Kan man bruge højtalerkabel til signalkabel?

Alt om GDS

Kan man bruge højtalerkabel til signalkabel?

Indlægaf beodude » søn 2. okt 2016 10:04

Hejsa.

Ja kan man bruge almindelig 1,5mm højtalerkabel til at lave et signalkabel med?
Med et fornuftigt resultat, så lyden er bedre end de standard tynde lakridskabler.
Skulle gerne ende som et phono til din kabel.
Og forresten hvilke pinde i et 5 polet din stik, er det nu som er h og v?
Ved godt den midterste er stel, og at det er dem på min højre side jeg skal lodde på når jeg sidder med det åbnet.
Kan bare ikke lige huske hvilken der var h og v, bare så jeg ikke skal ende med at lodde det om igen :)

Takker på forhånd :)
beodude

Re: Kan man bruge højtalerkabel til signalkabel?

Indlægaf MaxJ » søn 2. okt 2016 10:28

Det vil helt sikkert trække en masse støj med da skærmen jo mangler.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf beodude » søn 2. okt 2016 10:51

Mener du de metaltråde imellem isoleringerne på et signalkabel?
Højtalerkablerne har også afskærmning imellem kobberet og yderste lag, bare en slags gummi i stedet for metaltråde.
beodude

Indlægaf MaxJ » søn 2. okt 2016 10:53

Der skal være en metalskærm for at fjerne indkommende støj. Gummi kan ikke gøre det.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf his067 » søn 2. okt 2016 12:01

Du kan evt flette et kabel med tre ledere hvoraf to af dem er tilsluttet til signal - men kun i den ene ende. Det er sådan at Kimber Kable er lavet. Det fungerer rimeligt godt i med høje linie-spændinger, men er ikke altid godt med forbindelsen til en grammofon.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf skjold » søn 2. okt 2016 12:12

beodude skrev:Hejsa.

Og forresten hvilke pinde i et 5 polet din stik, er det nu som er h og v?
Ved godt den midterste er stel, og at det er dem på min højre side jeg skal lodde på når jeg sidder med det åbnet.
Kan bare ikke lige huske hvilken der var h og v, bare så jeg ikke skal ende med at lodde det om igen :)

https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_connector

Som jeg ige læser det, så er det set på stikket udefra fra venstre mod højre:

Left Out
Right Out
Skærm
Right In
Left In
Brugeravatar
skjold

Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Indlægaf spuncut » søn 2. okt 2016 12:39

I vores singleendede hifi-verden (til forskel fra den professionelle, differentielle lyd-verden) har kabelskærmen følgende funktionaliteter.
* Afskærme for kapacitivt indstrålet støj, altså fungere som et forlænget chassis. Dette krav opfyldes bedst med en tæt metalfolieskærm.
* Kunne bære udligningsstrømmen mellem to apparater, uden at udligningsstrømmen blander sig med signalet. Dette krav opfyldes bedst med en flettet kobberskærm med højt kvadrat.

Hvis der anvendes et uskærmet signalkabel vil man opleve brumindstråling hvis kablet kommer i nærkontakt med et forsyningskabel, det vil også være særdeles følsomt overfor støj fra fx. mobiltelefoner.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf his067 » søn 2. okt 2016 13:07

Henning har selvfølgeligt ret, men i det virkelige liv har Kimber og Russ Andrews jo installeret i kilometervis af kabel (der iblandt for selveste hr. Gilmour) uden at der er nogen der har klaget alt for højt over indstrålet støj.
Der var en overgang på knapt ti år hvor jeg også brugte Kimber PBJ interconnects. Det gav ikke nogen problemer....ihverfald herovre i Storbritannien.
Jeg vil lige tilføje at jeg ikke er nogen stor fan af Russ: han sælger for meget snake-oil. Men PBJ var bestemt ikke dårlige
Nutildags er jeg krøbet til korset og bruger skærmede TCI Viper kabler.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf beodude » søn 2. okt 2016 15:53

Ok takker. Så tror jeg bare jeg dropper at bruge højtalerledning til formålet :)
Men hvad ville så være et fornuftigt kabel til billige penge. Der også er tyndt nok, til at der kan komme 2 af dem igennem det 5 polede din stik? Skal ikke være mere end højest 1 meter pr kanal. Eller skal man bare smutte i hifiklubben og købe det billigste sæt signalkabel og kappe den ene ende af f.eks?
Har da godt nok et adapterkabel, men vil egentlig gerne slippe for det mellemled.
beodude

Indlægaf spuncut » søn 2. okt 2016 16:11

Thomann har en en del fine kabler og så er de helt "Snake-oil-free" ;)
https://www.thomann.de/dk/kabler_loebende_meter.html
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Dan63 » man 3. okt 2016 11:15

Hej.

Du kan muligvis også finde hvad du søger hos Av-cables.dk

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Tilbage til Gør-det-selv-vintage