Kontakt 60 er en smule ætsende for at kunne fjerne oxydering, det bør derfor fjernes når rensningen er udført. Til dette formål bruger jeg, som tidligere nævnt, lugtfri petroleum og skidtet skal altså fjernes efter at kontakt 60 har løsnet det, jeg tænker det forsvinder vel ikke bare selv om man sprøjter noget andet på... Så altsååå til eksempel et potmeter:
Fjern løst støv og skidt: Blæs løst støv og skidt ud af potmetret med trykluft.
Behandl med kontakt 60: Eller andet tilsvarende middel for at opløse oxydering og skidt. Sprøjt og gymnasticer medens der er skum således at hele modstandsbanen behandles, lad det virke en halv times tid.
Fjern skidt og kontakt 60: Sprøjt derefter lugtfri petroleum (eller tilsvarende middel) i potmetret og gymnasticer, således at det skylles godt igennem. Blæs petroleum (heri den opløste kontakt 60) og skidt ud af potmetret med trykluft.
Tørring: Vær sikker på at alt petroleum er fordampet inden du går videre, varmeblæser, soltørring eller en dags tid ved stuetemperatur.
Smørring: Giv potmetret et pift WD40 under gymnasticering, ikke smøle..
Jeg foretrækker petroleum til rengøring af apparater frem for andre midler (fx. "Blåt Vand") da der ikke efterlades noget og petroleum kan sagtens anvendes til at rense alle mulige andre kontroller, print, stik og deslige i Hi-Fi-apparater. Der kan dog efterlades aflejringer på skalaer og lignene, træ har heller ikke så godt af petroleum. Petroleum opløser kølepasta og enkelte typer af voks i feks. tunere så vær forsigtig, men det skal man jo altid være. Petroleum opløser også smørremidler, mekanik bør derfor smøres efter rensning.
MVH spuncut