JBL L25 PRIMA

Alt om GDS

JBL L25 PRIMA

Indlægaf NikonSP » ons 2. mar 2016 15:23

Hej alle i forum

Jeg startede i oktober '15 en tråd, om et sæt af ovenstående JBL højttalere. Desværre - synes jeg :lol: - var det en af de tråde der gik tabt, da sitet gik ned sidst i 2015. Jeg tillader mig derfor nu, at starte tråden igen :p

Jeg hentede de 2 JBL L25 omkring Brønderslev, efter en annonce i Gul og Gratis. Jeg forsøgte i lang tid at kæmpe imod, - men i den sidste ende MÅTTE jeg bare ha' dem. Så på baggrund af et relativt dårligt billede i G&G og en samtale med sælger, havde jeg en ide om, hvad der ventede mig, - meennn :shock:

Efter det oplyste, havde de 'stakkels' højttalere henslæbt de sidste 2 år af deres tilværelse i en børnehave!!! Hvem havde nogensinde forestillet sig, at det kunne gå SÅ galt!!

Dengang . . .

PB029626 (Custom).JPG

PB029627 (Custom).JPG

PB029630 (Custom).JPG

PB029634 (Custom).JPG

PB029635 (Custom).JPG

Selvom jeg var kørt fra Herning til Brønderslev, var det faktisk lige før, at jeg vendte hjemad - UDEN højttalere. Men i den sidste ende tænkte jeg, at eftersom jeg nu havde kørt turen alligevel, så måtte der gøres noget. Så de kom trods chokket med hjem.

Siden da . . . .

Så er der ellers siden da, kastet store mængder af TLC over de 2 højttalere. Alt har været skilt ad. Ledninger i delefilteret, som var klippet fra hinanden flere steder :shock: er repareret med ledning og flex i passende farver. Verner i Silkeborg havde et sæt 125A bashøjttalere på hylden, som kunne erhverves. Langt om længe lykkedes det også at finde et sæt af de helt rigtige LE25 diskanter, med de rigtige rødbrune ophæng. Frontpladerne har jeg selv malet efter adskillelse og kabinetterne har været sendt til industrilakering. Om frontrammer/stof se nedenfor.

Og nu . . . .

P3029906 (Custom).JPG

P3029908 (Custom).JPG

P3029907 (Custom).JPG

P3029913 (Custom).JPG

De 2 frontrammer, som begge var knækket 4-6 steder og lavet af noget meget løst og efterhånden meget tørt spånplade, er begge repareret i alle brudsteder med 3mm bambus dyvler og skumlim, for igen at holde sammen på det hele. Efter slibning m.m. er begge rammer spray malet matsorte i 3-4 lag, for at tilføre yderligere fugt og styrke. Til sidst blev begge monteret med nyt rødt JBL-stof.

P3019903 (Custom).JPG

The Captain spurgte i den oprindelige, men nu slettede tråd, om jeg evt. ville tage dem med til Træffet?? Hvis det kan lade sig gøre, forsøger jeg at tage dem med. Det er ihvertfald vintage - retro så det klodser :lol:

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af NikonSP ons 2. mar 2016 17:41, rettet i alt 3 gange.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL L25 PRIMA

Indlægaf Almarx » ons 2. mar 2016 15:38

Fantastisk flot resultat !
Brugeravatar
Almarx

Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Indlægaf Tante Berg » ons 2. mar 2016 15:51

Bravo! Godt arbejde. De er godt nok specielle de højttalere :cool1:
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Louis » ons 2. mar 2016 16:56

Utroligt flot resultat - Det kan vist ikke gøres meget bedre!
Gang på gang viser du et utroligt stykke restaureringsarbejde :OLO:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Captain Phoenix » ons 2. mar 2016 17:05

NikonSP skrev:The Captain spurgte i den oprindelige, men nu slettede tråd, om jeg evt. ville tage med til Træffet?? Hvis det kan lade sig gøre, forsøger jeg at tage dem med. Det er ihvertfald vintage - retro så det klodser :lol:

Jamen det gjorde jeg da - jeg ville endda sige at det er prima hvis de kommer med ;)
Atter, Harvey - et restaurerings-resultat til 12 med pil opad. Respekt!!!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Fredmarantz » ons 2. mar 2016 17:08

Ja- det er rigtig fint - velgennemført uden kompromisser. Jeg er sikker på, at farvenummeret - overfladestruktur og glans, både på baflen og ligeledes på kassen, også er korrekt. Men sådan er det, når man ikke er til falds for de "nemme" løsninger. Når man har valgt at restaurere et produkt, så man kan se, hvordan de så ud "back then" - er det altså nødvendigt at stikke spaden dybere ned end oftest.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf snod » ons 2. mar 2016 18:00

:Thumpsup:
Glæder mig til at se dem (forhåbentligt finder du plads til dem).
Hvilken materiale er kabinetterne lavet af?
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf Storken » ons 2. mar 2016 18:02

Jeg istemmer mig koret, og tager hatten af for dit fremragende restaureringsarbejde - den form for dedikation er inspirerende! :Thumpsup:
Det kunne være fedt at se/høre dem på weekendens træf!
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken

Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Indlægaf vinyl » ons 2. mar 2016 18:04

Ja kan kun sige PRIMA arbejde :OLO:
vinyl
Fritids Branchemedlem

Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Indlægaf No1 » ons 2. mar 2016 21:48

Man bøjer sig i slibestøvet .... :Briller:
Brugeravatar
No1

Lokalitet: Hellerup

Indlægaf Peter L » lør 5. mar 2016 11:09

:cool1: :cool1: Det er dæulme flot arbejde... Jeg glæder mig til at høre dem til træffet

Vh. Peter
Luxman & JBL
Brugeravatar
Peter L

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Hørsholm

Indlægaf mrdo » tors 11. aug 2016 20:17

Jeg har netop været heldig nok til også at samle nogle Prima og KlausM pegede mig i denne tråds retning fra den jeg startede om dem http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=8631

Uffateligt flot arbejde, Harvey! Du har sikkert skrevet om det i de originale indlæg, men ikke her. Hvordan synes du de lyder?

/Kasper
mrdo

Lokalitet: København

Tilbage til Gør-det-selv-vintage