Højt brum i Morrison Micro 2A3 SE forstærker

Alt om GDS

Højt brum i Morrison Micro 2A3 SE forstærker

Indlægaf klegind » lør 25. jun 2011 13:51

Hej venner,

Jeg byggede en 2A3 udgangsforstærker sidste sommer og den har spillet fint (hvis vi ikke tager hensyn til brum fra AC glødeforsyningen) i de sidste ~11 måneder. Men her i sidste uge begyndte den at udvikle meget højt brum i begge kanaler efter at have spillet i ca. 30 min. til en time. Når man slukkede den og tændte igen efter 2 minutter var brummet væk. I de seneste par dage begynder den desværre at brumme kraftigt (50 Hz brum + lidt 2. harmonisk) så snart man tænder forstærkeren, dvs. efter ca. 10 sekunder, uafhængig af om der er tændt for forforstærkeren.

Er der nogen der kan fortælle mig om det kunne være ensretterrøret der er ved at være slidt op? Det er en fejl som er kommet krybende langsomt, så jeg formoder det drejer sig om et rør eller en kondensator som er ved at give op.

Jeg har kontrolleret for løse forbindelser og lign. - så gode råd modtages gerne.

Mvh.
Kristoffer
klegind

Re: Højt brum i Morrison Micro 2A3 SE forstærker

Indlægaf Tube mania » lør 25. jun 2011 15:05

Jeg tror du skal undersøge dine stelforbindelser nøje...evt afmontere dem der hvor de har forb. til chassi og slibe lidt på chassiet.
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf klegind » lør 25. jun 2011 16:26

Tube mania skrev:Jeg tror du skal undersøge dine stelforbindelser nøje...evt afmontere dem der hvor de har forb. til chassi og slibe lidt på chassiet.
mvh

Hej Tube mania,

Jeg har kun en forbindelse til chassis og det er der hvor "ground bus" skinnen starter (hvis man fraregner der hvor transformatorne er skruet på). Den sidder fast med en kobberskrue på nøgent metal.
Hvor om end er, så skal jeg nok kigge på det - dog er den måde det meget høje brum er kommet snigende på ikke noget jeg intuitivt forbinder med en løs forbindelse. Men jeg er heller ikke fagmand.

Mvh.
Kristoffer
klegind

Indlægaf MDA » lør 25. jun 2011 17:18

Behøves ikke at være en løs forbindelse, men en dårlig forbindelse, som bliver dårligere med alderen :)
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Tilbage til Gør-det-selv-vintage